Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvor kjøpes batterier til Iridium telefon? Eller solcellelader?


Erik

Anbefalte innlegg

Noen som har et forslag til sted (antageligvis på nettet) der jeg får kjøpt et par ekstrabatterier til min Iridium sat. telefon?

Eller burde jeg heller satse på en solcellelader? Jeg er stort sted på turer der det er mye sol (Andes+Asia) og lite i nordlige strøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Noen som har et forslag til sted (antageligvis på nettet) der jeg får kjøpt et par ekstrabatterier til min Iridium sat. telefon?

Eller burde jeg heller satse på en solcellelader? Jeg er stort sted på turer der det er mye sol (Andes+Asia) og lite i nordlige strøk.

Jeg forsket dette for noen dager siden for å lade mine Video batterier. Her har du en webside:

www.altenergystore.com

De to største produsentene jeg fant fram til var Sunlinq og Powerfilm, begge som selges fra flere (google it). De er vel blant de to ledende merker som selger fra 6W til 50w, vanligvhis igjennom en 'bil-adapter' /12v DC. Jeg vurderte personlig mellom 6 og 12watt. OBS de er brand names ikke selskaps-navn - litt googling må till. Mye bedre enn løsninger som markedsføres her tror jeg.

Håper det hjelper..cookie :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forsket dette for noen dager siden for å lade mine Video batterier. Her har du en webside:

www.altenergystore.com

De to største produsentene jeg fant fram til var Sunlinq og Powerfilm, begge som selges fra flere (google it). De er vel blant de to ledende merker som selger fra 6W til 50w, vanligvhis igjennom en 'bil-adapter' /12v DC. Jeg vurderte personlig mellom 6 og 12watt. OBS de er brand names ikke selskaps-navn - litt googling må till. Mye bedre enn løsninger som markedsføres her tror jeg.

Håper det hjelper..cookie :roll:

OBS OBS Brunton og andre på f.eks. REI o.l. koster 2-3X så mye....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sjekket MYE på nett før jeg handla solpanel til Iridiumen vi skal bruke i canada i sommer - og handla til slutt Sunlinq 12W på ebay - totalt 1400 kr med moms og frakt :roll: Jeg kikka også på flere andre paneler (deriblant brunton), men det viste seg at flere av de billigere og mindre panelene ikke klarer å lade iridiumen. Sportsnett opplyser også på sine nettsider at en bør gå for 12W utgaven hvis den skal lade iridium.

Og husk å handle billader til iridiumen hvis du skal lade med disse. Koster stort sett 40-60 dollar på nett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det kun USD 60 på nettet (for panelet)?? Hvis du kan vise meg hvor jeg skal sette pengene...jeg så ikke 12W for under circa USD 150.... :sh..

Edit...OK nevermind EBAY.....

Ediot again: 1400 NOK = 271 USD...Edit again: jeg fant den for USD 160 på følgende lenk hvis noen er interessert: http://www.marinedeal.com/product_p/22110.htm ...har ikke pæling om de kan sende til utlandet. MVA kommer i tillegg på toppen av prisen og frakt.

Kan du sette opp et (en? my negelsk suger) tråd ang. hvor langt tid det tar å lade forskjellige ting? F.eks. lithium batterier, iridium, video-batterier osv.? Det hadde nok vært populært..jeg skulle gjærne vitet bl.a. om om det holder til min video lader...det er klart 12W ikke holder til en laptop desverre..

Forresten, ditto tråd om hvorfor iridium istedenfor globalstar osv...i.e. 'bump' de satelitt-trådene.

Høres spendende ut! Keep us updated!

Mvh, Cookie

:roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

som jeg skreiv, 1400 kr totalt for panelet (dvs +/- 230 dollar med frakt fra usa + moms). Jeg bestilte og mailet medd flere nettbutuikker som hadde panelet til langt bedre pris, men de hadde stort sett ikke noe på lager og det var flere mnd ventetid...

12V-lader til Iridiumtlf Motorola 9505a koster stort sett 40-60 dollar på nett.

Jeg har ikke testa solpanelet skikkelig enda, så kan ikke si noe om ladetid. Dette er jo og delvis avhengig av årstid/solhøyde/breddegrad, vær (sløret/full sol) osv. Til videokameraet og speilreflekesen som skal være med på vår tur har jeg handla en uoriginal reiselader til 12V og 2 ekstra batterier hos sterlingtek: http://cgi.ebay.com/Canon-Compatible-BP-911-AC-DC-Travel-Charger_W0QQitemZ170220784123QQihZ007QQcategoryZ50481QQrdZ1QQcmdZViewItemQQ_trksidZp1713.m153.l1262

Mange som skryter av batteriene herfra, og det virker bra i canonen min og. Jeg fikk 2 batterier og lader til 35 dollar derfra, så det blei heller ikke noe moms på den pakka :roll:

Se vel ikke bort fra at 12W vil holde til en laptop, men det må sjekkes ift spesifikasjoner. Sunlinq 12W gir opptil 900 mA når det er full sol hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svaret! 8)

Hvilket videokamera og speilrefleks bruker du? Jeg sitter med en Canon HV20, men har ikke skikkelig SLR kamera (men skal ikke ut på lang-tur enda - må vente til jeg har betalt studielånet). Som sagt, når du kommer deg ut på tur, sett opp en webside/tråd, det høres spennende ut (eller har du gjort det allerede i forumet?). Det hadde f.eks. vært greit å vite va Monsen brukte underveis for de av oss som tenker på lignende turer (eller survivorman, eller Bear Grylls osv)..men det er lite på nettet. Jeg ville igvæertfall anbefalt en trådløs mikrofon system (VHF i usa, kan skaffes for circa USD 150) vis ikke du har en prof kamera-team med deg. Sliter mest med lyd personlig. :roll: Men da er du nok prof her allerede, beklager. :oops:

Best of luck, 8)

Cookie

Har du en Canon videokamera så kjenner du sannsyn. disse forum ; www.hv20.com og www.dvinfo.net - sann. de to største på nettet. Ellers for ressurser, sterlingtek eller www.best.batt.com, der jeg fikk mine batterier...litt styr med moms osv, men de funket også greit. Premium service blir vel B&H Photo...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får fradragsført både momsen og kjøpesummen på slike utgifter, men når man kommer med en "kvittering" fra ebay så kan jeg tenke meg revisor blir litt skeptisk. Selv om det blir godkjent til slutt skaper det bare masse unødvendig arbeid.

Er det noen som har forslag til løsninger man kan kjøpe her hjemme - eksempelvis fra eletronikk- eller mobilbutikk?

Uansett, hvor lang tid tar det fra man kjøper noe på ebay til den er levert her hjemme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som har >99 % positive tilbakemeldinger sender det stort sett slik at du har tinga innen et par uker, slevfølgelig avhengig av hvilken type frakt de bruker.

Turen i sommer er 4 uker på Horton River i Nord-Canada, så det blir nok ikke noe oppdateringer fra tundraen underveis :lol: Jeg har et Canon 30D speilrefleks, og de batteriene passer faktisk til videokameraet som bli med også (er vel et canon MV700 et eller annet). Totalt har vi vel da 5 batterier og lader, så det skulle duge både for speilrefleksen og videokameraet. Her er batteriene, 2 stk for 8 dollar faktisk :lol: : http://cgi.ebay.com/TWO-Battery-for-Canon-Camera-BP-511-BP511-BP511A-BP-512_W0QQitemZ300232148222QQihZ020QQcategoryZ43434QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

Men nå må det ikke skli mer ut her, tråder er jo faktisk om solcelle/iridium :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som har >99 % positive tilbakemeldinger sender det stort sett slik at du har tinga innen et par uker, slevfølgelig avhengig av hvilken type frakt de bruker.

Turen i sommer er 4 uker på Horton River i Nord-Canada, så det blir nok ikke noe oppdateringer fra tundraen underveis :oops: Jeg har et Canon 30D speilrefleks, og de batteriene passer faktisk til videokameraet som bli med også (er vel et canon MV700 et eller annet). Totalt har vi vel da 5 batterier og lader, så det skulle duge både for speilrefleksen og videokameraet. Her er batteriene, 2 stk for 8 dollar faktisk :lol: : http://cgi.ebay.com/TWO-Battery-for-Canon-Camera-BP-511-BP511-BP511A-BP-512_W0QQitemZ300232148222QQihZ020QQcategoryZ43434QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.