Gå til innhold

Eirik78

Aktiv medlem
  • Innholdsteller

    571
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    3

Eirik78 vant dagen sist Juni 1 2014

Eirik78 hadde mest likt innhold!

Om Eirik78

  • Bursdag 18. april 1978

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Sted
    Porsgrunn

Nylige profilbesøk

1 367 profilvisninger
  1. Det skal du ikke legge så mye vekt på. Enkeltpersoners innspill blir sjelden tatt med i vurderingen, de fleste som skriver uttaler seg mye videre enn invitasjonen innbyr til og blir dermed ikke tillagt særlig vekt. Ofte er det også samme argumentet som gjentas. Ser det særlig ofte ved infrastrukturutbygginger der enkeltpersoners innspill gjerne kan omhandle forhold både fra forrige århundre og fra motsatt side av jordkloden. Derimot ganske friskt at de opplyser helt øverst antallet på hva de anser som negative innspill. Dette er nok gjort helt uten å vurdere sakligheten i uttalelsene, og viser jo at endel har tatt seg bryet. Det er forresten tatt med to enkeltpersoners uttalelser, en er for og en er mot. Det krever en viss innsikt annet enn å være for eller mot en sak for å fremføre argumenter som blir lagt merke til. Ikke at alle innspill fra andre instanser heller alltid kan få et godkjentstempel...
  2. Lyder blir veldig tydelige når en ligger alene i teltet, men er det ikke godt å høre at man ikke er alene da?
  3. Det viktigste jeg har glemt? Nei, det har jeg glemt hva var
  4. Når kan vi oppleve at noen tar seg jobben med å lage ferdige filer for å putte på gps-en mon tro?
  5. Monsen sto ikke for valg av teknisk utstyr, det var den flinke nerdestaben hos NRK Beta. http://nrkbeta.no/2014/03/22/slik-holdt-vi-oye-med-monsen-pa-villspor/
  6. Det finnes flere produsenter som leverer de forskjellige buksestørrelsene med ulike benlengder. Short / regular / longer er benevnelser som er vanlig. Med mine 193cm er det ganske ok, da omkretsen i magehøyde heldigvis ikke tilsvarer benlengde. Hvertfall ikke ennå
  7. Jeg legger merke til at det til stadighet dukker opp problemer med produktene fra Norrøna, både her i forumet og andre steder. I tillegg til opplevelsen på vidda i vinter det fortelles om her, så har jeg hørt om et par lignende episoder også. En ting er at noe kan bli endret, at passform er bortglemt i jaget etter å kutte kostnader, og andre mangler og designfeil. Men når man står midt på vidda med hull i klærne fordi de faller fra hverandre, så hjelper det svært lite at Norrøna også i mine øyne har en veldig god service. Norrøna har blitt et enda større snobbemerke enn tidligere, og prisene har gått steilt oppover bare på noen få år. Jeg antar at størsteparten av kjøperne aldri er i nærheten av steder der vi forventer at klærne skal fungere og dermed ikke opplever noe brysomt med utstyret. Da er det kanskje lett for Norrøna kun å skru prisene opp uten å bruke inntektene til annet enn fargevalg og kulhetsfaktorene? For egen del så finner jeg at pris og passform ikke passer til mitt bruk. Heldigvis finnes det fortsatt leverandører som bruker friluftsfolk til både test, evaluering, utprøving og utforming før utstyret blir satt i produksjon og sendt ut i butikkene.
  8. Takk for flott turrapport! Gleden av at det snart blir tur i de trakter forsterkes av noen flotte bilder å se på Selvom det blir alenetur i år så kan det virke som jeg ikke blir helt alene utifra lemenrapporten!
  9. Hva er planen den dagen denne vakta ikke kan stå der lenger? Blir stedet tryggere da?
  10. Har denne breen plutselig over natta blitt mye mer farlig og ustabil enn noen gang tidligere? Nå leser jeg om at politiet har satt opp sperringer og regulerer ferdselen. Det har heldigvis ikke før nå vært en oppgave for politiet å skape et bilde av utrygghet. Hva gjøres den dagen den lokale lensmannen ikke har mer midler igjen til å opprettholde sperringer? Hvilke andre oppgaver som burde være viktigere blir nå forsømt?
  11. Er ikke dette uansett en bortkastet diskusjon, og bortkasta penger å skulle bygge noe som er "trygt"? Man reagerer og vil gjerne finne trygge løsninger fordi to stykker for noen dager siden ble knust og døde, men det dør jo turister på godt sikrede steder også hvert år? Feks i Geiranger så er det et stort stup litt ovenfor sentrum. Der finnes det flere forskjellige gjerder, flere av de er ganske høye, det står plakater om at fjellet er vått og glatt og det samme er opplyst på en stor tavle ved parkeringa. Selvom det nettopp har regnet så ser jeg hver gang jeg er forbi minst fem som balanserer på kanten utenfor gjerdene. Som oftest er disse tomsingene velsignet med mer flaks enn jeg og hele min familie kan håpe på iløpet av et helt liv. Nå er det heldigvis et par år siden sist en familie på brutalt vis ble informert om at de nå ble litt færre til årets julemiddag. Vøringsfossen er litt mer brutal med ignorante vesener på to bein, der dør det i snitt en turist i året som har klatret på utsiden og falt nedi. Skal vi hindre slike Darwinkandidater fra å dø en brutal død i norsk natur, så er det behov for å leie hver enkelt av de fra turistbussen/bobilen/whatever og helt bort til det de skal se på. Slipper man hånda deres ett sekund før de er trygt tilbake i bilen så har man mista de.. Nei, pengene om de finnes, må nok brukes til noe nyttig i stedet. Gjerne til bedre parkeringsfasiliteter ved severdigheter. Det er mange steder helt uskyldige bilister risikerer trafikkdøden fordi det parkeres i svinger og på bakketopper for å se akkurat den delen av norsk grunnfjell selvom det ikke finnes en trygg plass å sette fra seg transportmiddelet.
  12. http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Turister-risikerer-livet-for-feriebildet-7664813.html Hjelper nok ikke med fysiske sperrer heller når idiotien er sterk. Med folka på filmen så hadde kanskje en vollgrav eller betongmur hjulpet noe, men da hadde de vel skada seg i fallet når de forsøker å forsere hindringen istedet. La de skade seg og dø, transport hjem skal de jo ha uansett.
  13. Eirik78

    Reker

    Jeg vil minne REs på at det er en god stund siden regjeringsskiftet nå (oktober i fjor), så Lisbeth_Berg-Hansen som blandet sammen jobben med egne eierinteresser er vi altså kvitt. Nå har vi en lærer som fiskeriminister istedet: Elisabeth_Aspaker De fleste (alle?) karakteristikkene hører altså til den forhenværende minister. Aspaker har vel vært særdeles anonym hittil og ikke nådd å få veldig mange på nakken ennå Når det gjelder saken, som omtrent drukna i omtalen av en minister i den forrige regjeringen, så er vel den aller største årsaken til "rekemangel" at det er færre rekefiskere og nå jobber de ikke helgene engang her i området Er nok en miljøverner som ikke fikk ferske reker på en mandag som slo alarm uten å tenke seg om Hva har reker med fjellturer da? Kan de tørkes? Lite å anbefale som ferskvare i sommervarmen
  14. Ikke bruk DX. Alltid endel dyrere der. http://www.ebay.com/itm/130587536502
  15. Loven som ble innført den gang har samme navn som nå, lov om motorisert ferdsel i utmark. Den dekker alt, ikke kun scooterkjøring på snø. Du har rett i at scooterne var svært annerledes enn nå. Hvem husker ikke hvordan disse stygge doningene skrapte og bråkte? Passering av jetfly i lav høyde var bedre å oppleve enn et slikt skrangleverk som for forbi. Og det var mye stygg kjøring med bil langt unna steder det var normalt at en bil skal finnes. Akkurat antall scootere husker jeg ikke nå, men i forhold til befolkningsstørrelse og hvordan naturen ble brukt så ble det nok oppfattet som at det var mer enn nok av de. Likevel så var det altså annen motorisert ferdsel i utmark som var viktigere å sette en stopper for også den gang. Det er nye tider nå, nye måter å bruke scooter på, og ikke minst nye konstruksjoner. Ingen ville ha tjent noe på et frislipp og null regulering slik det var før loven kom, og hadde det vært snakk om det nå i dag så ville det nok ikke engang vært en debatt om man skal åpne for noe mer muligheter for å kjøre scooter her i landet. Som du sier, blir spennende å se hvordan lovendringen blir. Inntil det så er det nok ikke mye nytt fremover bortsett fra de samme skremmeskuddene vi allerede har hørt når høringsprosessen er i gang. I den forbindelse er det nok mye viktigere at debatten handler om reelle sanksjonsmuligheter ved lovbrudd, og hvordan dette skal håndheves.
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.