Gå til innhold
  • Bli medlem

Norge på tvers


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Vi er to stykker som holder på å børste støv av en gammel ide, nemlig å gå fra Stavanger til Larvik (ikke spør hvorfor akkurat dit... :lol: ) . Valgmulighetene fra Stavanger til Setesdal er mange, og også et stykke videre østover. Men vi ønsker tips til ruter vi kan gå f.eks. fra Setesdal og østover for å komme inn på hytte-området nord for Larvik (Ivarsbu etc.) Vi tenker nødvendigvis å gå med telt, men er veldig ukjente med området. Det trenger naturligvis ikke være merkede ruter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om dere ønsker å holde dere langs en merket led med turisthytter stort sett hele veien, er det gode muligheter om dere dreier noe lenger nordover, dvs kryss Hardangervidden, og end opp nord for Rjukan. Herfra kan dere følge Blefjell-ryggen ruta Lufsjå-Daggrø-Øvre Fjellstul-Eriksbu-Sigridbu-Sveinsbu-Sørmyrseter-Darrebu-Vindfjell. Det er merket løype som ender i utkanten av Sandefjord, men dere skal til Larvik som jeg ikke skal spørre om hvorfor dere skal til, så siste del av ruten finner dere vel på et alternativ. Med et slikt rutevalg holder dere høyden, og må ikke ned i så mange dype daler. I DNT's til fots i Norge finner dere informasjon om disse rutene. Jeg har selv gått strekningen Bolkesjø-Rjukan i slutten av august. På denne tiden av året kan det være forekomster av ulv, bjørn, jerv og andre farlige dyr, så det kan være smart å ha litt ekstra plass i sekken :arrow:

Vestre deler av Telemark er mere oppstykket med endel fjellpartier, men med dype daler i mellom. Tror det kan bli vrient å beholde fjelltur-følelsen med et slikt rutevalg.

God tur !

post-480-133474389718_thumb.jpg

post-480-133474389732_thumb.jpg

post-480-133474389747_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anonymous
Det ryktes at DNT-foreningene planlegger en sørligere rute:

http://www.eiker.org/Artikler/Natur/Friluftsliv/Siddisstien.htm

Tusen takk for denne linken, den gjorde susen. Nå har vi ruteplanen klar med beskrivelse av Siddisstien, fra Stavanger til Kongsberg (Sveinsbu) og deretter tar vi rett sørover til Larvik hvor vi delvis kjenner terrenget allerede.

Nå er det "bare" 5000 praktiske ting å ordne. Men vi skal ikke gå før sommeren 2006, så vi har god tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av fersk erfaring (se turrapporter) vil jeg på det STERKESTE anbefale overgangen fra Berdalen til Nautebergdalen mellom Setesdal og Telemark. Fra Berdalsbu går du til Berdalsskaret og følger dalen ut. Eventuelt kan du gå over Slækja og ned Sæbyggjebrokka, da får du finere utsikt. Fra Froland til Dalen på gammel ferdaveg. Beregn to dager fra Berdalsbu til Dalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...

Søker på Siddisstien og kommer over denne tråden, som det faktisk var jeg som laget for noen år siden. Vel, siden vi fikk en datter sommeren 2006 ble det ikke noe Norge på tvers. Men nå tror jeg det er på tide å børste støv av gamle drømmer.

Edit; det var ikke Croco, det var kona hans som ikke visste at Croco var logget inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.