Gå til innhold
  • Bli medlem

5" Samekniv med fingervern


Bjerknez

Anbefalte innlegg

Bare lurer på om det er noen her som har denne kniven... som kan komme med tilbakemeldinger?

Jeg bestillte denne kniven for en stund siden, men når jeg fikk den så var bladet litt løst. Når jeg prøvde og stramme skruen på skaftet, så gikk denne bare rundt og rundt. Har sendt denne inn nå, og får snart en ny kniv i erstatning...

Men jeg synte bladet var veldig tynt. Er det slik at man nærmest må være litt forsiktig med hva man bruker kniven til.. eller tåler den det meste?

Bruksområdet til kniven er spikking, sløying av fisk, kapping av greiner, smørekniv etc.

Jeg har dog en Helle Lappelandskniven til de store oppgavene og denne har ennå ikke sviktet meg!

Mens kniven fra Strømeng allerede var gåen når jeg pakket den opp...

Enten så var jeg bare uheldig kanskje... eller så er 5" Strømeng kniven med fingervern ganske skrøpelig.....?

Hva mener dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skrue? Fikk prøve å lage en Strømeng-kniv en gang men mener vi bare klinket den? Mulig jeg husker feil...

Tror ikke du behøver å være redd for kniven. Har ikke akkurat den du tenker på men har bla en med samme type blad bare litt kortere(3,5" som nå har gått ut etter hva jeg ser på sidene deres). Du bør ikke bruke den som brekkjern men en kniv er uansett ikke laget for sideveis belastning så dette bør du ikke utsette noen kniver for :twisted: Av alt "vanlig" knivarbeid ellers skulle du ikke trenge å bekymre deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en mutter bak på skaftet som man kunne stramme...

Når jeg holdt fast i skaftet og beveget knivbladet sideveis, så kjente jeg en liten slark.

Jeg kontaktet derfor Strømeng, og jeg fikk beskjed om å prøve og stramme denne skruen. Da jeg skulle stramme denne, så fant jeg ut at denne var helt løs og lot seg derfor ikke stramme (dratt over gjenger)

Jeg skulle derfor sende kniven inn, og dem skulle reparere eller sende meg en ny kniv.

Jeg fikk også beskjed om at dem kun dekket 100,- av frakten og at jeg måtte sende den som servicepakke.

Den billigste servicepakken koster 149,- og derfor så måtte jeg selv legge ut 49,- ekstra for en kniv som ikke virket skikkelig...

Må si jeg er meget skeptisk til Strømeng så langt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå synes jeg du er veldig kritisk. Det er ikke uvanlig at et og annet produkt ikke tilfredsstiller forventninger og krav, sånn er alle produkter fra alle produsenter. Jeg skjønner at det er litt irriterende, men å måtte ut med 49 kr for en ny kniv er vel ikke verdens undergang.

Selv har jeg en Helle samekniv som etter litt hardt bruk knakk helt inne ved skaftet, men fikk ny under tvil. Jeg har stort sett bare hørt godord om Strømeng, og synes ikke du bør la denne enkelthendelsen endre inntrykket av de så voldsomt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49,- er ikke mye penger... men jeg mener at det ikke er MEG det skal gå utover rent økonomisk når noen ikke engang har klart og stramme skruen og sjekke denne før sending.

Jeg har flere andre kniver, så jeg er så absolutt ikke desperat etter denne kniven... men syntes at denne kunne passe inn i samlingen min.

Dette er ren prinsippsak... ikke noe annt...

Han skrev også i mailen etter at jeg hadde motatt kniven at jeg måtte huske på og ikke bruke den til å hugge med... da bladet var veldig sprøtt og sprakk som glass vd hardt bruk.

Nå skulle jo ikke jeg bruke denne kniven til å hugge trær med.... men jeg forventer at kniven klarer og hugge ned noen greiner og busker uten at den knekker.... Men det får tiden vise...

Jeg mener det er grunn til å bli kritisk når man mottar en kniv hvor gjengene ikke engang er inntakte der mutteren sitter for stramming av bladet. Jeg tipper dette er det siste som blir gjort før dem sender kniven, så dett burde dem lett merket mener jeg.

Alle kan gjøre feil, og derfor har jeg gitt de en sjanse.

Jeg venter nå på ny/reparert kniv så får jeg ta det derfra.

Jeg har som sagt en Helle Lappelandskniven og dette er den beste kniven jeg noensinne har hatt! Den er like fin i dag, som for 15 år siden og nesten like skarp er den også!

Hadde Helle hatt en tilsvarende kniv som Lappelandskniven med i mindre størrelse (noe ala Strømeng's 5") så hadde jeg kjøpt denne tvert!

Jeg vil ha en kniv som ikke ser ut som ett smykke, og da passer nemmelig sameknivene godt inn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vel aldri hatt "samekniver" - uansett produsent - som noe favoritt. Den ene jeg har henger stort sett på veggen. Synes vekt/balanse er "helt feil" i forhold til størrelsen på kniven, men de er helt greie å skjære brød med :roll: .

Vedr. din reklamasjon:

Det er helt normalt ved en reklamasjon, at det er kjøpers ansvar og kostnad å bringe produktet til selgers/produsents utsalgssted. Dette er en av de "negative" sider ved å handle i nettbuttikk/postordre, fremfor "lokal" butikk. Selger/produsent dekker kostnad ved å returnere det reparerte/ombyttede produkt tilbake til kjøper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener det er grunn til å bli kritisk når man mottar en kniv hvor gjengene ikke engang er inntakte der mutteren sitter for stramming av bladet. Jeg tipper dette er det siste som blir gjort før dem sender kniven, så dett burde dem lett merket mener jeg.

Tipper problemet er at akkurat dette skaftet var littegrann for kort... ved montering strammer de til med passelig moment, likegyldig om det som butter i mot er låsing av skaftet eller slutt på gjengene.

Ettersom tre er et levende materiale er det ikke sikkert kniven var defekt da den forlot fabrikken heller...

Uansett burde du ikke ha merutgifter for en produksjonsfeil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At du skal ha merutgifter for en godkjent reklamasjon virker på meg noe urimelig. Har ellers selv bare gode erfaringer med Strømeng.

Angående bruk så tror jeg ikke du vil ikke finne mye hoggeglede i en 5" pga størrelsen. Stålet som brukes i knivene med 5" blad har vel en noe sprøere stålkvalitet som fortere vil gi hakk og i verste fall knekt blad særlig i streng kulde. Som nevnt tidligere tror jeg ikke du vil få noe problemer så lenge du bruker kniven som kniver skal brukes. Å bruke kniven som bendeverktøy slik at den får sidebelastning er til eksempel fy fy. Kan eller si at jeg ikke har opplevd at min 3,5" (med samme stål) har føltes noen form for skjør. Hadde ikke hatt noen mottanker på å ta sjansen på å dunke bladet på kniven min igjennom mindre kubber for å lage oppfyringsved de gangene jeg ikke har med øks(selv om det ikke akkurat hadde vært noen reklamasjonssak om den hadde tatt skade av det).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt meg bekjent så har Helle Lappalandskniven akkurat det samme stålet som Strømeng 5". Altså "Stainless Steel"

Lappalandskniven kjøpte jeg altså for 15 år siden når jeg var i millitæret og brukte den aktivt på alle øvelser. Hugget trær, smurte mat, skjærte brød, rørte i suppa, sløyet fisk, spikket greiner og åpnet hermetikkbokser. Den dag i dag kan man ikke se ett eneste hakk i eggen og ei heller er det rust på den. Selv om den lå opp til flere timer i snøen noen ganger (uten slire)

Dette har vært en fantastisk god kniv, men jeg føler altså den er LITT for stor til de mindre oppgavene.

Derfor så ville jeg ha en Strømeng 5"

Så lenge da Strømeng 5" har det samme stålet så kan jo umulig dette være ett dårlig kjøp?

Jeg kjøpte jo også Cold STeel Master Hunter for litt siden, og dette synes jeg var en skuffelse. Jeg synes den mistet skarpheten bare ved litt spikking.... Grunnen til at jeg merket dette var den store ledningstesten hvor jeg kappet en ledning ved å dytte eggen mot ledningen (uten å skjære).

Min nesten 15 år gammle Helle Lappelandskniv gjør denne jobben bedre faktisk...

Jeg prøvde meg også på og sette opp sistnevnte kniv, men en bryne jeg kjøpte på xxl, men dette synes jeg ikke var noe lett. Jeg fikk det til med samekniven, men ikke på denne.

Jeg hører mange skryte av Carbon i bladet etc. samt kniver til flere tusen kroner, men så langt så har en kniv med "Stainless Steel" til en tusen-lapp overbevist meg i større grad.

Jeg har nå fått 149,- inn på konto fra Strømeng, så da ser det altså ut til at dem dekket hele frakten alikevel :P

Ikke for at den femtilappen var så veldig viktig, men det viser at dem "bryr" seg litt :D

Regner med at ny/reparert Strømeng 5" snart er på vei... så får vi se :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt meg bekjent så har Helle Lappalandskniven akkurat det samme stålet som Strømeng 5". Altså "Stainless Steel"

Den dag i dag kan man ikke se ett eneste hakk i eggen og ei heller er det rust på den. Selv om den lå opp til flere timer i snøen noen ganger (uten slire)

Så lenge da Strømeng 5" har det samme stålet så kan jo umulig dette være ett dårlig kjøp?

Jeg kjøpte jo også Cold STeel Master Hunter for litt siden, og dette synes jeg var en skuffelse. Jeg synes den mistet skarpheten bare ved litt spikking.... Grunnen til at jeg merket dette var den store ledningstesten hvor jeg kappet en ledning ved å dytte eggen mot ledningen (uten å skjære).

Min nesten 15 år gammle Helle Lappelandskniv gjør denne jobben bedre faktisk...

Jeg prøvde meg også på og sette opp sistnevnte kniv, men en bryne jeg kjøpte på xxl, men dette synes jeg ikke var noe lett. Jeg fikk det til med samekniven, men ikke på denne.

Jeg hører mange skryte av Carbon i bladet etc. samt kniver til flere tusen kroner, men så langt så har en kniv med "Stainless Steel" til en tusen-lapp overbevist meg i større grad.

Hvordan vet du at det er samme stålkvalitet? Du nevner kun "Stainless Steel", og ingen spesifikasjon.

Normalt sett så vil ikke Stainless Steel (Rustfritt) ruste, selvom det kun er syrefast som "garantert" ikke ruster.

Nå er jeg langt fra noen ekspert på de ulike stålkvaliteter og sliping av disse, men det kan være en utfordring å "sette opp" bladet riktig med kun et håndholdt bryne, uten trening. En jigg m/bryner vil underlette jobben. På Youtube er det maaaange filmsnutter om "how to"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Derfor så ville jeg ha en Strømeng 5"

Så lenge da Strømeng 5" har det samme stålet så kan jo umulig dette være ett dårlig kjøp?

I utgangspunktet så er vel 5" m/fingervern en "barne/junior" kniv - og den eneste i Strømengs sortiment med rustfritt stål. Bladet er også tynnere enn på de større knivene.

Alt dette sier vel noe om det "tiltenkte" bruksområdet til kniven - og dens evt. "begrensninger.

Det må jo være en av "grunnkriteriene" for valg av kniv - å velge en som er egnet for bruksområdet. Sagt på en annen måte:

Det er vanskelig å skru en bolt med 10mm hode med en 12mm fastnøkkel, selvom egnet verktøy er en fastnøkkel :P .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.