Gå til innhold
  • Bli medlem

rokkitan

+Støttemedlem
  • Innlegg

    168
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    1

rokkitan vant dagen sist 8. oktober

rokkitan hadde mest likt innhold!

Om rokkitan

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Interests
    Telemark, fjellskiturer, toppturer, klatring, sykling.
  • Sted
    Trondheim

Nylige profilbesøk

7 014 profilvisninger

rokkitan sine prestasjoner

Enthusiast

Enthusiast (6/14)

  • Reacting Well Sjeldent
  • Dedicated Sjeldent
  • First Post
  • Collaborator
  • Week One Done

Nylige merker

86

Nettsamfunnsomdømme

  1. Jeg vet ikke hvilken versjon av Nato du har testet før, men Breidablikk har samme bredder og lengder som Nato Jeger, men antagelig også mykere tupp så den svinger lettere (mens Nato 62 BC/Ingstad har andre lengder, og er ski som svinger og flyter bedre). Åsnes Finnmark passer greit nok i oppkjørte spor og er nok den beste for bortoverturer på fastere snø, samt har mer spenn for fraspark og gli med voks. Med pulk og feller så blir det vel uansett mer labbing enn skigåing.
  2. Ryktene sa akkurat BOA på Outback, men det ble visst hurtigsnøring og innvendig borrelås i tillegg til stramming øverst på gamasjen. Den ser også ut til å ha blitt 50 gram lettere per sko i størrelse 42. Snøresystemet er likt beskrevet på både dame- og herremodell av Free 2.0, så jeg antar at det er bare at den ikke vises på bildene av herreutgaven. Dette er to forskjellige sko til forskjellig bruk mener jeg, selv om begge har utvendig gamasje. Free har også blitt en god del tyngre, mens Outback har blitt litt lettere. Vi får se når de lanseres offisielt. Jeg ser at VPG har 22. oktober som dato på Free 2.0, så kanskje vi ser mer da.
  3. @sneakyowl Det er kanskje tenkt at borrelåsstrammingen på en måte erstatter strammingen av den øvre BOA'en? Dameutgaven viser den interne hurtigsnøringen og den er jo raskere enn vanlige lisser, men man må åpne øvre del av gamasjen, samt den glir antagelig ikke like fritt og strammer like jevnt som BOA. Jeg får se hvordan førsteinntrykket ved prøving i butikk er, samt tester og erfaringer når de kommer. Jeg er veldig glad i den raske og enkle justeringen på Free 1.0, spesielt for justeringer underveis og når man skal ned igjen, men også når man tar den på. Den kunne godt fortsatt i en oppdatert utgave som en lett støvel for raske turer i varmere vær, alternativt også som en mykere og litt lavere utgave for bortoverturer. Den har heller ikke noe skinn som trekker vann i varmere vær. Free 2.0 virker som en mer rendyrket toppturstøvel.
  4. Free 2.0 hadde kanskje fortjent sin egen tråd, men det er vel plass her. Lars Mathiesen skriver på Telemark Skiing Forum på fjesboka at den er lett og vridningsstiv, og har ganske myk tåfleks, bra gåutslag, og mye mer ankelstøtte. Jeg mener også å ha lest at fleksen er jevnere og lengre bak enn Free 1.0. VPG sine sider sier 1093 gram i størrelse 43, dvs. 263 gram mer per sko enn v1.0. Den har også 200g Primaloft Gold Insulation Bio, men om det er per sko eller totalt vet jeg ikke. Forhåpentligvis blir den passe varm. Jeg kjøpte Free 1.0 brukt i januar 2024. Den er lett, har mye bedre ankelstøtte enn en ren lærsko, og BOA gjør den rask å ta på og justere stramming underveis. Skoen fungerte bra til telemarksvinger med Åsnes Falktind 62 XP og Xplore hard fleks, også på vekselvis ganske hard snø. Oppover ble også en opptur med så lett utstyr. Konstruksjonen på Free 1.0 er dog slik at den knekker ned på tærne, så jeg ventet et par år før jeg kjøpte. Det går heldigvis akkurat bra for min del, men jeg kjenner at det er på grensen og må passe på å få hælen godt bak og stamme underdelen passe. Free 2.0 ser lovende ut og har kanskje nok støtte til Nosi 76 o.l. på hard snø, for det er jeg usikker på om 1.0 har. I løs snø så har nok begge god nok støtte. Jeg er spent på å få testet den i butikk, men venter nok en stund før jeg kjøper. Den er dog veldig aktuell for kona, for hun liker lette sko, har bare ren lærsko til Falketind 62XP og fryser lett på føttene.
  5. Alpina Pioneer Pro og Alaska XP er ikke nye, men Pioneer Light er ny og ganske rimelig ifølge videoen over. Platou har PI Light til 5300 nå og det vil ikke jeg kalle rimelig. PI Light finnes ikke på Alpinas norske side, men er på den internasjonale: https://www.alpinasports.com/en/nordic/backcountry https://www.alpina.no/herre-skisko/fjellskisko Alfa Free 2.0 virker interessant. Den flekser forhåpentligvis jevnere og passer flere enn versjon 1. Jeg liker mine Free, men syns den nye virker interessant. Lars Mathiesen hos Tromsø ski og sykkel har testet den siden i vår og virker fornøyd: https://www.instagram.com/larsmathisen_/reel/DKZUJpxMI8s/ De har den også på sidene sine med litt flere bilder. Her er dameutgaven: https://www.tromsoskiogsykkel.no/ski/sko/fjellskisko/alfa-free-xp-a/p/s-2-0-w-fjellskisko-dame-25/26 VPG har litt mer beskrivelse av konstruksjon og skriver at den er bedre isolert enn Free 1.0 https://www.vpg.no/Alfa-Free-Xplore-A-P-S-GTX-2.0-M-s/416234/ Ellers så kommer Alfa Outback versjon 2.0 for Xplore (og med samme design som versjon 3.0 for NNN-BC): https://www.tromsoskiogsykkel.no/ski/sko/fjellskisko/alfa-outback-bc-3-0-aps-m-fjellskisko-25/26 Prisene har steget mye de siste årene, men det har vært mulig å gjøre veldig gode kjøp på salg. Alpina tar seg godt betalt for Xplore-støvler og prisforskjellen mot NNN-BC/75 har vært 1000 kroner eller mer. Alfa og Crispi har brukt å ta rundt 500 ekstra i forhold til NNN-BC, men nå ser det ut om Crispi også vil ha 1000 kroner ekstra for Futura XP Pro i forhold til Svartisen og den koster like mye som Free 2.0. Vanlige Futura XP koster 500 mer enn Stetind BC. Crispi: https://www.crispi.no/herre/fjellskisko Alfa har ikke oppdatert sidene sine ennå: https://www.alfa.no/nb-NO/herre/fjellskisko Ellers så har/hadde også Fischer, Lundhags, Madshus og Rossignol også Xplore sko. Rottefellas side viser partnere og modeller, men den er ikke oppdatert i år: https://rottefella.com/no/info/xplore-partnere
  6. Pass også på å fylle opp bilen før du skal ut, hvis du skal av gårde i storm, uavhengig av energikilde. Jeg så noen som kjørte oppover Østerdalen på lørdag til Røros og skulle videre, men det var ingen bensinstasjoner som var operative. Fossilt drivstoff er også avhengige av strøm for fylling, men det er jo enklere å ha et nødaggregat på en stasjon til å drive pumper enn å lade en elektrisk bil. Nett må også til for betaling, selv om det finnes reserveløsning med Bankaxept.
  7. Jeg trener ikke aktivt, men syns Strava er morsomt likevel. Jeg har satt opp Garminklokken min til automatisk å laste opp økter til Strava. De kan settes privat, for følgere eller for alle, og mine er satt opp til privat som standard og så kan jeg endre de i ettertid. Man kan også utelate puls m.m. hvis man ønsker det. De vil gjerne at man betaler for ekstratjenester, men det er mest aktuelt hvis man bruker Strava for trening. Det går an å legge til både bilder og beskrivelse av turen, så da blir det en enkel turbeskrivelse inkludert kart med veldig lite innsats. Det finnes også tillegg som gjør at man kan bruke det kartet man ønsker som bakgrunn. På varmekartet til Strava i nærområdet mitt så ser jeg at man kanskje bør velge alle av en underkategori framfor veldig spesifikt. Noen klokker har for eksempel ikke terrengsykling, bare sykling, og det samme gjelder for løping/stiløping, gå/turgåing og kanskje flere kategorier. Hvis man forstørrer kartet (zoomer inn) så ser man ganske mange spor, men de mest brukte vises uansett best. Komoot er en konkurrent, og har varmekart i beta-test nå. Garmin sin Connect-tjeneste har også fått muligheten til å legge til bilder. Strava er dog uavhengig av plattform, og jeg vil helst ikke binde meg til Garmin selv om tjenesten og utstyret deres er fint.
  8. En lenke til: https://norskfriluftsliv.no/hva-er-allemannsretten/her-er-reglene-for-sykling-i-naturen I verneområder så er det egen regler, og det kan det også være lokale forbud bl.a. i utmark. Et eksempel: I Mølmannsdalen på Røros er vanlig sykkel er tillatt, men ikke elsykkel og det er skiltet. I nasjonalparker så er det flere det er generelt sykkelforbud. https://mtbmap.no/ er en enkel måte å se hvor det er forbud mot sykling (og hvor det er stier som noen har syklet og merket med vanskelighetsgrad og type). Se for eksempel Dovre for eksempel på sykling forbudt.
  9. Et annet tips er Strava Heatmap: https://www.strava.com/maps/global-heatmap Der ser du hvor trafikken går og kan prøve å unngå den. Edit: Det er selvfølgelig bare basert på Strava-brukere, så spørs det om de er et gjennomsnitt av folk som er på turer eller ikke.
  10. Jeg likte også veldig godt Petzl stegjern og kjøpte et sett Vasak med hurtigfeste bak, samt ekstra kurv/bakfeste så de kan brukes med støvler uten hurtigfeste. Vasak var på tilbud og billigst, men nå jeg hadde heller kjøpt Irivis siden jeg har skostørrelse 41. Hele systemet er modulært så man kan også kjøpe ekstra bak- eller framdeler og bytte ut. Man kunne for eksempel kjøpt Lynx ekstra framstykke hvis man også tenker å klatre litt is. Petzl Irvis hybrid virker også som et god alternativ hvis man ønsker lite pakkevolum og relativ lav vekt. Så kan man kjøpe vanlig bakdel og mellomstykke i tillegg og og bruke det som vanlig stegjern til brevandring o.l. For referanse: https://www.petzl.com/NO/en/Sport/Crampons Blue Ice Harfang stegjern: https://www.blueice.com/collections/mountaineering-crampons De er veldig lette og pakkes kompakte. Harfang er dog kun for støvler som har hæl for hurtigfeste, mens det følger med to typer fester foran, både for sko med spor og vanlig tå (som Tessatroll viser over). De kommer i flere varianter som man ser av siden deres, og man får også kjøpt delene individuelt så man kan bytte på samme måte som Petzl. Båndet under må strammes passe, kan strekker seg litt og egner seg kanskje best på sko med ganske stiv såle. Og i tilfelle noen bruker NTN støvler, så passer ikke bøylene på verken Petzl eller Blue Ice. Petzl anbefaler Fil Wide for NTN og for støvler til snøbrett, mens de har egen frambøyle for 75mm støvler. Jeg skal prøve å bøye til bøylene som fulgte med Vasak og se om de kan passe på NTN-støvlene mine likevel.
  11. Guttene mine har hver sitt Ranger S som er en del år gamle, og da jeg tok de ut for to år siden så jeg at de hadde fått bobler og de har blitt ganske store nå. Er det mulig å få fikset slikt noen plass? Jeg har en gammel Ranger/Type 15 med justering og inklinometer som har fungert utmerket, så Ranger S til en rimelig pris på XXL var enkelt å velge da gutten skulle få. Jeg syns nå Silva Expedition S ser litt fristende ut og vurderer å kjøpe det med mindre noen har hatt samme utfordring med bobler i det? Suunto M-3 og MC-2 ser også fine ut. De ser ut til å koste litt mer, men hvis de holder mye bedre så er de nok verd pengene.
  12. rokkitan

    Totalvekt på sykkel

    Sykkelrelaterte ting diskuteres gjerne best på sykkel.org Hvis du skal på en lengre tur så bør du kunne fikse enkle ting selv ja. Pass på at sykkelen er i god stand/vedlikeholdt inkluder bremseklosser som ikke er for slitt. Da skal pumpe, ekstra slange, lappesaker og dekkspaker, samt miniverktøy holde. Kjedesmurning er også bra på turer over flere dager. Kjedekutter hvis det ikke er del av miniverktøy og kjedelås kan også være kjekt hvis du liker å tråkke hardt på tunge gir. Sportsbutikker og transport (kollektiv/drosje) kan også være reserve i stedet for å ta med seg alt mulig i tilfelle, men det er ikke sikkert sportsbutikker kan hjelpe deg med en gang og med alt heller, samt at det koster litt. Det fullt mulig å knekke en ramme, men eiker og hjul er gjerne det som gir seg først. Bremseskiver kan bli veldig varme, så hold hud unna de.
  13. https://www.kamerakartet.no/ med blant annet: https://turtagro.no/webkamera/
  14. Hvor lange turer skal du logge og hvor nøyaktig trenger de å være? Er det bare på turer o.l. du tenker å bruke den eller også som smartklokke i hverdagen? Er det noe spesielt du er ute etter ellers? De over har beskrevet mye allerede, men jeg legger til litt. Klokkene har imponerende batteritid og spesielt på de med større diameter. Du finner det meste av spesifikasjoner og funksjonalitet i testene hos DC Rainmaker: https://www.dcrainmaker.com/2024/08/garmin-fenix-8-in-depth-review.html https://www.dcrainmaker.com/2023/05/flashlight-multiband-everyone.html https://www.dcrainmaker.com/2023/05/garmin-depth-review-three.html Fenix 8 med MIP-skjerm og solcelle er enda mer effektiv enn på Fenix 7 Solar, som var enda mer effektiv enn Fenix 6 Solar. Solcellen er også bare rundt skjermen på F8 så klarhet/lesbarhet er bedre enn på F7/F6. For lengste batteritid så se på Enduro 3 som nevnt over: https://www.dcrainmaker.com/2024/08/garmin-enduro-3-in-depth-review-vs-fenix8-solar.html Jeg hadde lyst på Fenix 8 med OLED pga. litt større skjerm, utforming, samt mikrofon og middels god høyttaler, men 2000 ekstra var mye. Da jeg fant Epix Pro Sapphire 47mm for 7000 så kjøpte jeg den som oppgradering fra min Fenix 6 Pro Sapphire. Alt på Epix Pro er oppgraderinger fra F6 og jeg ønsket OLED pga. bedre lesbarhet og høyere oppløsning. Hadde jeg hatt bruk for de vanntette knappene og dybdemåling/dykkerfunksjonalitet så hadde F8 vært veldig aktuell. Garmin har vært flink/snill med oppdateringer av klokkene de siste par årene, men nå ser det ut til at de skjerper inn og vil i tillegg helst ha betalt for Connect+ (som ikke er veldig nyttig og godt kan droppes så langt), så med økte priser så kan det være greit å se på andre produsenter også. Et godt tips kom over; du kan kjøpe skjermbeskytter og sette på. Da kan du også droppe safirglass og spare noen kroner. Kona har en kraftig ripe i glasset på sin Fenix 6s, så jeg vil anbefale skjermbeskytter, men visste ikke av det da. Min F6 med safirglass og stål med DLCsort -belegg har holdt seg helt fin og ser som ny ut, mens min nye Epix i titan har allerede et sår i ringen rundt glasset. Ringen har dog ganske skarpe kanter og nye F8 er kanskje bedre, men jeg hadde vurdert å kjøpe i ren titan i stedet for med sort belegg så merker vises mindre. Titanutgavene er også merkbart lettere enn de i stål. Jeg syns min F6 ristet for mye på håndleddet ved rufsete terrengsykling, men merket ellers ikke noe spesielt til vekten. Nå kom også Forerunner 970 som har OLED og alt fra F8 bortsett fra vanntette knapper og dybdemåling. Den er også mye lettere hvis det betyr noe. Fenix 8 er dog på tilbud nå, så prisforskjellen er ganske liten. Forrige utgave, Forerunner 965, var sjelden på gode tilbud. Hvis du ser på tidligere modeller så legg merke til at F7/Epix som ikke er pro mangler ganske mye og spesielt hvis de ikke har safirglass. Lykke til.
  15. Vi mennesker er ganske dårlige til å vurdere risiko og sannsynligheter. Det er like stor sjanse for å rulle en sekser på terningen som de andre verdiene selv om forrige kast var en sekser, og det er like stor sjanse for å rulle flere seksere på rad som å få en gitt rekke av verdier, men det føles ikke riktig. Absolutt/total risiko er lik relativ risiko (på hver tur) ganger antall turer, så risikoen for at en gitt person havner i en ulykke stiger for hver tur selv om den relative risikoen minker (eller stiger hvis man tar dårlige valg). Så erfarne turmennesker som går/har gått mye på tur er likevel blant de som har størst risiko for å havne i en ulykke. Erfaring er ingen garanti mot risiko, og kanskje tvert imot. For eksempel ved bilkjøring; Når man blir flinkere så kan man redusere marginen uten at det går galt, og jo lengre man holder på slik jo sikrere kan man føle seg. Det går bra helt til man feilberegner og/eller har uflaks, men da har man ikke noen margin igjen og det kan gå skikkelig galt. Nybegynnere som har fått ferdigheter nok til å mestre selve bil-/skikjøringen og kunnskap om trafikkregler/snøforhold, men mangler nok erfaring til å ta gode valg og forutse hva som kan skje har også høyere risiko. Jeg syns arbeidet i denne artikkelen virker interessant, selv om det er ganske kort beskrevet. Kanskje kan det bidra til bedre risikovurdering og varsling: https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/sa-farlig-er-det-a-ga-pa-topptur-i-fjellet-1.17386750 Siste setning er dog "Men hvis man vil redusere risikoen, så er det enkleste tiltaket å unngå skredterreng, sier Boutera Toft." Artig kjøring i løs snø syns jeg krever ganske bratt terreng og om det er verd risikoen bør hver enkelt ta et bevisst valg på. Jeg ble overrasket over at artikkelen sier at toppturer bare er 25% mer risikofylt enn maraton, men det kommer nok helt an på hva slags turer man drar på. Forskjellige mennesker ser også ut til å ha forskjellig toleranse for risiko, for ellers ville vel ingen drevet med basehopping? Jeg håper vi kan være bevisste på risikoen og fortsatt gjøre noe vi finner glede i.
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.