Gå til innhold
  • Bli medlem

Timetringene i Norge


Ranglefanten

Anbefalte innlegg

Jeg var oppom Austre Kalvehøgde NØ1 to ganger og da minns jeg min gps viste 9 og 10m, jeg avskrev vel denne som en topp for meg selv der oppe husker jeg.

Samsvarer godt med de målinger vi gjorde.

Gjorde du flere målinger utover mot Vestre, eller var forholdene for dårlige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • Svar 272
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Høgdebrotet og Tjønnholstinder 26.mai.

Det begynte bra men foroldene forverret seg etterhvert. Tjønnholstinden NV1 er nok ganske sikker. Tjønnholsoksle V har blitt omtalt et par ganger tidligere her i tråden, men den er nok ganske så usikker.

Høgdebrotet NV - pf 8-10

Midtre Tjønnholstinden - pf 8-10

Tjønnholstinden NV1 - pf 10-12

Tjønnholsoksle V - pf 7-10

post-2426-133474471545_thumb.jpg

post-2426-133474471552_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

På ryggen over Søre, Store og Midtre Bukkeholstinder er det mange mindre punkter. De fleste havner i området 7-8 meter.

Det høyeste, 9 meter, fant vi vest for Store.

Øst for Søre Bukkeholstinden - pf 7-9

Øst 2 for Søre Bukkeholstinden - pf 6-9

Øst 3 for Søre Bukkeholstinden - pf 6-8

Vest 2 for Søre Bukkeholstinden - pf 7-9

Vest for Store Bukkeholstinden - pf 8-10

post-2426-133474476835_thumb.jpg

post-2426-133474476844_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ranglefanten. Ditt forrige innlegg bekrefter min mistanke om at Thor H. Skogheim har rundet ganske optimistisk opp på en del topper han har foreslått i nyutgaven av Galdhøpiggen-Falketind eller hva bindet heter.

Har ikke fått fulgt så veldig med på denne tråden, så jeg får unnskyldes om andre har målt opp denne toppen i mellomtiden, men vi målte opp Vesletrollet nord for Trollhøe, med litt ukonvensjonelle midler, men minst like sikkert som GPS.. Dessverre er det lite som tyder på at denne morsomme toppen sklir inn, men det er ikke så mye om å gjøre.

Se også denne tråden: https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=9178

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.. vi målte opp Vesletrollet nord for Trollhøe, med litt ukonvensjonelle midler, men minst like sikkert som GPS.. Dessverre er det lite som tyder på at denne morsomme toppen sklir inn, men det er ikke så mye om å gjøre.

Takk for rapport !

Jeg merker meg at du opererer med "minimum 1,5 meter" og "ikke mindre enn 60 grader".

Altså ikke mindre enn 9 meter pf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Urdadalstinden SV-0 er heller tvilsom. Målt under gode forhold.

Dårlige forhold på Kalvehøgde V3.

På Storsmeden N var det også dårlige forhold. 2 målinger ble gjort: 11 og 9-10 meter.

Urdadalstinden SV-0 2064 pf 7-9 0466161 - 6822086

Kalvehøgde V3 2041 pf 7-11 0478834 - 6806765

Storsmeden N 2005 pf 9-11 0538875 - 6864498

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Storsmeden N 2005 pf 9-11 0538875 - 6864498

Husker ikke om jeg kalibrerte GPS'n til 2016, men jeg har notert skardybde 1991 og toppunkt 2001 på denne toppen. Men i alle fall den relative høyden stemmer godt altså 10 meter på vår måling. Valgte likevel ikke å ta den med den gangen da det er rimelig usikkert. Vi hadde også ikke de mest rolige luftmasser da vi målte. Så den forblir vel en god kandidat inntil videre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Mellom Nørdre Bukkeholstinden Ø2 og Nordaustre Bukkeholstinden ligger det en kandidattopp. Toppen har blitt kalt Nørdre Bukkeholstinden Ø3, og har vært omtalt tidligere både i denne tråden og i andre. Vi var oppom denne sist helg for å kjenne på trykket. Forholdene var moderat gode for måling av barometrisk pf. Utifra målinger er pf anslått til 12-14 meter, mens høyden synes å være 5-8 meter lavere enn 2011.

Jeg målte denne for et par dager siden under gode forhold, er ikke i tvil om at pf>10 her, fikk 13-14m. Det jeg lurte på var om den var høy nok. På min GPS viste den seg for å være 2010m og når jeg gikk kjapt opp til nordaustre målte denne 2019m, så hvis den egentlig er 8m lavere så fikk jeg denne Ø3 til å bli 2002m iallefall.

Jeg var imedlertidig altfor sliten til å bruke krefter på å fly opp og ned for å ta ytterligere målinger, men den er etter min mening en meget sterk kandidat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De planlagte 3 ukene i fjellet ble pga været avkortet til 2.

Selv om operatøren av GPS'n synes møkkavær ikke er noe stas, er GPS'n mer eller mindre likegyldig.

Møkkavær eller godvær går for det samme, bare det er stabilt ..

Vi gjorde mange målinger i løpet av disse 2 ukene og for å starte med det første først:

28. Juli på Semeltinden:

Sørøst for sørtoppen på Semeltinden er det en spennende sak. Morten og Kim har omtalt denne tidligere:

....

Litt ute på en østryggen, ikke langt fra den såkalte sørtoppen på Semmeltinden er det en kvass liten topp, med varde på. Jeg og Robert kikket lenge og vel på den og konstaterte at den aldri kunne ha stort mer enn 5-6 meter pf. og var lettet over å kunne rusle videre, men sikkert en sær men artig liten avstikker.

....

....

Angående sprekker, på Semeltinden er det en interessant 3. topp med dyp sprekk. Vi kilte fast en stein der som ødela en del på primærfaktoren... får vi den vekk så kanskje... :D

....

I mangel på langt nok tau ble ruta rett i mot skrinlagt. Etter en del leting fant vi en luggen vei litt ned i vestsida som med kreativ tausikring brakte oss bort til skaret og den ovenfor omtalte steinen som er kilt fast der. Toppens natur innbød ikke til gjentatte kontrollmålinger, men vi gjorde ett par, og begge indikerte at toppen nok bør måles med mer nøyaktighet enn det en barometrisk GPS måling gir for å utelukke den i det gode selskap. Og dersom Kim påtar seg ansvaret med å ha plassert steinen i skaret vil det vel være naturlig å måle skaret under denne. Avstanden fra skaret opp til steinen er ca 1/2 meter.

Rapport fra turen er lagt ut på hjemmesida vår:

http://www.tinderangling.no/Tur/tur070728.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal vel ikke jeg svare, men jeg var der uten tau i litt regn :shock: Jeg gikk rett på, det er jo ikke så bratt, men det er endel mose og løs stein som gjør at du fort kan miste litt grep.

25m rapell er nok plenty.

Jeg ville nå helst ikke ha mistet litt grep nedi der.

For min del er nok dette på grensen under gode forhold, men nå er jo jeg relativt pinglete av meg da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2. august

På Geitryggen mellom Sokse og Geite er det et par punkter som kan være aktuelle.

Sokse Ø2 - Skaret er tilsynelatende under bre. Potensiell pf12-14 meter.

Sokse Ø1 - pf målt til 10-12 meter. Dårlig forhold og lang avstand. Usikker måling.

http://www.tinderangling.no/Tur/tur070802.php

5. august

Veobreahesten Vesttoppen - Fikk veldig sprikende verdier her. Dårlig forhold og lang måleperiode.

http://www.tinderangling.no/Tur/tur070805.php

post-2426-133474486265_thumb.jpg

post-2426-133474486274_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det rett å ta hensyn til at fast grunn under breen kan gi pf>10? Høyden på Glittertind blir jo vanligvis regnet inkludert breens tykkelse.

Breen teller som fast grunn.

Breen som går opp i skaret over Sokse Ø2 har sannsynligvis en del snø på seg, uvisst hvor mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke fått fulgt så veldig med på denne tråden, så jeg får unnskyldes om andre har målt opp denne toppen i mellomtiden, men vi målte opp Vesletrollet nord for Trollhøe, med litt ukonvensjonelle midler, men minst like sikkert som GPS.. Dessverre er det lite som tyder på at denne morsomme toppen sklir inn, men det er ikke så mye om å gjøre.

Se også denne tråden: https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=9178

Vi var også oppom denne piggen nord for Store Trollsteinhøe 3. august, og vi vurderte pf med en tilsvarende metode.

I motsetning til dere la vi tauet i hele strekket fra toppunktet og helt ned til skaret og målte avstanden til 13,4 meter.

Vinkelen ble anslått til være rett i underkant av 60 grader, men vi er mer usikker på denne.

Dersom en regner 0,5 meter (er nok i overkant) avvik fra faktisk lengde pga tauets vekt og avvik fra rett linje, blir pf 11 meter.

Vi må ned i 50 grader for å komme under pf 10.

Som du ser ligger vi noe over det dere målte.

Jeg sier ikke at vi målte riktig og dere feil, men jeg tror nok fortsatt dette er en god kandidat og ikke bør avskrives før noen har målt med en mer nøyaktig metode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.