Gå til innhold
  • Bli medlem

DNT og mulige tvilsomme anbefalinger?


morten

Anbefalte innlegg

Leser i Fjell og Vidde nr. 02/04 en artikkel om 10 tips til påsketurer. DNT har også med toppturtips, nærmere bestemt Store Memurutind fra Glitterheim. Vel og bra.

I artikkelen står det å lese at den bestiges via Veobreen som gås greit uten tau. Men at det likevel kan være lurt å sjekke med hytta på forhånd. Etter et drøyt år med generelle anbefalinger flere steder i media om forsiktighet ved ferdsel på bre, også på ski, så lurer jeg på om det ikke er litt uforsiktig å slenge ut slike "guider" i et allment blad som Fjell og Vidde.

Veobreen er alldeles ikke helt sprekkfri og har i tillegg ry for store vasshull. Når det står en generell anbefaling om at tau ikke er nødvendig kan ikke det være uheldig, spesielt med tanke på det publikum DNT vender seg mot. Det ville kanskje vært noe annet om det stod i DNTs breposten. De som leser den har jo tross alt en del mer forståelse for breer.

Har dessverre ikke magasinet foran meg her og nå, ellers skulle jeg sitert beskrivelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er mulig at slike anbefalinger ikke burde stå i ”Fjell og vidde”, men på en annen side har jeg alltid betraktet ruta opp mot Veoskaret som trygg. Veobreen har et sprekkparti i den konvekse delen nærmere Store Veotind. Denne delen er ofte avblåst om vinteren slik at blåisen og sprekkene er synlige. I alle de årene jeg har fartet opp og ned Veobreen, også med barn i 9 – 10-årsalderen, har jeg aldri opplevd sprekker utenfor det nevnte området. Ruta mellom Glitterheim og Spiterstulen via Veoskaret er også jevnlig benyttet av skiløpere som vil unngå den ”slagne landevei” langs kvisten over Skautflya.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.