Gå til innhold
  • Bli medlem

Når er en gassboks tom?


maxkrone

Anbefalte innlegg

Hei,

Når er egentlig en gassboks å anse som tom? Jeg benyttet gassbrenneren i helgen og jeg merket at effekten begynte å avta etter en stund i den forstand at det tok sinnsykt lang tid å koke opp vannet. Likevel når jeg ristet i i boksen kjente jeg det fortsatt er innhold i boksen. Så mitt spørsmål til dere mer erfarne gassbrennere, når er boksen tom? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gassbokser inneholder vanligvis en blanding av propan, isobutan og butan. Når det er kaldt, kan du faktisk bruke gassbrenneren din en stund. Det som imidlertid skjer er at du bare får utnyttet propanen som har kokepunkt på minus 42 grader Cel. Kokepunkt for de andre gassene har jeg ikke i hodet, men antar sånn circa 0 grader. (Her vil nok andre på tråden kaste seg på...) Mesteparten i boksen er gass som blir ikke utnyttet i kaldt vær. Det hjelper å ha boksen nært kroppen i en lomme og snu den på hodet når du skal fyre med slangeprimus. Ikke kast boksene med innhold som ikke virker nå. Vent til det blir sommer og varmt. Da kan du fyre på resten.

Skal du lage mat om vinteren med gass, vil du ha et problem. Ikke fordi du har dårlig utstyr, men fordi naturlovene stritter imot.

Tviholder du på gass året rundt, har Coleman utviklet et helt eget system der det er utelukkende propan i boksene. Vi andre går over til bensin og parafin med stort hell...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boksen er å rekne som tom når det ikkje skvalpar lenger.

Etterkvart som gassen strøymer ut av brennaren, fordampar det av den flytande fasen i boksen, og dette krev energi. Dette gjer at temperaturen i boksen går ned, og med lågare temperatur, vert også trykket redusert, og med det vert det mindre futt i brennaren. Når det er lite att på boksen vil temperaturen gå raskare ned enn ein full boks, ettersom den totale varmekapasiteten er mykje mindre. Dersom du sett gassboksen i ein kjel med lunka vatn, vil du erfare at den nesten tomme boksen vil gje full effekt heilt til han er tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener kokepunkt på butan er 0,5-1 varmegrad. Isobutan er - 11.

Så synker temp i boksen litt under bruk som Afe sier.

Vil jo da slite med å forbruke alt i en slik boks fra en 2-3 varmegrader og kaldere. Litt avhengig av langring. Ute og det er kaldt om natta vil det bli enda verre.

Når den ellers er helt tom.....tja..... Selv om man ikke hører det skvulper lenger så vil jeg tro at det smeller hvis du legger den på et bål. Pleier punktere mine før jeg kaster de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hugs at ved kokepunktet er trykket i boksen bare akkurat det same som utanofor, altså ingen drivande kraft for å få gassen ut gjennom brennaren. Temperaturen må godt over kokepunktet for at trykket skal kunne samanliknast med ein parafin/bensin-brennar der ein kan pumpe ordentleg trykk på tanken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.