Jump to content
IGNORED

Primus nr 210


GuloGulo
 Share

Recommended Posts

Var på tur en kveld nylig, da jeg tråkket på en stein og denne primusen rullet fram fra undersiden.

Lurer på hva folk her inne på forumet vet om denne svenske primusmodellen.

Primusen bærer preg av å ha vært gravd ned i lengre tid, men jeg tror den skal fungere med litt mekking og skifte av pakninger. Evt også dyse...

Har fått antydninger om at funnstedet kan være en gammel " krigsfylling".

Kan det være militære etterlatenskaper fra krigen?

..eller er det sannsynligvis en privatperson som har avskrevet den?

Hva slags drivstoff går den sannsynligvis på?

Når ble denne modellen produsert?

Hva betyr den loddrette skriften på toppen av flammesprederen?

etc. etc.......??

post-3430-133474547887_thumb.jpg

post-3430-133474547918_thumb.jpg

post-3430-133474547943_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Dysa kan godt være helt ok.

Står det høvik på den, eller er det en primus som ikke er lafa på lissens?

I det siste tilfellet skal du finne en ring med noen tall og bokstaver under tanken.

Primus har dateringssystem, så er det ikke en Høvik, finner du ut når den er laget.

Demonter alt som kan demonteres, og legg alt i ei bøtte.

Fyll bøtta med varmt vann, litt citronsyre og noen dråper zalo.

La stå til den begynner å se pent ut.

Puss så med Autosol (se nærmeste bensinstasjon)

Dette mangler du:

Flammespreder (ring rundt brennern)

Kjelestøtter. Kan lages av galvanisert ståltråd.

Ut over dette, er 210 en udmerket sak.

Relativt lett, virker, få bevegelige deler, nydelig gjengearbeid på brennern, slik at den ikke trenger pakninger.

Tror jeg har 5 eller 6 210 nu :roll:

Link to comment
Share on other sites

Var nok litt rask i går, med bare bruksanvisning.

Runegutt har god greie på dette, og kan nok gi alle råd som trengs.

Dette er nok fortsatt blendt de letteste turprimussens, og bør kunne brukes.

Deler begynner å bli vanskelig å få tak i, men det er ikke mye du trenger.

Pumpelæret (pakningen i enden av pumpestanga) er nok morken, ny kan lages f. eks av læret i pløsa på en gammel sko.

Inne i lokket skal det være en gummi ring, her kan du kanskje finne en o-ring, eller klippe til noe av gummien fra en gammel bil eller sykkelslange.

Hvis korkpakningen i tilbakesagsventilen er gåen kan du bruke gummi av samme type som til lokket. Bly pakningen rundt ventilen erstattes med en ring av teflontape (gjengetape)

Spesialverktøy til ventilen er identisk med Optimus, og du kan f. eks bruke det tykke verktøyet/reguleringshjulet som er brukt på Optimus 111.

dsk

Link to comment
Share on other sites

Takker for gode og utfyllende tips.

Det er en høvik-produsert versjon som jeg må prøve å fikse etterhvert...

Men akkurat nå har jeg viktigere ting fore: "Sjefen" er bortreist, så nå skal jeg på en fjelltopp med soveposen, og få med meg at sola går både ned og opp igjen før jeg drar på jobb...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use, and privacy rules Privacy Policy