Gå til innhold
  • Bli medlem

Sunnmøre vs. Jotunheimen - igjen...


Torgeir

Anbefalte innlegg

Et morsomt tema som stadig dukker opp... Vil forsøke å få belyst denne striden fra en annen vinkel enn vanlig. Hvert område har sine tilhengere og forkjempere, og det kommer stadig mer eller mindre skjulte bemerkninger som holder striden ved like. Artig lesning :lol: For eksempel på tråden om toppturer ved Ålesund. Denne holdt helt til dette dukket opp: "Det nytter ikke å ta opp temaer om Lyngsalpene her på forumet. Merkelig at det eneste fjellområdet i Norge som kan konkurrere i villskap med Sunnmørsalpene ikke har noen entusiaster som har funnet frem til Fjellforum."

Lurer bare på hvorfor det blir sånn... Folket er glad i hver sine fjellområder, men det virker som om man alltid må fremheve "sitt" fjellområde på bekostning av andre. Patriotisme, hovmod eller rett og slett misunnelse..? Komplekser..? Har du en mening om årsakene..? Skriv i vei...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • Svar 62
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Gjest Anonymous

Sitatet viser til villskap , og da er det jo riktig :?

2k topper utenom Hurrungane er på det jevne ordinære fjell, et og annet unntak finnes selvfølgelig (provoserer vel litt nå..). Det er mye fine fjell rundt omkring i landet, men villskapen Lyngen og Sunnmørsalpane kan by på finner man ikke maken til innenlands (fastland!!). Viktig å presisere Sunnmørsalpane (ikke Sunnmøre), for fjella på sørsida av Voldsfjorden, rundt Geiranger/Tafjord, Valldal/Stordal innbefattes ikke. Sunnmørsalpane er i hovedsak fjellene som omkranser Hjørundfjorden. Det var her turistskipene burde vært hvis de skulle se natur...., ikke Geiranger.

Kommer selvfølgelig også an på hvordan man definerer villskap :lol: For meg er det et "uframkommelig" tindelandskap med alpine fjelltopper, forrevne egger, breer, stupbratte fjellsider. Når man får dette veldig komprimert og intenst, da blir det villskap.

Hurrungane er overlegent de andre 2k fjellområdene mht "intensitet". Men jeg vil ikke bruke ordet villskap om det fjellområdet. Til det er fjellene for store og "glatte". Men det er ingen tvil om at Hurrungane lett kan stjele et hjerte......

Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I en periode fra rundt 1985-1995 "saumfarte" jeg Jotunheimen for topper, slik mange av dere på forumet gjør nå. Var på omlag 250 2000-metere i den perioden. Østlending som jeg er, var jeg fascinert av det alpine Jotunheimen.

Mai 1992 var jeg en liten vårskiturne på Sunnmøre. Dette var noe nytt. Høsten 1992 flytta jeg til Nordvestlandet. Etter noe tid gikk det opp for meg hva som skiller andre alpine områder som Møre og Romsdal, Nordland og Troms fra Jotunheimen; Fjordene. Fjordene gir landskapet en ekstra dimensjon. Det gir ofte større kontraster og bevege seg fra 0-1800 m enn fra 1000-2400 m.

Denne fjellverdenen ga meg nye utfordringer og nye opplevelser..

Jeg har ikke vært på tur i Jotunheimen siden 1996, men jeg kommer nok til å vende tilbake, på familietur, for å sanke noen flere topper....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en uforbederlig Sunnmørsalpe-elsker, mye fordi en her kan kombinere koseturer med kona midt i villskapen med friskere turer med tau og isøks (jo-jo, kona har vært med på det også). Lyngsalpene har jeg bare betraktet fra bilveien, men de gjorde et mektig inntrykk. Ellers må en ikke glemme Romsdalen når det gjelder villskap. Å ligge på maven i Bruraskaret og titte loddrett ned hvor du ser veggen noen meter før den forsvinner for så å dukke opp nærmere 1000 m lenger ned, er en mektig opplevelse. Og Romsdalen er mye mer enn Trolltindene. Romsdalshorn, Vengetindene og Kvanndalstind med Torshammeren representerer mye villskap. Pluss fjellene rundt Eikesdalsvannet. På Ågottind måtte vi snu da kona nektet å fortsette da eggen etter hvert ble knivskarp.

Ellers er jeg enig i at det er den veldige variasjonen som gjør kystnære fjell så fascinerende hvor du ser hele spektret fra blå fjorder og grønne daler til hvite breer og sorte tinder.

Men for all del, jeg er glad i Jotunheimen også, men i forhold til andre fjellområder sto den nok mitt hjerte nærmere for mange år siden enn i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Svein: Hvis du ikke kaller Hurrungane villskap, da kan du ikke norsk.

Nå har jeg aldri giddet å dra til sunnmøre, hvorfor skal jeg gidde det når jeg har jotunheimen, tenker jeg. Jeg ser på det som galskap å kjøre dobbelt så langt for å traske i fjæra. Det blir litt kitschy. Dessuten blir jeg kvalm av snowboard og offpistekulturen der ute. Jeg syns ikke det er vilt når et fjellområde er gjennomtrengt av skitne daler og fjorder, mange av dem med hus og veier. I så måte er Finnmarksvidda mye villere. Det samme har man i Jotunheimen, relativt store områder, det finnes flate partier, det finnes vestlandsnatur, østlandsnatur, skog, golde partier, MASSE breer, flotte topper, FAST fjell, høyeste fjell i Norge, heftig vær, DNT-stier, øde områder. Hurrungane er ville. Jeg mener at det er Jotunheimen som står for variasjonen, nettopp fordi det er her øst og vest i landet møtes. Det er her vannskillet og værskillet er.

Dessuten er Utladalen vill, Knutsholet vilt, Falketind er fantastisk, Galdhøpiggen er høyest, Gjertvasstind er særegen, alle de kjente toppene i Jotunheimen er karakteristiske, de har et navn. Borte på Sunnmøre er man så syke etter oppmerksomhet, at alle sunnmørekjendisene på NRK bruker all sin tid på å skryte av Slogen og gud vet hva de heter, de fjæresteinene der borte.

Sunnmøre er harry, det er ikke vilt, det er upersonlig, langt borte, og det lukter (sikkert) tang der. Nå gidder jeg ikke ta i mot mer mas om å dra til Sunnmøre, det gidder jeg ikke nå. Kanskje om noen tiår for å feie over Slogen og den andre toppen jeg har glemt hva heter, på gjennomreise, for å ha gjort det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Espen, du er vel klar over at du uttaler deg om noe du ikke har forutsetning for, siden du ikke har vært lenger enn til Romsdalen. Du må se og oppleve for å forstå hva det dreier seg om. Har du skylapper, så pass på at de er på siden og ikke foran....

For å gi deg litt opplysning, Sunnmørsalpane har mer enn 200 fjelltopper over 1000m, og da telles de IKKE etter 10m. I tillegg kommer et utall tårn, spir, pinakkler osv. Muligheter for eggtraverser med alle vanskelighetsgrader finner man "overalt".

Du kan gjerne si at fjellene er lave, men man er stort sett tilsvarende høyt over dalene/fjordene. Vanskeligste toppen jeg kan komme på i farten krever klatring grad 5 for å komme oppå, enkleste vei. (fjelltopp, ikke pinakkel o.l). Hurrungane har mange majestetiske fjell, men jeg syns ikke de representerer villskap slik Lyngsalpane og Sunnmørsalpane gjør.

Og værskillet ditt: Nedbøren på sunnmøre varierer fra over 2500mm nedbør årlig i ytre strøk, mens indre har ca. 900mm. Værskillet er ikke bare på Sognefjellet.....

Du som ikke gidder å gå på vestlandsfjell hopper vel like gjerne over Lodalskåpa også.... :wink:

Ellers er mange av kommentarene dine så dumme at de ikke trenger å kommenteres.

Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gidder ikke å argumentere mot deg

Men en ting vil jeg nevne. Sammenlikna med den "alle skal på Storen"-kulturen som kom til Hurrungane midt på 90-tallet er det fredelig de fleste steder i Sunnmørsfjella.

Og daler som gjennomskjærer fjella det er en del av kulturlandskapet

Men husk, ingen tvinger deg til å dra til Sunnmøre.

Men det kan jo hende du går glipp av noe.

Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Er ikke Hurrungane vestlandsfjell da?

Hvorfor trekker du inn 10-metere?

Hvorfor trekker du inn Lodalskåpa? - Den er mye nærmere Jotunheimen enn Sunnmøre.

Den alle skal på Storen-trafikken din, gjelder uansett stort sett bare Storen. Du finner ikke mange som går på Mannen og Kjerringa f.eks. Dessuten er det en grunn til at denne trafikken finner sted :wink:

Alt er på en måte greit, jeg har ikke sett Sunnmøre, men jeg har sett nok på bilder til at jeg ikke gidder dra dit med det første. Dessuten hører jeg at fjellet er råttent. Det er en ærlig sak, så du kan like gjerne droppe maset, Svein. Ingen av dere kan overbevise meg om at det fins finere topper på Sunnmøre enn Falketind og Urdanostind og Stølsnostind anyway.

Men, sist du diskuterte kalte du jo ikke Valdresflya "fjellet" engang, så det blir bare teit å diskutere med deg. Jeg synes fjellet er mer enn kun eggtraverser og 5-erklatring - fjellet er fiskevann, elver og fosser som vettisfossen, reinsdyr, innsjøer. Jeg liker også blide fjell, det har jeg inntrykk av at det er mangelvare av på sunnmøre.

Gi: Jeg får ta en tur på småtoppene rundt Hjørundfjorden, på familietur, når jeg blir pensjonist, for å sanke 1000 metere. Det blir bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og sunnmørskara var raskt på pletten... :wink:

Jeg har heller ikke vært i Sunnmørsalpene enda, men har sett en masse bilder derfra. Flotte og spennende fjell; ingen tvil om det. Skal jeg på en ren klatretur så er det mulig jeg velger Sunnmørsalpene eller Romsdalen foran Jotunheimen. Men hjertet mitt tilhører likevel Jotunheimen og Skarvheimen. Jeg liker høyfjellsfølelsen, og den finner jeg ikke i når jeg ser fjorden/bygda/veien rett under meg.

Men litt tilbake til spørsmålet mitt; hvorfor denne kranglingen om hva som er best..? Hvorfor sier noen f.eks. "...har du vært på Galdhøpiggen og Glittertind har du fått med deg det beste av Jotunheimen..."? Eller hvorfor kaller Espen Slogen m.fl. for en "fjæresteiner"..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.... fornøyelig tema!

Tror kanskje ikke du får noe godt svar på "hvorfor" Torgeir?

Rakk ned på favorittflua til en gammal laksefisker :!: , så får du virkelig vite hvilken tosk du er. Kona hans kan du si hva f... du vil om, men ikke om favorittflua!!

Det er kanskje litt det samme om favorittfjellet òg?

Skal du på en ren klatreuke Torgeir? Dra til Lofoten! Fast og fint fjell, der risikerer du ikke å få halve "Heftey`s" i hue på vei fra hjørnet.

Espen:

Nå får du Chill`n litt! Tenkte jeg skulle til FJELLS i pinsehelga, men blir du med så stiller jeg på en tur til Sunnmøre. Da kan vi rusle opp på de knausene de snakker om. Du trenger ikke si du har vært der veit du :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du på en ren klatreuke Torgeir? Dra til Lofoten! Fast og fint fjell, der risikerer du ikke å få halve "Heftey`s" i hue på vei fra hjørnet.

Har ingen slike planer akkurat for øyeblikket, men kanskje en vakker dag... Ville i såfall ha tatt en tur på Stetind først, og kanskje prøvd meg på Novatind før jeg dro ut mot Lofoten :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stiller gjerne på Dovre E.

Larstind står jo fortsatt der og gjør narr av meg. Muligens noe tidlig for Snøhettatraversen??, såfremt man ikke skal ende opp som... "et fullverdig medlem av den engelske kirke" nederst i dalen.

Enig T, i de toppene du nevner. Irrrrrriterende står de der, mao mangler de òg på lista mi........ foreløpig! Noen kremtopper skal man jo drømme om ei stund til da :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange "snille fjell" på Sunnmøre Espen. Det er synd at du ikke har hørt om andre fjell på Sunnmøre enn Slogen, men det må også DNT og de som markedsfører Sunnmørsalpene som turistmål ta sin del av skylden for. Makan til ensidig fokusering på ett fjell skal man lete lenge etter, det må være Gaustatoppen da.

Ellers er denne tråden så teit at jeg melder pass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Siste innlegget mitt var henvendt til Espen

....om det skulle være noen tvil om det.

Har du noen turtips for helga, Svein ?

Geir

Våkna opp til nysnø ned til 400m idag :wink: Det er spådd samme drittværet hele helga med vind, snø/sludd/regn. Kjekt :!:

Turtips....har du noe mer konkret (mer geografisk begrenset).

Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen mellom Jotunheimen og Sunnmørsalpene er at i Jotunheimen kan man gå fra f.eks. Valdresflya til Turtagrø UTEN å se en eneste bil, vei, bensinstasjon, forretning eller andre tegn til hverdagslivet. Man kan altså vandre i 3 dager i tilnærmet villmark. Tar man noen topper underveis kan turen fort forlenges men en uke eller to - hele tiden i nokså uberørt natur.

I Sunnmørsalpene er det derimot for få sammenhengende villmarksområder til at man kommer seg vekk. Uansett hva man gjør begynner eller slutter dagen i sivilisasjonen. Dette er greit nok for de som uansett vil hjem igjen etter dagens topptur, men enkelte av oss liker å gå langt innover et villmarksområde, slår opp teltet, og så gå enda lenger innover neste dag. Det er først da man virkelig kommer seg vekk fra hverdagsmaset. Dette sliter man med i Sunnmørsalpene. Etter et par døgn på Patchell vil man gjerne komme seg videre og eneste alternativ er da via sivilisasjonen.

Jeg faktisk vært i Sunnmørsalpene og synes å huske å ha tilbrakt lenger tid i bilen, fergekøer og på ferger enn til faktisk turgåing. Selvfølgelig er det kule topper der, men jeg savnet opplevelsen av å bestige fjelltopper som er langt fra sivilisasjonen. Når halve utsikten fra Jønshorn er mot en by og kultivert landskap får man ikke akkurat følelsen av å være ute i villmarken. Da er det bedre å labbe 4-5 timer innover en dal i Jotunheimen, sette opp teltet og ta en "ordinær" topp dagen etter.

For så vidt blir opplevelsen av fjellområder veldig subjektivt og den enkelte fjellentusiast vil foretrekke fjellområder som tilfredsstiller sine sære behov. En fjelltur er en totalopplevelse hvor enkelte av oss søker både alpint landskap og villmarksfølelsen. Selv blaserte Osloborgere må innrømme at de pittoreske gårdene i Sunnmørsalpene tross alt representerer sivilisasjon og alt det man forsøker å komme bort fra.

[...] Det er synd at du ikke har hørt om andre fjell på Sunnmøre enn Slogen, men det må også DNT og de som markedsfører Sunnmørsalpene som turistmål ta sin del av skylden for. [...]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Sitat Erik:

I Sunnmørsalpene er det derimot for få sammenhengende villmarksområder til at man kommer seg vekk. Uansett hva man gjør begynner eller slutter dagen i sivilisasjonen. Dette er greit nok for de som uansett vil hjem igjen etter dagens topptur, men enkelte av oss liker å gå langt innover et villmarksområde, slår opp teltet, og så gå enda lenger innover neste dag. Det er først da man virkelig kommer seg vekk fra hverdagsmaset. Dette sliter man med i Sunnmørsalpene. Etter et par døgn på Patchell vil man gjerne komme seg videre og eneste alternativ er da via sivilisasjonen.

Fra Patchellhytta kan du gå via Geitskaret, over Gullmorbreen/-dalen og ned til hytta på Vellesetra. Toppturer i fleng i dette området, og ingen sivilisasjon. Turen er også enkel. Forresten et av mine favorittområder i Sunnmørsalpane :!:

Ellers har du rett i at dersom en går i dalførene, vil man av og til måtte krysse bebodde daler. Men det går an å legge opp til turer uten sivilisasjon også!!!! Men det forutsetter at man er fjellvant!!! For det kan bli utfordringer under veis.

F.eks Rånahalvøya kan man gå fra Hundeidvik eller Riksheim, gjennom Riksheimdalen til Trandalsetra, videre over til Norkopen. Her i fra kan man velge å gå til Patchellhytta via langseterdalen eller opp Grøtdalen til Storbreskaret og ned til Velleseter, evt over Grøtdalsbreen/Velleseterhornet til Gullmordalen. Fra Patchellhytta har man overganger videre sørover og man kan gå helt til Hellesylt uten å se sivilisasjon. Du har bra tempo skal du klare dette på 3 dager!!!! Ikke noe problem å kombinere denne turen med en mengde toppturer og bruke et par uker :wink:

Hjørundfjorden rundt krysser man bebodde daler 3 ganger, Norangsdalen, Viddal/Bjørke og Bondalen (i tillegg til start/stopp, men det gjelder stort sett alle steder). Dette er en fin ukes tur med ca. 8000m opp/ned. Har ikke gått den i sin helhet selv.

Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig finner man enkelte områder med villmarksfølelse i Sunnmørsalpene. Problemet er at den gjennomsnittlige Fjellforum-debattant er gjerne såpass ofte på fjellet at man feier over disse områdene allerede første sesong. Hva gjør man så neste sesong? Jeg gidder ikke å høre at da kan man begynne å "samle" på alt mulig rart av fjærsteiner. Man undervurderer toppsamlerer dersom man tror toppsamlingen er målet helt uavhengig av kvaliteten på fjellene. For min del er toppsamling en motivasjonsfaktor for å komme ut i uberørt natur og oppleve nye fjell og dalfører langt inn i villmarken.

Selv om man alltid kan finne en snirklete rute gjennom Sunnmørsalpene hvor man knapt kommer ned til sivilisasjonen, opplever ikke jeg Sunnmørsalpene som en større sammenhengende villmarksområde. Her stiller Jotunheimen og for så vidt Rondane og Hardangervidda i en klasse for seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Er det noen som har påstått at Sunnmørsalpane er et stort sammenhengende villmarksområde ? Nei !!

Derimot er det et alpe-, fjord- og kulturlandskap, der en finner utfordrende og spennnde fjellturer i årevis.

For meg er det artigere med en "tare til tind"-tur på ski med lett sekk, men det er klart det har sin sjarm å traske med tung sekk inn i et større fjellområde, og ta små avstikkere opp på topper også.

Hvert område har sin verdi. Hver enkelt har sine behov.

Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Selvfølgelig finner man enkelte områder med villmarksfølelse i Sunnmørsalpene. Problemet er at den gjennomsnittlige Fjellforum-debattant er gjerne såpass ofte på fjellet at man feier over disse områdene allerede første sesong. Hva gjør man så neste sesong? Jeg gidder ikke å høre at da kan man begynne å "samle" på alt mulig rart av fjærsteiner. Man undervurderer toppsamlerer dersom man tror toppsamlingen er målet helt uavhengig av kvaliteten på fjellene. For min del er toppsamling en motivasjonsfaktor for å komme ut i uberørt natur og oppleve nye fjell og dalfører langt inn i villmarken.

Selv om man alltid kan finne en snirklete rute gjennom Sunnmørsalpene hvor man knapt kommer ned til sivilisasjonen, opplever ikke jeg Sunnmørsalpene som en større sammenhengende villmarksområde. Her stiller Jotunheimen og for så vidt Rondane og Hardangervidda i en klasse for seg.

Ruta jeg beskrev på Rånahalvøya er ikke snirklete, det er en forholdsvis enkel, rett-fram-rute avhengig av valget. Men man må, som jeg skrev, ha fjellerfaring for å gå den (på et par av overgangene). Fra Hundeidvik til Patchellhytta har man toppturmuligheter til en 30-40 topper. Mange av dem er du omtrent garantert å ikke treffe folk på. Stier til toppene er det få av, så man får virkelig følelsen av å gå i uberørt landskap.

Jeg er vel en gjennomsnittlig "debattant" er på forumet vil jeg tro. Har ikke vært på mer en ca. 100 topper i Sunnmørsalpane, og jeg har fortsatt mange steder å utforske. Hvis du "feier" over området på en sesong bør du ha 100-150 turdager det året. Ikke noe problem å gå dalførene iløpet av en sesong, men Sunnmørsalpane er alt mulig annet enn disse. Fjæresteiner er ikke inkludert :wink: Start fra Fjæresteinene i Hjørundfjorden og opp bratte renner og gjøl (hvor rasene herjer vinterstid) er forresten en vill opplevelse :!:

Jeg har jo sagt tidligere at Sunnmørsalpane er et vilt, komprimert/intenst område. Dekker 12-1500 kvadratkilometer avhengig av hva man definerer som Sunnmørsalpane. Tas hele Kolåshalvøya, Rånahalvøya og Indre Hjørundfjord mot Hornindal med, er området over 1500kv.km. At det ikke er på størrelse med mange andre områder sier seg jo selv.

Jeg skal ikke rakke ned på Jotunheimen, men de fleste dalførene er jo sterkt trafikkert, ikke av biler men av gående. Jeg trives best hvis jeg kan gå timesvis uten å se en kjeft :!: Ikke dermed sagt at jeg ikke tar meg turer til Jotunheimen også.

Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erik skrev:

Er du sikker på at du vil ha mer DNT i Sunnmørsalpene? Tenk deg nøye om nå. :wink: Hva med f.eks. Jønshorn som den nye Besseggen eller Kolås som den nye Storen?

Jeg vil ikke ha flere hytter eller stier. Problemet er at Slogen, Kolåstind og Molladalen er de eneste stedene folk har hørt om. Slogen er en tung og etter min mening kjedelig tur hvis du går normalveien fra Øye. Jeg skjønner godt at folk ikke gidder å gå i Sunnmørsalpene hvis de tror at Slogen er veldig representativ for området. Dette området har mye å by på både når det gjelder jakt og fiske, og man kan få utrolig flotte ryggtraverser her.

Når det gjelder villmarksfølelsen får jeg mer av den her enn jeg fikk på 14 dager i Børgefjell i sommer. Der var det masse folk og sørsamer på motorsykkel. Det plager ikke meg så mye at man ser en vei i et dalføre hvis man slipper å ha folk rundt seg hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.