Gå til innhold
  • Bli medlem

På topptur med hund..


skogy

Anbefalte innlegg

Av ren nysgjerrighet lurer jeg på om det er noen av toppturentusiastene her inne som har med seg hund til topps, og evt hvilke topper har dere vært på ?

Selv har jeg en labrador på 3 år, som alltid er med, men det setter jo selvfølgelig noen begrensninger i forhold til topper....greit å ha noe(n) å skylde på også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jo! Har ofte bikkja med på topptur, har til og med egen fjelliste for henne :D Har en vorster tispe og er nå oppe i vel 350 topper, men noen 2K samling blir nok aldri komplett :P

Hun er en fjellgeit og har fått henne med opp på blant annet Mjølkedalstinden fra sør, men så er det slik at man ofte må sette henne igjen slik som 300 meter fra toppvarden på Sjogholstinden, "cruxet" mellom Slettmarkkampen og piggen og hammeren opp til Mjølkedalspiggen fra øst. Kjedelig sier hun :lol:

Det var faktisk naboens boxer som gjorde meg spesielt interessert i toppbestigninger, det betød ikke så mye at jeg var på toppen, men at boxeren kom opp :) Kom faktisk på en helside Budstikka med overskriften "Hund etter tynn fjelluft". Da var jeg ti år og vi hadde kommet opp på 100 topper på ett år, noe jeg den gang var meget stolt av bikkja for. Boxere generellt blir fort sårbent, så steinur er ofte et problem, og de er heller ikke tykke i pelsen så de liker seg lite under -15c.

Har deltatt på Skåla Opp tre ganger med vorsteren i trekk, i morsjonsklassen. Lurer på hvor mange rare kommentarer om "juks og fanteri" jeg fikk mottatt da :):lol: En trekkhund er fin å ha på tur om man har noen i følge som trenger litt "marshall-hjelp" opp bakkene :lol:

Ikke noen tvil, det finnes MYE selskap med en hund på tur 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

at du hadde med deg bikkja til topps ja. Har leset en del av innlegga dine og fått forståelse av at hunden er med. Vi har foreløpig kun vært på de litt "kjedelige" toppene der "alle" kan gå opp, med et par unntak. Tok revansj på Storsylen for et par uker siden, og var på Vinje- & Storronden pluss Rondeslottet på lørdag. Fra før har vi Snøhetta (i mars), og Piggen fra Spiterstulen på lista. Var på Snota også for 10 dager siden. For min del er det litt samme greia, med at det er hunden som er årsaken til ale turene. Ikke nødvendigvis toppturene, men alt det andre vi gjør. Som du sier, så er det mye selskap i hunden. Det morsomste for min del er at jeg har en stor labrador hannhund som skaper en del undring og sprøsmål fra møtende underveis opp til 2000metringene. Labradorer er vel kanskej ikke den rasen man oftest møter på full fart oppover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Storsylen med labrador er jo ikke å kimse av, første "fjellraidet" med meg og boxeren i 2002 var først på Storsylen og kløven måtte settes igjen nede i ura. Senere samme sommer gikk vi på akkurat de samme fjellene du beskriver :) Husker at vi lagde en helt spesiell bresele til bikkja over Styggebreen, men uansett er strupehalsbåndet det sikreste!!! En venninne av meg i Asker Trekkhundklubb hadde med bikkja på Galdhøpiggen, den ble pokkern meg snøblind! Husk solbriller til hunden da :lol::lol:

post-3251-133474586487_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.