Gå til innhold
  • Bli medlem

Jotunheimen Rundt


Torgeir

Anbefalte innlegg

Dette sykkelløpet går av stabelen 8. juli 2005, se: http://www.jotunheimenrundt.com/

Jeg var på tur ved Krossbu på løpsdagen i fjor. Mange slet hardt i bakkene der, og flere hoppet av sykkelen og gikk til topps. Likevel kjente jeg at lårmusklene skalv litt av begeistring, dette måtte jeg prøve en gang :wink: Har tidligere kjørt Styrkeprøven én gang, og vet godt hva det handler om. Følelsen av å klare det, å vinne over seg selv. Så i år har jeg en halvveis plan om å stille i Lærdal 8. juli... Har begynt oppkjøringen med litt spinning i vinter, og hadde mine første 6 mil ute på racer sist søndag. Men nå blir det ekstremt mye reising i jobben fremover, så det spørs om jeg får trent nok. Må i såfall ha med meg sykkelen nordover i vår. Men får jeg 2500-3000km på racer før juli, så blir det løp :?

Noen som har kjørt dette løpet før..? Gode trenings- og spisetips mottas med takk :) Hvordan er det å få med seg en racersykkel på SAS og Widerøe..? Er redd for at den skal få hard medfart...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous
Her er et par tips:

1. Du setter deg på sykkelen

2. Du bruker pedalene til å få sykkelen i fremdrift

3. Du styrer sykkelen i henhold til der ruten for løpet går

4. Når du er fremme kan du pakke sakene og reise hjem

Det enkle er ofte det beste :wink:

Intelligent!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var selve løpet, men nå er det tid for forberedelser. Uten dem blir man neppe i stand til å utføre punkt 2 i lengden, noe som påvirker punkt 3 og fremskynder siste del av punkt 4

1. Tren benstyrke og kondisjon

2. Sykle en god del på vei, gjerne veier som ligner på der løpet går

3. Spis generelt sunt

4. Ta med kompakt og styrkende mat og drikke til løpet. Hør hos sportsbutikken.

5. Jo mer man er villig til å betale jo tryggere får man fraktet sykkelen

Livet er ikke så vanskelig og komplisert som noen skal ha det til :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei Torgeir

Jeg har ikke kjørt løpet, men kjenner folk som har gjort det, de sier det er dobbbelt så hardt som trondheim - oslo!

Som forberedelse trener de ikke bare mengde, men også endel bakkedrag, både korte og lange. Dette er en form for trening som er hard, vond og ikke særlig morsom, men det må til dersom du ønsker å henge henge med en sprek gruppe på dette løpet.

Og selv om du ikke har planer om å kjøre i en rask gruppe vil du garantert ikke angre på å kjøre litt intervalltrening innimellom!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Forberedelsene er godt i gang, og triptelleren på raceren viser 775km foreløpig. Før løpet SKAL den vise minimum 2000km, så det blir en del trening frem mot 8. juli.

Mye bakketrening, men også mye langkjøring. I tillegg kommer fjellturer og litt spinning. I går kjørte vi Skjærgårdsrittet, og det ble 65km i tildels kraftig motvind. Det gikk overraskende bra likevel, mest fordi jeg klarte å ta igjen og holde et felt på 100-200 mann fra halvveis til mål. Om knappe 3 uker blir det Bergen-Voss, 170km med en del bakker. Blir noen kilometer på telleren av slikt også. For min del er treningen viktigere enn plasseringen i dette rittet, men jeg tipper jeg går i mål på rundt 5:30 :)

Årets mål for Jotunheimen Rundt er å komme under 20 timer, og det virker realistisk basert på resultatlistene fra i fjor. Hovedtyngden av de som gjennomførte ligger på 18-20 timer, og jeg tviler på at formen min er særlig dårligere enn snittet der. I allefall ikke når vi nærmer oss 8. juli :)

Gleder meg noe vanvittig her! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykkel på fly

Går normalt greit, spør flyselskapet, -lån en sykkelkuffert eller spør i en sportsforretning om å få en pappeske for beskyttelse av sykkel. Snu pedalene inn (forsøk en ukes tid i forveien for å forsikre deg om at de ikke har korrudert fast stål mot aluminium er ingen god kombinasjon)

Sett gjengene inn med fett før du setter pedalene på igjen. Løsne og drei styret. Slipp ut endel luft av dekkene.

Avhengig av hvor mye du har sykla med samme tannhjul forran og krans bak og hvor mange mil kjedet ditt har bør du bytte. Har du mere enn 300 mil på kjede og bakkrans bør de sjekkes og ev byttes.

Tilsvarende med bremseklosser. Anbefaler at alt som skal byttes byttes min. en uke før slik at du har tid til eventuelle justeringer ! Dette er spesielt viktig med hjul der eikene kan trenge litt tid på å sette seg.

Trening

Vedrørende treningsopplegg og mange andre tips anbefaler jeg å ta en titt på hjemmesidene til BOC og sportsklubben Rye.

Et lite treningstips:

La de andre kjøre bagasjen din til og fra fjellturene mens du bruker sykkelen !

Viktig å få mange mil, men også kvalitet.

PS ! Husk at kvalitet ikke er det samme som å kjøre muskulaturen sur, - det eneste du da oppnår er å ødelegge resten av økta og økta dagen etter !

Med 5 mil pr. dag og noen langturer og ritt i tillegg bør vel målet om min. 200 mil være greit ! Avhengig av treningsgrunnlaget vil jeg anbefale min. en hviledag i uka for å sikre mot overtrening. (da jeg trente for Trondheim -Oslo regnet jeg 150 mil /måned. Treningshastigheten lå normalt på ca 28-30 km/time når jeg kjørte aleine og 35-40 km/time når vi kjørte sammen i felt. Anbefaler at du får flest mulig mil i felt, helst sammen med erfarne ryttere som kan gi deg råd og vink. Du lærer da også hva du har å kjøre med om farten i bakkene skulle bli i overkant. Er jo heller ikke helt ufarlig å ligge i et tett felt i enkelte av utforbakkene i dette rittet !

Lykke til ! :roll:

http://boc.idrett.no/info.htm

knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tips, Knut :roll:

Jeg har som nevnt kjørt Trondheim - Oslo tidligere, så jeg vet litt om hva jeg går til. Det viktigste ser ut til å være mengdetrening, derav mye bakketrening. Var inne i Fortun for et par uker siden og trente i bakkene fra samvirkelaget og opp til 1200m. Fikk samtidig testet de bratteste nedoverbakkene, og det viste seg at farten stort sett stopper på 60 km/t når man kjører alene mot Fortun. Skal prøve å få meg en tur fra Lom til Luster, evt. Sogndal, i god tid får det store rittet.

Var i butikken og hentet min nye tohjuling i dag, en grei aluminiumshest på 8,6 kg inkl. pedaler og flaskestativer. Dermed har jeg to sykler, og da er jeg ikke så redd for å sende den gamle på flyet. Vurderer å investere i en sykkelkoffert av enkleste sort, da jeg skal nordover to uker i strekk om ikke så lenge. Kan ikke gå to uker uten sykkeltrening nå. Så får jeg heller selge både koffert og gammel sykkel utpå sommeren en gang.

Snakket med en kar på Nasjonalbilbioteket i Rana for noen uker siden, og klarte nesten å lokka vedkommende med på Jotunheimen Rundt.. Spent på om han stiller 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tiden frem mot rittet kommer jeg til å legge ut ukentlige treningslogger her. Da kan andre sykkelinteresserte få et inntrykk av hvilken treningsmengde som må til for å gjennomføre dette løpet (hvis jeg klarer å gjennomføre det da.. :-)) Før jeg begynte å føre logg hadde jeg ca. 800km på triptelleren, bestående av en god del bakker og langturer på inntil 130km. I tillegg kommer 2 "røde" spinningtimer i uka siden nyttår, og noen fot-/skiturer (lokale turer + tur på Lodalskåpa).

Oppsummering uke 20:

Mandag: (sykkel) Skjærgårdsrittet, 65km, mye motvind, 2:17:29

Tirsdag: (tur) Stoltzekleiven og videre oppover til Rundemanen, ca. 500hm

Onsdag: Spinning rød S60

Torsdag: (tur) Ulriken, rask tur, 525hm

Fredag: Hviledag

Lørdag: (tur) 3xStoltzekleiven + 1xUlriken, raske turer, 1425hm

Søndag: (sykkel) Loddefjord-Klokkarvik t/r, 82km, våt tur, ca. 3 timer

Lite sykkeltrening denne uka, men mye alternativ trening. Hvis jeg får anledning til å fortsette sånn skal Jotunheimen Rundt gå som en lek :-) Dagens lærdom; i 50km/t gjør det vondt når store regndråper treffer kinnet.

Tellerstand søndag kveld: 858km

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppsummering uke 21:

Mandag: Spinning rød S90

Tirsdag: (sykkel) 2xHetlevikåsen rundt, 26km

Onsdag: Spinning rød S60

Torsdag: Ingen trening

Fredag: Ingen trening

Lørdag: Ingen trening

Søndag: (tur) 7-fjellsturen, 30km, 2200hm, 7:10:40

Veldig lite tid på sykkelsetet denne uka, men kompenserer litt med spinning. Ikke alltid jobb og trening lar seg kombinere like godt. Satser på å kjøre desto flere kilometer kommende uke, skal over 2000km før Jotunheimen Rundt.

Tellerstand søndag kveld: 884km

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppsummering uke 22:

Mandag: Kveldstur i Øygarden, fra Kolltveit til Kollsnes, 61km

Tirsdag: Kveldstur i Øygarden, fra Kolltveit til Turøy, 36km, mye vind

Onsdag: 2xHaugsdalen t/r og 2xKalandsvatnet rundt, 63km

Torsdag: Hviledag før Bergen - Voss

Fredag: Hviledag før Bergen - Voss

Lørdag: Sykkelrittet Bergen - Voss, ca. 170km, 5:16:58

Søndag: Rolig tur rundt Ulriken fra Loddefjord, ca. 70km, mye vind

Denne uka ble det ca. 400km på sykkelsetet, og det er jo bra... Mange fine turer i variert vær. Har lært at været ofte er mye finere på Sotra, Øygarden og Askøy enn det er i byen. Bergen-Voss var en foreløpig test på formen, og den holdt som forventet. Litt rotete felt og lav hastighet fra Bergen til Øystese, så med bedre organisert kjøring ville nok 5 timer være realistisk. Godt fornøyd med ukas innsats :)

Tellerstand søndag kveld: 1282 km

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Oppsummering uke 23:

Mandag: Kveldstur Sotra Vest, 25km

Tirsdag: Kveldstur i Loddefjord - Fana t/r, 80km

Onsdag: Sofakosekveld...

Torsdag: Tur på Ulriken, 520hm, ny pers (22sek bedre enn etter trd-osl 2003)

Fredag: Hvile-/reisedag

Lørdag: Trappeløpet i Høyanger, 11:42 (ny pers)

Søndag: 2xStoltzekleiven, ny pers (21sek bedre enn etter trd-osl 2003)

Lite sykling denne uka, men skal ta det igjen kommende uke. Da blir det mye sykling i Nord-Norge, i området Harstad/Narvik/Bardufoss. Formen er bedre nå enn etter Trondheim-Oslo i 2003 :)

Tellerstand søndag kveld: 1388 km

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppsummering uke 24:

Mandag: Lang runde ved Harstad/Kasfjord/Kvæfjord/Sørvik, 96km

Tirsdag: Litt kortere runde ved Harstad/Refsnes/Sørvik, 92km

Onsdag: Hvile-/reisedag

Torsdag: Narvik - Ballangen t/r + litt bakkekjøring i Narvik, 100km

Fredag: Narvik - Bjerkvik t/r + avstikker innover Rombaksfjorden, 80km

Lørdag: Narvik - Riksgrensen - Björkliden t/r, 155km

Søndag: Tjeldsundbrua mot Grovfjord t/r, 53km

Ekstremt mye sykling denne uka, kanskje litt for mye. Flotte treningsforhold i nord, med mange "flate" veier og mye fint vær. Men nå sier musklene stopp, så det blir hviledag mandag. Bare 34km igjen til den magiske grensa på 2000km :-) (selvpålagt minimumsgrense for å stille i JR'05).

Tellerstand søndag kveld: 1966 km

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppsummering uke 25:

Mandag: Hviledag

Tirsdag: Bardufoss - Øverbygd t/r ++, 91km

Onsdag: Hvile-/reisedag

Torsdag: Rolig fottur på Ulriken, 520hm

Fredag: Rolig runde i Bergen Vest, 33km (første tur på ny sykkel)

Lørdag: Fanafjellet, rundt Gullfjellet og 6 av de 7 fjell, mange bakker og litt intervall, 127km

Søndag: Rolig fottur, 2xStoltzekleiven ++, ca. 600hm

Så var den nye sykkelen klar til bruk... Må nok justere litt her og der før jeg finner meg til rette. Girsystem fra Campa er litt forskjellig fra Shimano. Men jeg kjenner allerede at denne sykkelen gir mer effekt i frasparket enn den gamle :roll:

Tellerstand søndag kveld: 164+2057 km

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.. Takker for tilliten, men har nok ingen ambisjoner om å vinne dette :?: Målet er å gjennomføre, helst under 20 timer og uten å gå av sykkelen i noen bakke. Det målet skal nå være innenfor rekkevidde...

Tipper Rye vinner i år, siden de har satt opp dette rittet som satsningsritt. De satte forresten ny rekord på Styrkeprøven igjen i år :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppsummering uke 26:

Mandag: Hviledag

Tirsdag: Rundtur i Åsane, 72km

Onsdag: Hviledag

Torsdag: Dale - Voss over Hamlagrø, 111km

Fredag: Fylla :wink:

Lørdag: Tømrerjobb, ingen trening

Søndag: Tømrerjobb, ingen trening

Ikke så mye sykling denne uka, mest vedlikehold av formen. Har godt nok grunnlag for å nå mitt mål nå (under 20 timer). Satser på et par lette turer i begynnelsen av kommende uke.

Tellerstand søndag kveld: 348+2057 km

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.