Gå til innhold
  • Bli medlem

Rogen natureservat. Litt hjelp?


Frank-R.J

Anbefalte innlegg

Hei kjære turglade venner!

Har endelig gått til annskaffelse av en ny Ally kano og tenkte og innvie

den med en liten tur i Rogen og Femundsmarka nasjonalparker.

Drar i førsten av Okt.

Utgangspunktet blir Kàringsjòn også padle mot NV til Vester-Ròdsjòn.

Derifra litt bæring til Oksen tjòònh,vidre ned til Revsjøen og derifra er tar

jeg det som det kommer. Blir en drøy uke.

Har noen gjort den turen med kano før? Tenker da speielt på strekningen

Vàster Ròdsjòn-OksenTjòòn -Revsjøen?

Jeg lurte også på om noen har telefon nr eller email adressen til hytta ved

Kàringsjòn? Tror den heter Rogen stugan.

Ser det er en veg bom på veg inn til Rogenstugan. Når stenger den?

Frank-R.J

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg lurte også på om noen har telefon nr eller email adressen til hytta ved

Kàringsjòn? Tror den heter Rogen stugan.

Jeg var der før den brant/ble gjennoppbygget. Den gangen var det en selvbetjent hytte uten telefon.

Kontakt Svenska turistföreningen på:

Telefon: 08-463 22 70

(växel 08-463 21 00)

Fax: 08-678 19 58

Telefontider:

mån - fre kl 9.00-16.00

E-post: [email protected]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en fin tur. Du kan godt gjøre den på en uke, men det er også mulig å klare strekningen du skisserer på en dag. Ingen bæringer er lange, men virrvarret av sjøer kan gjøre det litt vanskelig å finne ut hvor folk pleier å dra kanoen over. Likevel er det relativt lett. Folk har bært over der det er kortest vei mellom vannene.

Jeg har aldri parkert på Käringsjöen, alltid startet fra svenskesiden på Käringsjövallen. Det er også et godt utgangspunkt. Padler du opp i Västre Rödsjöen er Skjebrostugan et godt sted å proviantere.

Rogen området er et fantastisk område for oss med Allykano. Selve Rogen kan være skummel. Opplevd flere ganger at den ikke er padlbar (over 1,5 meter bølger).

Sørg for å ikke ha med dere for mye stasj. Da går transportetappene mye fortere. Både Rogenstugan og Skjebrostugan er fine steder å få noe ekstra mat. Hvis dere ikke først og fremst er ute etter å fiske, kan kanskje ruta dere har skissert bli noe kort på for en uke.

Dere finner mange rapporter om området her på formumet (hvis dere ikke har gjort det alt). Søk på Rogen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Kjòringsjòvallen er jo også fin utgangspunkt ja. Fint å ha litt å velge på.

Ja turen blir nok lenger en det ja. Kansje nordover fra Revsjøen via Volsjøan til

øvre Muggsjòn og derifra sydover på østsiden av Hanskinnvålen til Vàster-vattnan.

Jeg får se det ann når jeg er i gang. Veien blir til mens en går heter det jo....

Hvor får man fiskekort i området foresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hytta på kjerringsjøn er ikke rogenstugan. På kjerringsjøn er det salg av fiskekort, og betaling for parkering (60,- for kjøring inn og 15,- pr døgn i parkering. Her får du også kjøpt fiskekort, men det er vel noe begrensninger i fisket i oktober (tror jeg). Tlf dit er +46 68428022.

På mitt kart finner jeg ikke OksenTjòòn, men hvis det er vann rett vest for vester-rødsjøn/skjedbrostugan ville ikke jeg begitt meg inn på bæring der, består for store deler av steinur og kratt (ihvertfall mellom linjetjern og reva)

Ifra øvre mysklan og opp til øvre muggsjøn er det padle/kanoforbud - så det er ikke noe alternativ rute. Ifra rødsjøn og nordover er det også fiskeforbud, så hvis det er viktig ville jeg valgt en annen rute. Alternativet da er vel normalt over Rogen til norsk side og enten inn reva/revsjøen og ut via styggsjøan eller motsatt, eller ut og inn samme vei. Ulempen synes ihvertfall jeg at å padle på selve Rogen er både kjedelig og noe værutsatt, selv om det også her er noen fine plasser, og ved bra forhold gjør en unna dette på en dag.

Fordelen med å komme seg over på norsk side er at her kan en lovlig fyre bål, noe som er forbudt på svensk side (i Rogen nasjonalpark - bare lov på anviste plasser. Når jeg var der sist var disse stort sett opptatt av tyskere.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En mulighet er å kjøpe fiskekort før du svinger av veien opp mot Rogen. På Tannäs (fisker ikke, så det kan godt hende du kan kjøpe på nett):

http://tannasfiskecentrum.se/

En haug gode linker om Rogenområdet finner du på:

http://anders_gilljam.tripod.com/frames1/aflinker1.html

Rogen stugon er for lengst gjennoppbygd. Ps ta med penger. De tar ikke kort.

Som du sier. Veien blir til når man går. Revsjøen er fantastisk. Ruta over til Mugsjøen er litt mye bæring i ulent terreng. Det er forøvrig ulovlig å padle over Skjedbrogstugan. (Jeg visste ikke det første gangen jeg var der. Meget vakkert).

Ønsker dere en litt tøffere tur er det mulig å padle fra Revaog stikke opp i Lille Vonsjøen.Bbæringen over fra lille Vonsjøen til Vonsjøen ca 1.5km i ur. Fullt mulig med Ally. Fra Vonsjøen går turen via Bredåsjøen tilbake til Rogen, Da får dere en fin runde. Veldig lite folk oppi det området. Møtte ulv ved Bredåsjøen nå i sommer.

God tur.

post-3635-133474582115_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye gode tips for turen din i området.

Jeg anbefaler å inkludere småvannene nordvestover fra Kjærringsjøen. Enormt mye vakker og urørt natur, og på denne tiden er du antagligen mye alene. Ikke la deg friste av å trekke kanoen straka veien fra Kjærringsjø til Rogen, som mange gjør. Da går du glipp av overnevnte område.

Det er mest harr, abbor og gjedde i vannene ved kjærringsjø. Vester-Ròdsjòn er meg bekjent lappvann så der var det ikke mulig å få fiskekort når jeg var der for et par år siden.

En alternativ rute kan være å bære fra Vester-Ròdsjòn rett til Rogen, og padle langs land til du kommer til utløpet av Reva på grensen. Det er videre et kjempefint padlestrekke opp langs Reva. Når jeg var der så bar vi fra Revsjøen til Styggsjøan, padlet igjennom disse så bar vi over til Røa.

Ha en flott tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.