Gå til innhold
  • Bli medlem

Kryssing av bre-Nørdre Veotind mot Store Veotind


Atomsilda

Anbefalte innlegg

Annonse

Tja, holder du kursen sånn ca i skyggegrensa på bildet du ref til, burde det gå greit vil jeg tro. Vær obs ved "knatten" helt til venstre i bildet.

Jeg gikk der 3. juli i år, men da hadde det kommet 30-40 cm snø uka før.

Jeg tegnet inn dødningehoder dypt nedi snøen like før "knatten", vel vitende om ei sprekke der, og like vel vitende om at DNT hadde tur der dagen etter :-)

Over de Nørdre får du 2 spennende men helt greie klyvepunkter.

Hvor går turen etter Store?

God Tur :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var der så breen mellom N og SA Stygghøbretinden fæl ut!

Iflg vår felles "gærne" turkompis (og nå begynner jeg faktisk å stole på ham) skal det ikke være så løst som det sies mellom SV og SA.

Utfra det jeg så tidl i juli ville jeg valgt hans rute kontra breen, såfremt den ikke er helt uten snø. Da sees jo sprekkene.

Litt ugreit i dette området ja :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, holder du kursen sånn ca i skyggegrensa på bildet du ref til, burde det gå greit vil jeg tro. Vær obs ved "knatten" helt til venstre i bildet.

Enig med Håvard her. Samme gjelder knatten det refereres til.

Vi krysset der 9. september 2004, og så dermed breen i ganske avsmeltet tilstand. Lite sprekker der, men noen få langsgående (i forhold til marsjretning det snakkes om her) sprekker begynte å avdekkes da. Vi la kursen godt mellom et par av disse sprekkene, som så vidt begynte å bli synlige. Men, for her er det et men, ca midtveis på strekningen dukket det opp et svart hull i breen rundt 10 meter innafor oss (dvs inn mot veggen på Store Veotind)! :) Det satte en liten støkk i oss, selv om vi følte oss relativt trygge. Mener det var antydning til en sprekk der hvor hullet var, men vi skvatt allikevel litt til. Snøen var hard da, og vi gikk med stegjern/brodder (ikke isøks).

Bandet med knatten Håvard nevner, var punktet hvor vi var mest forsiktig. Tydelig bregleppe der. Et bilde fra vår septembertur her, som viser bandet og knatten foran Store Veotind:

http://www.fjellforum.net/viewtopic.php?p=19448&highlight=store+veotind#19448

På dette bildet:

https://www.fjellforum.no/oldLinkConverter.php?oldAttach=2330

sitte min turkompis Per Rune på bandet mellom Store Veotind og Nordre Styggehøbretind. Bak han ser du breen vi snakker om, og vi krysset omtrent rett bak Per Rune. Til høyre for hans venstre arm kan du ane et par hvite striper i breen, som går i aktuell marsjretning…

Til slutt, et bilde hvor du ser motsatt vei av det forrige:

http://www.fjellforum.net/viewtopic.php?p=41765&highlight=andre+siden+breen#41765

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Breen fra Nørdre Veotinder til bandet mellom N. Stygg og Store Veo krysset vi 11.09 i fjor, ikke så forferdelig langt unna det Håvard antyder. Var lite sprekker å se, føle, lukte. Det er noen få sprekker på denne breen, men de er ikke spesielt store. Også den nedenfor bandet mellom N. Stygg og Store Veo var overraskende liten. Vi passerte den på høyre kant, innunder Knatten.

Hvis ikke SV Stygg er aktuell så sparer dere i alle fall en god del tid på å trekke ned på breen fra Styggehøbreaskardet, men det er klart: Det finnes sprekker der, stedvis mange, så å si utelukkende tverrgående på isstrømsretningen. Gikk der en gang for en del år siden med litt stavpigging og søking, men dere vil vel helst ikke ha med tau og utstyr skjønner jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.