Gå til innhold
Det er 390 dager siden det var aktivitet i denne tråden. Det er fullt mulig å svare, men du kan jo vurdere å starte et nytt emne?

Anbefalte innlegg

Vi er en vennegjeng som har tenkt å gå Hardangervidda på langs sommerstid.

Vi hadde i utgangspunktet tenkt å starte på Rjukan og gå til Geilo.

Foreløpig rute som er tiltenkt : Rjukan(Krossobanen opp på fjellet) - Kalhovd - Mårbu - Rauhelleren - Heinseter - Tuva - Geilo

Noen som har gått den ruten?

Tips på sti-valg etc?

Bruk av hytter vs. telt - hva anbefales?

Når i perioden juni-august er det best å gå?

Alle innspill taes imot med takk!🙂

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har gått turen motsatt vei, men Ustaoset i stedet for Geilo. Første etappe er drøy med 30 km langs sykkelveien. Hard start på turen, men det kan gå. Jeg ville nok vært betenkt med å gå 30 km første dagen. Da bør dere være i god form og ikke ha for tunge sekker. Første etappe må nødvendigvis ikke gå helt til Kalhovd dersom dere telter og tenker å gå til Synken og båt over Mårvatn. Fra Kalhovd kan dere ev. gå til Synken og ta båt over Mårvatn. Mårbu til Rauhelleren er også ganske langt. Derfra to korte etapper til Hein og Tuva. Siste etappe er lenger, men da er sekkene lettere og formen kanskje enda bedre. På siste etappe kan dere ev gå til Ustaoset i stedet for Geilo (mye kortere). Det går tog fra Ustaoset.

Unngå juni da det fortsatt kan være mye snø og/eller vått etter snøsmelting.

Telt er billigere og mer koselig enn hytter. Det blir mer å bære. Det går også å belage seg på to netter på hytter for å spare vekt, samt tørke opp ev våte klær. Litt avhengig av hva dere har av utstyr fra før. Må alt kjøpes koster det jo litt.

Velg tur som ikke blir et blodslit, det er min anbefaling. Jeg gikk fra Ustaoset til Haukeliseter som 16 åring (helt grønn), med blytung sekk. Det ble blodslit, men merkelig nok ga det mersmak.

Endret av JanRH
Lagt inn ny setning og nytt avsnitt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
19 minutter siden, JanRH skrev:

Du mente sikkert trådstarter Skjult lenke - logg inn for å se den men jeg grovtegnet den i Paint.

hardangervidda.jpg

Flott.  Ta med telt og stopp litt underveis, ikke minst i Geitvassdalen.  På denne siden av elva er det brukbare teltplasser nedenfor brua,

58a61ee3bd788_5-7TR05Teltleir(640x482).jpg.de7929f6d2fc4094944f126953c549b6.jpg

og går du over er det fine teltplasser rett ved brua.  Og i elvestubben nedenfor brua

58a61f37c99d6_5-5TR05HengebrotilRauhelleren(640x480).jpg.902c849c593f44407afebef4241535f7.jpg

58a61effd241e_5-4aTR05Geitvassdalen(480x640).jpg.4e8408b9a2508a31968b137c72ea262b.jpg

Og om været skulle vise seg fra sin verste side kan dere labbe litt oppover og ta inn på Geitvassdalens 5 stjerners - Muran.  Den står åpen, der et sengebrisker en ovn, bord og stoler, og utedo.58a61f1515995_5-8TR05GeitvassdalenMuran(640x480).jpg.0bcbc89900088da9408e821aa6614b33.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
On 2/16/2017 at 9:05 PM, tomkalsjo said:

Vi er en vennegjeng som har tenkt å gå Hardangervidda på langs sommerstid.

Vi hadde i utgangspunktet tenkt å starte på Rjukan og gå til Geilo.

Foreløpig rute som er tiltenkt : Rjukan(Krossobanen opp på fjellet) - Kalhovd - Mårbu - Rauhelleren - Heinseter - Tuva - Geilo

Noen som har gått den ruten?

Tips på sti-valg etc?

Bruk av hytter vs. telt - hva anbefales?

Alle innspill taes imot med takk!1f642.png

Jättebra idé, men är det inte bättre att gå åt andra hållet, så får ni solen i ansiktet hela dagarna?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 16.2.2017 den 21.05, tomkalsjo skrev:

1f642.png

Hyttene Mårbu og Rauhelleren åpner ikke for sesongen før månedskillet juni/juli. Det er omtrent samme datoen for de fleste av DNT hyttene på hardangervidda.

Om en vurderer telt så må en beregne at det kun er helårs broene som er plassert ut innen juli de fleste steder. 

Vet at bruene i nord enden av Mår ikke nødvendigvis er på plass til Mårbu og Rauhelleren åpner for sesongen.

Kan være greit å ha i bakhode om dere vurderer start allerede i juni

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Det er 390 dager siden det var aktivitet i denne tråden. Det er fullt mulig å svare, men du kan jo vurdere å starte et nytt emne?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Lignende innhold

• Av Dom
      Etter man begynner å bli ferdig med semesteret, får man litt mer tid for andre ting. Derfor hadde det kanskje vært deilig å stikke langt bort fra det samme hverdags rutinen.
      Hvis det er noen her som forstår meg, som vil bare pakke sekken og dra tidlig til fjellene og utfordre seg. Så inviterer jeg gjerne dere til å være med meg. 
      Jeg leter etter engasjerte og tiltalende personer som ville være med. Eller om jeg kunne være med dere, hadde også vært fint. For eneste jeg vil, er å stikke bort fra den hverdagens rutine. 
      Jeg er 18 år gammel, og har stor interesse for friluftsliv og realfag, mer spesifikt geologi og fysikk. 

• Av Līva Izaka
      Hei alle sammen! Det kommer mine venner på besøk fra 4.-7. mai og de ønsker å oppleve Norge og bruke tiden på fjellturer til fots eller truger. Bor i Trondheim og skal reise til Innerdalen/Oppdal/Sunndal. Kanskje er det noen tur med fløtt utsikt som ikke trengs ski? Ellers andre muligheter i område? Takk!
    • Av JKfotball
      Hei. Jeg og to andre venner av meg planlegger den turen her= Vinjeøra–Sollia–Storfiskhytta–Vinjeøra til 1-4 juli. Vi skal fra Oslo ta toget til Trondheim og buss derfra til Vinjeøra. Vi skal gjennom Sollia hytta og Storfiskhytta. Vi er litt usikre om vi skal hytta til hytta eller bruke telt! Vi har ikke DNT nøkkel, men vi kan skaffe hvis vi skal hytta til hytta. Men kan vi stole på det med hytta til hytta i denne ruten her, så slippe å ta med telt osv? Noen som kjenner området her?
      Noe tips ?
      Takker på forhånd
    • Av Gisle Uren
      Her er en aldri så liten bildereportasje fra årets litt lengre «guttetur» sammen med kameraten min Jens. Vi fikk åtte herlige dager på tur meg hunder og sleder på Hardangervidda. Vi hadde til sammen halvannen dag med sol, resten bestod stort sett av lavt skydekke, dårlig sikt og lange perioder med whiteout. Men tur er tur, og vi koste oss skikkelig.
      En stor takk til Skjult lenke - logg inn for å se den som lånte oss telt til denne turen. Det var utrolig fint å få testet Helsport Spitsbergen X-Trem 4 Camp uten å måtte kjøpe først. Teltet møtte de fleste av våre forventninger, så det er ikke utenkelig at det blir handlet telt nå i etterkant av turen.
      Jeg kommer ikke til å skrive en a-å reportasje, men lar bildene få hovedfokus og skriver heller litt tekst under hvert av dem. Ikke vær redd for å stille spørsmål om noen ønsker å vite mer.

Vi startet seint fra Dyranut der vi parkerte, kjørte omkring 4 km i mørke med hodelyktene trygt nedpakket i bunnen av sledene. Både vi og hundene våknet om morgenen og kikket oss forventningsfulle rundt. 

To skiløpere nærmer seg leiren. Et spennende øyeblikk i en hunds liv.

Flokk og familieliv. Unge Føyke hilser sin mor Eqqo med en sunn dose respekt ved å slikke henne i munnvikene. Eqqo viser dempende signal ved å gjespe.
      På tur har jeg hundene på en lang felleskjetting, med kortere utstikkere til hver hund. Tett nok til å ha kontakt med sidemannen, men ikke tett nok til at de kan surre seg om en annen.

Jens og damene. Vi hadde med åtte hunder, fire tisper og fire hannhunder. To av tispene var i slutten av løpetiden, så vi valgte å kjøre kjønnssegregerte spann på denne turen for ikke å få for mye rot underveis. Jeg har stort sett hunder som er tett i familie med hverandre. Det gir en mer harmonisk hverdag med lite bråk og uro i flokken.
      Tispene i front er Jinta (lys) og hennes datter Eqqo. Tispene bak er Eqqos døtre Anori (lys) og Føyke(mørk).

På vei over Tinnhylen.

Vi veksler på å kjøre først. Både fordi det gi avveksling og er kjekt å være fremst, men også fordi hundene i bakerste spann alltid trekker litt mer intenst for å ta igjen spannet foran. Er du først må du gå litt mer selv, er du bakerst kan du henge mer på slep, hvile litt og fotografere. Særlig når gutta gikk bakerst kunne det gå heftig unna. Det luktet godt i front, og det var tilløp til angst og desperasjon om jeg bremset og lot luken bli for stor.

Med fire grønlandshunder foran sleden får du stort sett med deg alt du trenger for en uke i fjellet. Du får egentlig med deg en god del du ikke trenger også... Sleden er av typen som kalles Nansenslede og bortsett fra styrebøylen og bremsen bak, så er den nesten identisk med sledene som ble brukt over Grønland i 1888. Denne type slede er ideell til hundekjøring i nordisk stil der hundekjøreren beveger seg på ski.  
      Det er mange ulike teorier om hvor mye en hund kan/skal trekke. Jeg har erfart at om hunden ikke belastes med mer enn omkring sin egen kroppsvekt, så holder de jevnere fart og blir mindre påvirket av litt variasjoner i terreng og føre. For mine grønlandshunder vil det si ca 30 kg pr hund når spannet består noenlunde jevnt av hanner og tisper.

Morgenstund ved Melrakktjønne, langs (Numedals)Lågen mellom Rauhelleren og Lågaros.

Helsport Spitsbergen X-Trem 4 Camp, et romslig og solid telt for de som tenker i kilo og ikke i gram. En stor takk til  Skjult lenke - logg inn for å se den som lånte ut teltet sitt til denne turen.

På vei mot Lågaros passerer vi denne kunstferdige varden. Kanskje bygget av eierne av en av buene like ved, som syntes utsikten ble for kjedelig?

Damene

Det ble klesskifte hver gang vi byttet plass. Den som gikk fremst svettet og den som gikk bakerst småfrøs.

Etter to og en halv dag med dårlig sikt og whiteout gjorde det utrolig godt med en halvtime med sol i det vi stopper for å slå leir.
      Leirplassen var på en liten holme i Øvste Krokavatnet i Kvennavassdraget.

Du skal leite lenge for å finne noe som er like robust, nøysomt og arbeidsvillig som en grønlandshund. Her er Branoq en fire år gammel hannhund, som gjør seg klar for nok en natt sammenkveilet i snøen.

Pause foran Holken etter en seig oppstigning fra Litlos. Strekket fra Litlos til Besso var ett av stedene vi godt kunne ha tenkt oss at var ferdigstikket. Med flatt lys og elendig sikt ble det litt ekstraarbeid å orientere.

Siste dag, på vei tilbake til Dyranut, ble vi endelig belønnet med strålende sol fra en nesten skyfri himmel.

Glade hunder, strålende vær, skarp luft og tørr snø. Bedre enn dette blir det nesten ikke på tur. Vi mennesker har selektivt minne og avslutningen på turen har mye å si. Selv etter syv dager med langt fra ideelle forhold, så er det dag åtte med strålende vær den som huskes best. Neste år kikker jeg sikkert på bildene og tenker, - Hæ, var det ikke strålende sol alle dagene?

• Av Cawpi
      God dag, 
      vi (to) ønsker og krysse hardangervidda i sommer. Vi bor i Stavanger, og tenkte å kjøre til Odda, ta buss til Rjukan evt (vet ikke om det er mulig uten for mange bytter) og gå tilbake. 
      Det er den eneste muligheten jeg kommer på, er det noen som har noen andre tips eller erfaringer? 
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår.