Gå til innhold
  • Bli medlem

Telting i Nord-trøndelag


Vea

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg sitter akkurat nå i Levanger i Nord-Trøndelag og vurderer å ta meg et par dager i telt på fjellet. Noen som har gode forslag på turer med telt i nærheten av der jeg nå befinner meg? Jeg er glad i områder over tregrensa, men det er ikke noe absolutt kriterie. Et bra vann å telte ved er også bra. Jeg har bil og kjører en time eller to uten problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Utvalget finnes i fleng, noen tips:

Blåfjella-Skjækerfjella nasjonalpark. Et bra utgangspunkt finner du i Vera, skal du fiske er Lakavatnet bra. For toppturer anbefales Skjækerhatten. Har du hund så overhold båndtvangen, mye rein i området for øyeblikket. Med utgangspunkt fra Steinkjer (Ogndalen) er vannet fjellskjækra et godt forslag, men kan være litt folksomt.

Fra Snåsa er f.eks Holden fjellgård et forslag. Utgangspunkt fra Ismenningen i Snåsa.

Øvre Forra naturreservat. Fint område men antar du er godt kjent der. f.eks Verdalsgrønningen med en tur på Hermannsnasa. Selv trives jeg best i de øvre delene av storelva, mellom Glunkoset og Feren.

Reinsjøen har for øvrig fin fisk, fikk feit fin fisk der for et par uker siden. Vekta var nok rundt 5-6 hg. Det ligger ved der, men du trenger en skikkelig øks for å klyve den.

Hva med Juvvandring gjennom noe av det villeste midt-norge har å by på - Sandøldalen. Jeg har ikke selv vært der enda, men det skal finnes en sti i bunnen av dalen som i sin tid ble brukt under fløyting av tømmer. For å komme ned i dalen skal det skal finnes en sti på sørsiden av dalen ved Sisselfossen. Det er også mulig å starte lengre opp. Det er nok en tung tur med tanke på at det er bratt og ufremkommelig, men en tur jeg selv skal prøve meg på straks jeg får anledning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øvre Forra naturreservat. Fint område men antar du er godt kjent der.

Null og niks kjent i området. Er på ferie hos svigers, og tenkte å utforske ukjente områder. Det vil i bunn og grunn si hele trøndelag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øvre Forra er et naturreservat som ligger lengst øst i Levanger kommune. I tillegg er det med mindre deler av kommunene Verdal, Stjørdal og Meråker. Dette er ett av de viktigste utfartsområdene i Nord-Trøndelag. Særlig gjelder dette om vinteren. På sommeren foregår det meste av trafikken til to steder. Det ene er stien fra enden av Heståsdalen og inn til Roknesvollen, den andre er fra Skallstuggu og opp til Hårskallen. Begge disse turene er flotte turer som tar fra 30 til 50 minutter hver vei. Langs disse stiene vil vanligvis treffe folk på denne tiden av året. For en kort kveldstur er disse rutene absolutt og anbefale. Har du mulighet til å ta en overnatting eller to og i tillegg fiske litt, kan jeg anbefale å gå inn til Reinsjøen. Nord-Øst i vannet ligger det en båt som fritt kan benyttes. Her finnes det også ved, men ta med øks. For videre tur kan man gå inn til de øvre deler av Storelva/Øvre Forra. Her er det en fantastisk elvestrekning, spesielt hvis du er interessert i fluefiske. Dette er også en populær padleelv. Skal man padle denne elva er mitt beste forslag å få transport til Feren i Meråker og pade over Feren og ned storelva. Ved naustet i Storelva må man dra kanoen over til Heståa, for videre å slepe/padle oppover til parkeringen ved Heståsdalen. OBS! ikke fall for fristelsen å padle dit Heståa renner ut i Storelva. Alt for mange har gjort det og det ligger nok knuste kanoer der.

Øvre Forra naturreservat er et myrreservat som har internajonal verneverdi. Det har derfor fått status som Ramsarområde. Verneverdiene er knyttet til myr, som det er ekstremt mye av, samt fugleliv i tillegg er dette et gammelt kulturlandskap i fjellet der det tidligere er drevet omfattende setring og myrslått.

Rimelig fiskekort fås kjøpt på Inatur under Reinsjø fjellstyre/Felleskortet for fiske i Levanger.

Reinsjø fjellstyre har også en hytte til utleie ved Glunkvollen. Tror prisen er 150 kr natta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ved Reinsjøen sist helg, og det var en knotthelvete uten like! HELT vindstille kombinert med 17 grader kl. 23 gjorde forholdene håpløse. Prøvde fiskelykken, men kun ei lita "pæt" ble dratt i land. Dog mye vaking. Mye småfisk tror jeg. Ligger to båter der som fritt kan benyttes. Sett bort i fra knotten, er området kjempefint. Jeg får vende tilbake når knottsesongen er over :)

post-3143-133474558755_thumb.jpg

post-3143-133474558757_thumb.jpg

post-3143-13347455876_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var jeg tilbake fra tur. Startet fra Heståsvollen og gikk via Salhammersvolden til brua ved Glonkbu. Derfra gikk jeg ned til Glunkoset og satte opp teltet. I går kveld var det så godt som vindstille, så jeg priset meg lykkelig over at jeg på slump kjøpte hatt med myggnett før jeg dro. Det var et knott-hælvete uten like, og hadde jeg ikke hatt hatten, mygg-sikre membran-klær og hansker hadde det rett og slett ikke vært mulig å fiske. Jeg oppdaget først behovet for hansker etter 20-25 knott-bitt på hver hånd. Knoten klarte til og med å komme seg inn under buksa som ikke var strammet godt nok igjen, klatre opp de høye jaktstøvlene og bite 7-8 bitt på leggen min. Men dette hindret meg selvfølgelig ikke i å ta et bad før leggetid, selv om det krevde aktiv løping og dansing for å slippe å ende opp som dagens hovedrett på restaurant Forra....

I løpet av natta begynte det å blåse mer, med det resultat at jeg hadde 20 mygg sittende på utsiden av nettingdøra i innerteltet mitt da jeg sto opp, og på innsiden av yttertelt-døra hadde et sted mellom 100 og 200 mygg samlet seg. Er det det man kaller sjarm i trønderfjellet? En annen ting jeg skjønte da jeg labbet var at de som tegnet stier på kartet hadde rimelig god fantasi, og at stier i terrenget stort sett var for sauer.

I dag tasset jeg opp igjen til Glunkbu, hvor jeg tok en kikk på overnattingsfasilitetene til fjellstyret før jeg ruslet over myra til Reinsjøen. Derfra fulgte jeg bekken ned til Heståa. Heståa fulgte jeg til der Heståsbekken renner ut, og denne fulgte jeg videre opp til Heglesvollen og tilbake til bilen. I Heståsbekken fikk jeg også tatt meg dagens bad, noe som var en mildt sagt forfriskende opplevelse.

Alt i alt en særdeles fin tur, selv om jeg har fått nok insekter for en stund. Skal ikke se bort fra at det blir flere turer i området senere.

Antall mennesker sett utenfor bilvei på to dager: To gubber som rodde Oter på Reinsjøen

Antall frosker: 5

Antall Ryper: 5

Antall Hægrer: 1

Antall fisk fanget: 1 (150-200 grams kveldsmat ved Glunkoset)

Antakk gnagsår: 0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Hva med Juvvandring gjennom noe av det villeste midt-norge har å by på - Sandøldalen. Jeg har ikke selv vært der enda, men det skal finnes en sti i bunnen av dalen som i sin tid ble brukt under fløyting av tømmer. For å komme ned i dalen skal det skal finnes en sti på sørsiden av dalen ved Sisselfossen. Det er også mulig å starte lengre opp. Det er nok en tung tur med tanke på at det er bratt og ufremkommelig, men en tur jeg selv skal prøve meg på straks jeg får anledning.

Jeg har vært mye nede ved Sisselfossen, eier inntil statsgrensen(der stien starter).

Denne er på nordsiden av elva der Sillesfossen kommer ned, ikke på sørsiden.

Er usikker på hvor egnet det er for juvvandring der da. Fossen kommer ikke ned i selve Sandøla, men en bit lenger oppe.

Det er utrolig idyllisk ved fossen der. Som en grønn lagune.

Anbefales veldig å gå en tur dit, men husk å betale bompenger på skogsbilveien :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.