Gå til innhold
thomhess

Isbretur (blåbre) med Volda som utgangspunkt

Det er 1379 dager siden det var aktivitet i denne tråden. Det er fullt mulig å svare, men du kan jo vurdere å starte et nytt emne?

Anbefalte innlegg

Hei!
En kamerat av meg og jeg har lyst til å gå en tur på blåbre før det legger seg snø i høst, men mangler idéer på hvor vi kan gå. Vi er helst ute etter en tur "med et mål", f.eks. en topp, helst ikke bare tusling rundt på blåbre. Har noen her noe forslag? Vi bor i Volda, og har bil, men ikke interessert i å kjøre alt for langt (Jostedalsbreen er aktuelt, men nødig for mye lengere), og setter av 1-2 dager på dette her.

Vi har nødvending utstyr og erfaring; min kamerat er brefører og jeg har brekurs, og er begge i god fysisk form.

På forhånd takk!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er no litt småbrea rundt om i Ørsta/Volda, men ikkje på nokon måte nok til rein bretur i to dagar. Dersom de tek til takke med småbrear i det alpine her, er vel både breane kring Brekketind og Råna aktuelle, og Kolåstind.... Med fare for å være captain obvious

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Det er 1379 dager siden det var aktivitet i denne tråden. Det er fullt mulig å svare, men du kan jo vurdere å starte et nytt emne?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Lignende innhold

• Av Daniel A. Solheim
      Hei,
      Noen som har noen tups/råd/anbefalinger å komme med ang. Skjult lenke - logg inn for å se den-turen gjennomført på (først og fremst) ski i mars/april? Dvs. fra Sunndal til Odda, og så buss tilbake til Sunndal på søndag.
      Tenker på:
      Snømengde nedover/oppover i dalen - hvor langt kan vi forvente oss å gå med ski på ryggen? Mengde bresprekker på denne tiden? Har aldri hatt et fullverdig brekurs, men har utstyr, samt krysset Josten med et turlag for noen år tilbake. Har også vært med på redning fra bresprekk under sikkerhetskurs  på Svalbard når jeg tenker etter. Har dog aldri krysset bre hvor jeg har det fulle ansvaret, og det er mye advarsler og om og men ang. breføring og orienteringskunnskaper, etc. Er det så "farlig" som det høres ut som? Godt vant i fjellet, klatrer en del både inne og ute, og gode orienteringskunnskaper.  
      Takker for alle svar!
      Daniel A. Solheim
    • Av Kristian Mathisen
      Var på en to dagers tur i Steindalen forrige uke. Dalen ligger i Storfjord i Troms, på Lyngen-siden.
      Fantastisk område til både dagstur eller en natt i telt.

Et hytteområde midt i dalen.

Godt tilrettelagt for turgåere.

Utsikt oppover i dalen, fra teltplassen.

Troja ved elven. Det er en breelv. Så det er ingen fisk i den (tror jeg). Elvebunnen er kun leire. Derfor ser elven så blå/grå ut. Men vannet smakte fantastisk!

Leir-kos.

Frokost, før vi gikk opp til isbreen.

Grus-høyden før breen. Ser nesten ut som et menneskeskapt steinbrudd eller noe. Men det er naturlig laget av breen.

Den delen av breen som vi så, er kun en arm som går ned i dalen. Oppå høyfjellet er den mye større og strekker seg i flere rettinger.

Vannet var så kaldt, at det var delvis dekket av is. Selv om det er 15 grader i luften.

Husket alt. Utenom Alfa-støvlene som stod igjen i gangen. Så gikk hele turen med Adidas-skoene mine. Ikke å anbefale som sko-valg når man skal gå på isbreer. Men målt opp mot en ekstra tre timers kjøretur. Var valget enkelt.

Dype sprekker. Noen var mange titalls meter.

Neste gang skal jeg huske ordentlig fottøy og muligens is-broddene mine. 
      Så får jeg utforsket litt mer. Vi var rimelig forsiktige, da vi ikke hadde sikkerhetsutstyr osv.
      Alt i alt en flott tur. Anbefales!

• Av Børter
      Noen som har tips til et bra sted å dra på bretur med barn?

Vi er to voksne med en del breerfaring og to barn på 6 og 8. Har planer om å dra til en brearm der vi kan gå turer i blåisen, men har ikke funnet et egnet sted. Det bør være relativt kort anmarsj, og isen bør ikke være for bratt, men heller ikke paddeflat, og ikke rasutsatt. Og gjerne fine teltplasser i nærheten. Vurderer Bødalsbreen, Kjendalsbreen eller Briksdalsbreen, men det er mer enn ti år siden jeg var der sist, og litt har jo skjedd siden det. Noen som har vært der i det siste? Eller har forslag til andre steder på andre breer? Alt sør for Dovre er aktuelt.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.