Gå til innhold
  • Bli medlem

Mont Blanc - på våren med ski eller sommeren uten?


Anbefalte innlegg

Hei alle

Vi er 4 som ønsker å gå Mont Blanc, men vi har en diskusjon om vi skal gå med Randone ski på våren eller til fots på sommeren.

Er det noen som har erfaring å dele?

Dette er noe av det vi lurer på:

Hvor mye må man bære skiene på oppturen og også nedturen?

Hvordan arter nedturen seg for en godt skivant person? hvor store er partiene vi kan forvente med "spektakulær" skikjøring vs. skrensing/sakte kjøring?

Hva oppfattes som lettest/best i trade-off mellom vær/bæring av ski mot nedfarten?

Vi vil uansett gå med guide®

Takker på forhånd for eventuelle svar.

mvh

Anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Hei alle

Vi er 4 som ønsker å gå Mont Blanc, men vi har en diskusjon om vi skal gå med Randone ski på våren eller til fots på sommeren.

Er det noen som har erfaring å dele?

Dette er noe av det vi lurer på:

Hvor mye må man bære skiene på oppturen og også nedturen?

Hvordan arter nedturen seg for en godt skivant person? hvor store er partiene vi kan forvente med "spektakulær" skikjøring vs. skrensing/sakte kjøring?

Hva oppfattes som lettest/best i trade-off mellom vær/bæring av ski mot nedfarten?

Vi vil uansett gå med guide®

Takker på forhånd for eventuelle svar.

mvh

Anders

Jeg er ikke ekspert på dette, men siden du skal gå med guide vil jeg anbefale skitur. Dere må forøvrig ha to guider siden guidene aldri tar mer enn to personer pr guide når det gjelder bestigning av Mont Blanc.

En jeg var på tur med i forfjor skulle på Mont Blanc etter Haute Route, men han ble feid ned fra Mont Blanc de Tacul i et snøskred 1.mai. Han ble fløyet ut med helikopter, men hadde ingen skader. På den ruta ville det blitt mye skibæring forstod jeg.

Normalruta om sommeren er den jeg har gått til Mont Blanc, men jeg synes egentlig ikke det var en så fin tur, ihvertfall ikke før etter Gouter-hytta på 3800 moh. Denne ruta er etter hva jeg kan skjønne umulig om vinteren pga snøskredfaren opp til Gouter-hytta.

Jeg vil tro at den beste ruta på ski er opp breen til høyre for mellomstasjonen til Aguille de Midi og overnatting på hytta som ligger rett over 3000 moh. Fra der blir det en drøy dagsmarsj opp og ned igjen. Etter hva jeg forstår kan du ha på skiene til toppeggen på ca 4400 moh, og gå med stegjern derfra. Det er selvfølgelig noe snøskredfare også på denne ruta. Dessuten er det vel noen breer som kan kollapse, men slik jeg har forstått det er ruta sikrere og mer interessant hva skikjøring gjelder enn via Mont Blanc de Tacul. Det er ihvertfall denne ruta på Mont Blanc jeg hele tiden hadde lyst på, men det endte med sommertur via Gouter-hytta i stedet. Jeg har jo ikke gått Mont Blanc på ski, så hvor fin den er vet jeg ikke, men den ser fin ut høyt oppe, men litt mer skrensing-saktekjøring lenger nede. Valle Blanche er sikkert en finere skitur sånn sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.