Gå til innhold
  • Bli medlem

Falketind og Stølsnostind


Anbefalte innlegg

Vi tenker å gå på disse to toppene i sommer. Vurderer å gå vesteggen opp til Falketind, og gå nordeggen til Stølsnostind.

Spørsmål:

*Er ruta jeg har tegnet inn nogenlunde korrekt?

*Er det brepassering på denne ruta?

*Er Stølsnosbreen smeltet bort mye?

*Hvor på kartet er toppen "Stølsnostind Ø-1"?

Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjente og kjære topper jeg enda ikke har "kommet over" og som fortsatt får meg til å sveve på skyene! :D

Husker ikke linken, men Bjarne Lindholdt har noen ganger nevnt, og i et tilfelle også lagt ved et bilde hvor man ser at Stølsnosbreen har smeltet kraftig. Om jeg ikke husker feil så var den så og si delt i to på sommeren slik at man kan ta seg brefritt bort til foten av Stølsnostind fra sør om man kommer opp svaene fra Morka-Koldedalen. Stølsnostind fra nord vet jeg lite om, annet enn at den virkelig er en kremtopp fra den kanten.

Vesteggen på Falketind vet jeg derimot mye om! Da jeg for en drøy måned siden var på storturen min rundet jeg hele ryggen på nordsida før jeg krabbet opp til topps nær stupet mot Falkbreen. Underveis kunne jeg ikke riktig skjønne at jeg i oktober 2006 faktisk gikk opp hele det lange bratte partiet som er enden på vesteggen. Der er det bratt, nesten så jeg vil kalle det for en lang hammer eller en serie med hamre. Alt ser jo verre ut på avstand, og jeg husker at det teknisk sett faktisk gikk stort sett veldig greit den høstdagen. Men enkelte steder var det endel løst og ekkelt fjell. Bare jeg ikke reiv ut ting og raste bakover så var det egentlig helt kurant.

Men da jeg snudde meg å så meg ned og tilbake mens jeg enda ikke hadde nådd selve eggen, å herregud :)

Såpass ja! Er det virkelig så jævlig? Ikke faen om jeg går ned samme vei! Det var jo helt loddrett jo :roll:

Sjøl om 90 faktiske grader hadde vært ekstremt mye mer loddrett så var det virkelig bratt og nifst.

Egga var grei. På en tørr sommerdag er det nok grei skuring. Men denne høstdagen var det jo litt glatt her og der. Et sted kort før toppen måtte jeg ake meg ned, og da jeg etter et lite hopp kom meg helt ned og var klar til den videre passasjen til topps fikk jeg meg en støkk. Her var det ikke lov å lande feil, da kunne jeg fort ha tippet utfor og ned i Morka-Koldedalen. Men så er ikke jeg verdens tøffeste når det gjelder sånne passasjer heller da...

Går sikkert an å runde dette partiet på nordsida ved å ta ut i snøflanken. Det var utelukket i oktober 06 med knallhard, glatt snø og mangel på isøks og stegjern.

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi tenker å gå på disse to toppene i sommer. Vurderer å gå vesteggen opp til Falketind, og gå nordeggen til Stølsnostind.

Spørsmål:

*Er ruta jeg har tegnet inn nogenlunde korrekt?

*Er det brepassering på denne ruta?

*Er Stølsnosbreen smeltet bort mye?

*Hvor på kartet er toppen "Stølsnostind Ø-1"?

Takk!

Vesteggen opp til Falketind kan anbefales; har selv gått den op. Det ble noe klyvning å komme opp på Vesteggen — det er bratt, men ikke vanskelig.

Nedturen er lurt å gli ned av snøen som ses på bildet; ha med isøks, snøen er bratt 8)

Gl. tråd om Stølsnosbreen se: https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=6034&highlight=

Det anbefales at gå opp den sydlige utløper av Stølsnostind, den løypa som er tegnet inn på bilde mit av Stølsnostind, med svart strek.

Fra breen opp i skaret mellom Stølsnostind og Austre Stølsnostind er det stupbratt :P

post-258-13347455528_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lagt inn vår rute på kartet ditt.

Vi brukte tau på breturen ned igjen fra Falketind og vestryggen har jeg ikke gått så den skal jeg ikke si noe om.

På vei opp til Stølsnostind gikk vi samme sted som Bjarne gikk og som han har tegnet inn på bildet sitt i linken sin. Opp fra den smale barmarkstripa gjennom Stølsnosbreen er det en del sva med løs stein på. Skal man ned her må man regne med å lete litt for å finne den beste ruta.

post-2487-133474555326_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ruta mi ellers grei ut? Særlig tenker jeg på Falketinds vestegg, bør jeg gå mer mot breen i starten før jeg starter på selve eggen?

Ville nok gått mer mot breen i starten ja. Høydekurvene ligger fryktelig tett i begynnelsen hvor din røde strek knekker mot høyre etter oppgangen fra Andrevatnet.

Vi gikk omtrent slik ”Busken” har tegnet sin tynne rosa strek opp mot Falketind. Dvs. mer oppå breen. Vi hadde vekselvis blåis og snøføre, og det gikk helt fint uten stegjern eller isøks (aug. 1997). Skulle jeg gått på Falketind igjen, ville jeg nok ha prøvd vesteggen selv. Både for å ha prøvd en annen rute og fordi den ser morsom ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser utfra streken på kartet at du mener øst/sørøsteggen/ryggen på Stølsnostind. Den

er helt grei å gå fra skaret. Stortrivdes oppover der! Verre var det fra østtoppen og til skaret, men fant greit ut av det etterhvert. Mulig det går an å holde mye lengre ned enn jeg gjorde også, men det var bratt, og det er vel sannsynlig at det bratte snøfeltet fortsatt ligger der og må krysses. Det kan være ekkelt. Greier ikke å forklare så veldig godt, men ved en hammer gikk det greit å ta ut på nordsida. Lite plass, men snille steiner som skjermer mot det verste. Et annet parti lenger oppe på eggen fra østtoppen anså jeg som trygt under de rådende forholda med knusktørt berg og god friksjon. Hadde det vært vått ville jeg regnet det som farlig.

Men på en godværsdag fikser du dette helt greit! 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.