Gå til innhold
  • Bli medlem

elroy

Passivt medlem
  • Innholdsteller

    20
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  1. Litt gammel post men pytt sann. Hvis du tenker på å gå (klatre) opp Bondhusbreen, så er det en seriøs tur som tar maaaange timer. Ettersom breen forandrer seg fra år til år er det nokså umulig å vite noe om forholdene før man står der og gransker den på avstand med kikkert. Jeg klatret den i 1996 og begynte ca 0800 om morgenen etter å ha overnattet ved foten av breen. 9-10 timer senere sto jeg på toppen etter mye kryss og tvers og frem og tilbake i brefallet Jeg har forstått at den har trukket seg tilbake ganske mange metere de siste 10 årene, men har selv ikke vært på den kanten av
  2. Her burde jeg ha mange gode innspill, men ettersom dere skal til hytter hver dag så fant jeg ut at det ikke har passet veldig ofte med noen av mine vinterturer, har som regel alltid muligheter eller utstyr for å kunne overnatte ute Uansett så er de 2 "eneste" mulighetene for østlendinger som vil slippe å kjøre rundt "hele" Jotunheimen enten: 1) Tyin, og deretter med beltebil inn til Fondsbu (åpen fra 19/2) Skituren over Tyin og inn til Fondsbu er laaaang. 2) Beitostølen, ski over båtskaret og inntil Yksendalsbu (selvbetjent) og deretter videre til f.eks. Gjendebu, Olavsbu, Fondsb
  3. Har ikke erfaring derfra, men jeg vil jo tro at det finnes et utall bøker både på norsk og engelsk om det emnet/reisemålet? Om ikke så har vel både Åsheim, Monsen og sikkert andre skrevet om ting som man på en måte kan bruke i omtrent direkte overføring til Alaska. God tur når den tid kommer forresten, blir sikkert supert!
  4. Som du selv nevner så er det stor forskjell å gå på E6en i Nordmarka kontra å brøyte egen løype i mye og kanskje "luftig" snø som ikke engang gir han som går bak brukbare spor som en følge av din ploging. Men skal dere følge oppkjørt rutenett blir jo dagsetappene lengre på samme forbruk av tid enn ved å brøyte løpype selv. Noen fasit har jeg ikke men jeg har brukt alt fra 2 til 7 timer på akkurat samme strekning, bare under helt forskjellige forhold Forøvrig kan du glatt regne med å holde max 1/3 av farten med sekk på ryggen enn du ville holdt på racerski og rumpetaske i Nordmarka. Le
  5. Kødder du eller? På analogkameraenes tid så var noen av de beste fotografene også blandt de beste på mørkerommet, eller så hadde de ansatt gode folk på mørkerommet. Jeg skal love deg at mange av de ekstremt gode fotografiene til det kjente billedbyrået Magnum er "fixet" på både for å heve kontraster og dempe uønskede effekter i bildet. Å øke litt på skarphet eller dempe noen farger ser jeg absolutt ikke på som "juks". Er utg. punktet et godt bilde som kun trenger småjusteringer for å få det beste ut av det så kjør på! Ofte må man "skarpe" opp bilder som skal vises på web kontra å se de i
  6. Et lite tips som kan være lurt å ta med seg når man er ute å går på tur i vinterfjellet er å venne seg til å vurdere snøskavler man ser underveis, skulle været plutselig slå om så vet du ca. hvor lang tilbake det er siden du så en potensiell bra skavl, og sparer verdifull tid kontra å lete mens stormen banker på døra. Nå hadde kanskje ikke dette så mye med bygging å gjøre men, pytt sann Iglooer er også morsomt å bygge, men det krever litt prøving/feiling på forhånd samt gode snøforhold (kompakt og hard snø), og med litt trening tar det jammen ikke såååå mye lengre tid å lage til en iglo
  7. Støtter Whisperlite, har en annen brenner fra MSR også av merket XGK og forskjellen i støy mellom de to er påtagende. Mens Whisperliten bråker litt uten at det er plagsomt, så er lyden av XGKen som en Harley sammenlignet med en Vespa
  8. Det er nok mye smak og behag når det gjelder slike ting, og så er vi mennesker forskjellig skrudd sammen. Noen er rett og slett "varmere" enn andre. Test gjerne ut første ute-overnattingen med litt for mye underlag (bamse + 1 tynnere) og prøv så igjen med bare bamse. Har du god komfort bare med ett underlag så sparer du jo endel plass ved å bare ta med deg ett. Personlig liker jeg å bruke ett oppblåsbart og så har jeg reinsdyrskinn på toppen av det. Det oppblåsbare for komforten, da det er endel tykkere enn bamseunderlagene samtidig som det tar mindre plass sammenrullet og reinsdyret for den e
  9. Godt gjort, du gjorde i mine øyne alt riktig i denne situasjonen, det viktigste man skal huske på i slike situasjoner er å forsøke å hjelpe så langt man kan uten å sette seg selv i fare. Ved å kaste ispiggene til mannen fikk du han opp uten å nærme deg iskanten, din og hans vekt hvis du fikk dratt han opp ved å ligge på magen kan ofte være nok til at begge går igjennom på tynn is. Du har sikkert en god følelse i kveld (og den er vel fortjent) som du kan klappe deg selv på skulderen i lang tid for
  10. elroy

    Real turmat...

    Min foreløpige favoritt hos Real er Lapskaus, men nå har jeg fått tak i noen poser med Mountain House sine frysetørkede produkter fra USA så får jeg se hvordan de smaker etterhvert.
  11. Jeg gikk motsatt vei for 5 år siden (Stor->Vesle), det er bratt og relativt utsatt enkelte steder så noe sikringsmuligheter eller i det minste et korttau er ikke dumt. For min del var det såpass gode snøforhold med hardpakket snø og is at det gikk greit uten å bruke tau, brukte kun stegjern og isøks. Men man vet aldri hvilke forhold man får 2000 meter over bakken.
  12. Kan tilføye at det er et markant værskille ved Dovrefjell-massivet. Vest for massivet er det som regel alltid mye snø, samt forholdsvis snøfattig øst for massivet. De gangene jeg har vært der om vinteren så har det omtrent alltid vært forholdsvis lite snø (nå har jeg kun gått fra Hjerkinn og inn, aldri fra Reinheim). Ellers ville jeg garantert brukt skifeller til topps, det er en ganske lang motbakke og fiskebein til topps høres ut som et lite mareritt Med litt flaks kan du se både villrein og moskus på turen. En opplevelse jeg aldri kommer til å glemme er en nyttårshelg for 15 år
  13. Hei til deg også Brage Jeg kommer aldri til å anbefale folk å bruke Hardangervidda som testområde for vinterturer midtvinters. 3 ganger har jeg ligget værfast midt inne på vidda, 1 gang i telt og to ganger i nødbivuakk. Har du ikke rett utstyr og gjort deg viktige erfaringer fra tidligere vinterturer før slikt oppstår så kan det gå riktig så galt. Jeg vil heller fraråde det enn å måtte lese om nok en redningsaksjon med uvisst utfall. Prøv lavlandet først så man får erfaring med hva som funker og ikke funker om vinteren, og hvor veien tilbake til sivilisasjone antagligvis er korter
  14. Jeg og en kamerat eksperimenterte med tørking av all mulig slags mat for en god del år siden. Vi brukte en vanlig stekeovn og la inn det vi ville prøve å få ut vannet av. Vi prøvde oss ut på tempraturer og tider til vi følte vi fikk et bra resultat. På de tingene vi lyktes med klarte vi å beholde smaken relativt bra når vi senere testet ut å spise det på tur. Mye kunne spises som det var og noe passet best i en gryterett. Nå får man riktignok kjøpt mye tørket frukt og andre ting, men det var nå veldig morsomt å holde på med ovnstørkingen. Kanskje en fin forberedelsesøkt for dere, og hvem
  15. Nja, jeg ville nok heller hørt på Andreas. Hardangervidda er ikke noe for førstereisgutter vinterstid. Vår, sommer og høsterfaring fra fjellet teller null når tempraturen synker til -20, det blåser stiv kulig og du ser knapt kompisen din som bare står 2 meter fra deg. Da skal man vite hva man bør gjøre, hvordan man bør gjøre det og være trygg på at man har det utstyret man trenger og vet hvordan man bruker det. Det er enorm forskjell på det å f.eks. sette opp et telt en vindstille vinternatt kontra å slite for å få stenger, duk og alt annet til å lystre når vinden har mest lyst til
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.