Gå til innhold
  • Bli medlem

Norge på tvers


Mr.Edwin74

Anbefalte innlegg

Annonse

Hei!

Da har du disse punktene å forholde deg til:

Avstand mellom Norges hovedlands vestligste og østligste punkt i Sør-Norge (største bredde):

Holmebåen (Solund) - Riksrøys nr. 126 Mellanfjellsröset (Trysil): 450699,830 m azimut 82o19’31,7344’’ (på GRS80-ellipsoiden). Midtpunktet på denne linje 61o16’46,4346’’ Nord 08o39’58,2508’’ Øst

Oppland fylke, Vang kommune ca. 2 km vest for vannet Fleinsendin

Avstand mellom Norges hovedlands vestligste fastlandspunkt og østligste punkt i Sør-Norge (største bredde):

Vardetangen (Lindås) - Riksrøys nr. 126 Mellanfjellsröset (Trysil): 431740,660 m azimut 78o26’31,1818’’ (på GRS80-ellipsoiden). Midtpunktet på denne linje 61o08’29,1735’’ Nord 08o52’25,9923’’ Øst

Oppland fylke, Vestre Slidre kommune ca. 2 km øst for Lomen stavkirke

Riksrøys nr. 126: x = 373868,096 ; y = –18555,125 NGO1948 akse IV (geodetisk bestemt)

61o21’23,38694’’ Nord 12o52’15,05511’’ Øst (Greenwich) transformert

God tur! :?:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Jeg og kompisen min gikk fra Mellomfjellet (noen mil øst for Trysil) til Vardetangen i 2007. Dette er den bredeste og mest naturlige øst-vest-linja i sør-Norge. Bredden her er ca. 43 mil, vil gikk/padlet nær 70 effektive mil.

Fin tur som anbefales!

Med hilsen

Eirik Braathen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hørte om noen som gikk Norge på tvers for mange år siden, vil tippe minst 20 år siden nå. De endte opp ved det de regnet som Norges vestligste fastland like nord for gården Seljestokken på Årebrot, som ligger mellom Florø og Svelgen. Et nydelig område å vandre i.

Du finner det på kartblad 1118 III Florø.

Det går forøvrig på ukedager buss forbi Seljestokken og sørover til der veien stopper ved Villevika. Derfra går det rutebåt inn til Florø. Båten går forøvrig syv dager i uken etter det jeg husker.

Uansett valg av rute, tror jeg dere vil ende opp med en fin og spennende tur.

Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.