Gå til innhold
  • Bli medlem

Telt mountain hardwear


Thomas.

Anbefalte innlegg

Eg leiter etter eit telt for bruke året rundt, det må vere plass til 2 personer og tåle ekstreme påkjenninger. Har sett litt på mountain hardwear spire 2 mannns, nokon erfaring med dette telte. Vekten må helst ikkje overstige 2,8kg. Alle svar takes imot. Takker for alle svar. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei.

Spire 2 er et telt som har gjort det bra i mange tester og er veldig lett. Samtidig er det veldig smalt og det blir ikke veldig god plass til to pers med vinterpose. Hilleberg allak og jannu vil gi deg litt bedre plass og samtidig tåle masse. Jannu er brukt av Fredrik Stang som topptelt på alle 7summits.

Hva du legger i ekstreme påkjenninger vet du bare selv. Jeg tror det er vanskelig å finne telt som er boombproof under 3 kg. Dersom du strekker deg opp til 3,8 åpner du opp for TNF mountain 25, MSR Asgard og Hilleberg Tarra. Hvor mountain 25 er spesielt for å kjent for å tåle masse!

Hilsen Mads

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teltet har fått gode kritikker, bla. Outdoor Magazine Editors Summer Choice 2008. Du ønsker et telt som tåler ekstreme situasjoner, også om vinteren. Når jeg valgte telt for samme bruk forkastet jeg en rekke telt av følgende grunn:

Et godt ekstremtelt bør være lett å sette opp alene i kraftig vind. MH Spire (og andre to-duksmodeller mange andre produsenter) må settes opp i to omganger. Først innerteltet, så legges ytterteltet over. Jeg har forsøkt å sette opp MH Trango 4 alene i Sportsnetts lokaler. Det var "vanskelig". I mye vind kan jeg ikke tro at en person kan sette opp teltet alene på sikkert vis. (Jeg har selv opplevd i barndommen at ytterteltet ble tatt av vinden på tur med en onkel).

Hillebeg Jannu, Allak og Tarra som Madseman nevner er mye enklere å sette opp (begge duker samtidig, samt et genialt klipssystem). En rekke endukstelt fra MH, Bibler mfl. har heller ikke dette problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Telt, 4 sesonger, opp mot 2.8 kg, = nesten roper Hilleberg Jannu.

Bruk søk-funksjonen og søk Jannu dersom du ønsker å vite mer.

Teltet er nær bombesikkert, geodesisk utforming gir veldig god snø- og vindsikkerhet.

Lite minus for litt liten størrelse på abasid (lavt), løses ved kuldegrop om vinteren.

Lykke til med teltvalget.

Martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Dersom du strekker deg opp til 3,8 åpner du opp for TNF mountain 25, MSR Asgard og Hilleberg Tarra. Hvor mountain 25 er spesielt for å kjent for å tåle masse!

Hilsen Mads

Tarra er 4kg. I alle fall etter katalogen og etter kjøkkenvekta mi. Det kan riktignok sparast noko vekt ved å bytte ut pluggane med nokon litt lettare pluggar, for dei som fulgte med teltet var ikkje akkurat av det spinkle slaget :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler dette teltet på det sterkeste. Selv om det er en kilo tyngre enn ditt ønske så er det verdt det. Lett å sette opp alene i hard vind og det tåler sterk vind uten problem(hadde 25 sek.m. i vinter) Mange gode praktiske løsninger, høyt under taket, genial fasong, mange bardunfester. Ett telt for alt slags vær og alt slags terreng.

http://forbrukerportalen.no/produkter/7631/

http://www.oslosportslager.no/produkt/exped-orion-extreme-2-manns-telt-5421.aspx

post-5003-133474585659_thumb.jpg

post-5003-133474585662_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Eg leiter etter eit telt for bruke året rundt, det må vere plass til 2 personer og tåle ekstreme påkjenninger. Har sett litt på mountain hardwear spire 2 mannns, nokon erfaring med dette telte. Vekten må helst ikkje overstige 2,8kg. Alle svar takes imot. Takker for alle svar. 8)

Hei! kjøpte et slik for ikke lenge siden, og slo det opp i snøværet oppi fjellet ved Gjende. Konklusjon er; Solid telt som tåler vekt av snø, og sikkert en del vind. Brukbare fortelt i begge ender duger til bagsje og primusfyring. Minus er; Litt smalt, må være gode venner for å bo to i, og kunne vært mere ventilasjon (eneste som er, er å åpne dørene), ellers ok. Litt i tyngste laget som enmannstelt? Savner også et par ekstra bardunfester (men prøver det gjerne i sterk vind for det).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte Spire2 i sommer.. ble megaskuffet, hadde med frøkna på tur.. og det var ikke no komfort i å ligge så trangt.. og det var enda godt vi hadde med småsekkene, ellers hadde de ikke fått plass til de i ytterrommet når det begynte å regne....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.