Gå til innhold
  • Bli medlem

garmin eTrex vista HCX vs. legend HCX vs. 60CSX


Anbefalte innlegg

Har tenkt meg på en del fjellturer i sommer og har bestemt meg for å innvistere i en av de ovenfornente Garmin gpsene (eTrex vista HCX, eTrex legend HCX, 60CSX) Har i denne forbindelse en del spørsmål som jeg er sikker på at en del av de faste gps-brukerne på fjellforum kan svare på.

1. Hva står HCX og CSX for?

2. Har alle disse (eTrex vista HCX og legend HCX) den godt omtalte antennen som 60CSX har? SiRF? mener å ha hørt at Xen står for dette(?).

3. Jeg vet mange her vil ambefale 60CSX, men kan noen komme med konkrete utsagn på hvorfor man bør velge den ene fremfor de andre?

4. Har man egentlig bruk for innebygd høydemåler og kompass?

5. Må jeg kjøpe programmet mapsource utenom? har alle kartene fra før av.

Jeg har ikke tenkt å bruke så allverdens med penger, så har egentlig sett meg ut en av eTrex'ene, synes størrelsen på disse er passe liten, men jeg vet at mange her inne ambefaler 60CSX og er derfor også interessert i meninger om denne.

Bruken er først og fremst til friluftsliv i skog og mark, men hvis det er mulighet for det er ikke fotoboksvarsling å forakte, jeg vil også dra litt nytte av den på sjøen, men ikke til å navigere etter i ukjent farvann. Jeg vil tro at holdbarhet og motstandsdyktighet mot fukt og slag er nokså lik.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1. Hva står HCX og CSX for?

2. Har alle disse (eTrex vista HCX og legend HCX) den godt omtalte antennen som 60CSX har? SiRF? mener å ha hørt at Xen står for dette(?).

3. Jeg vet mange her vil ambefale 60CSX, men kan noen komme med konkrete utsagn på hvorfor man bør velge den ene fremfor de andre?

4. Har man egentlig bruk for innebygd høydemåler og kompass?

5. Må jeg kjøpe programmet mapsource utenom? har alle kartene fra før av.

S står for sensor, altså kompass og barometrisk høgdemålar. Om du har bruk for dette, må du vurdere sjølv. Eg har aldri hatt bruk for det. Kompass har eg jo med likevel.

X står for eXtended eller noko slikt, altså minnekort (microSD).

C trur eg står for color, altså fargeskjerm.

Då eg kjøpte meg kart-gps, fall valget på 60Cx. S vurderte eg å ikkje ha bruk for. Ettersom eg hadde bruk for serieport (kommunikasjon med NMEA) på gps'en, fall på denne og ikkje ein etrex-modell. Etrex-modellane med fargeskjerm har bare usb. Denne serieporten koplar eg til kameraet så eg får koordinatar i biletfilene. Hadde eg ikkje hatt dette behovet for serieport, hadde nok valget falt på ein tilsvarande etrex-modell som både er mindre og lettare.

Mapsource fulgte med gps'en. I tillegg følger vel mapsource med på kart-cdane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.