Gå til innhold
  • Bli medlem

Haspel stang og snelle?


Kristianrk

Anbefalte innlegg

Hei.

Er mye på tur og har tidligere fisket med tohåndsstang, men synes dette blir for kraftig. Vil derfor skifte til enhåndssett.

Jeg fisker i fjellet og i skauen, og vil si at jeg fisker en del.

Jeg vil derfor kjøpe kvalitet, men prisen skal ikke overskride 2000 kr for stang og snelle.

Mener at 3-15 gr slukvekt bør være passelig.

Hvor lang bør stanga være for lett innlandssfiske. Holder det med 8 fot?

Hvor stor bør snella være. Holder det med 1000?

Har sett litt på denne pakka: http://www.villmarksbutikken.net/d4WznwdfK5O.24.idium

Den består av Shimano Beast Master 8" 3-15 gr i futeral slik at den blir lett å frakte og snella er Shimano Super GT 1000 RB.

Er dette en bra pakke?

Snella har også to holdepunkter på innsveivinga, hvilke fordeler/ulemper har dette?

Gi meg gjerne andre råd og tips vedrørende utstyr.

Takk;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

- Beastmaster stengene er meget bra. Kasteegenskapene er helt OK, men stanga har først og fremst bra egenskaper til kjøring av fisk og er meget solid.

- Snella har jeg ikke konkret erfaring med, men vil nok anbefale deg å bevege deg et hakk opp på skalaen. Dobbel sveiv skal visstnok gi bedre balanse under sveiving, men du vil nok først og fremst oppleve at denne er i veien under praktisk bruk. Haspelsneller bør ha bremsen forran. Dette gir større bremseflate, noe som igjen gir jevnere og mer holdbar brems.

Husk alltid å slakke bremsen helt under lagring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som en fin pakke.

Selv har jeg en Berkley Lightning rod 9'6" 3-18 gram til fiske i små og middels store vann.

Den er meget god og kaste med og jeg liker 18 grams sluker hvis det blåser.

Til superlett fiske har jeg en 2-12 grams stang på ca. 8' (Kinetic, kjøpt på Obs) men den har ikke blitt brukt etter at lightning rod'en kom i hus.

Selgeren anbefalte meg forbrems av samme årsaker som dufas. Har begge deler selv og synes det er hipp som happ så lenge det virker.

Jeg synes 1000 serien er grei til 8' men ville gått opp hvis du vil ha lengre stang.

Ps! Villmarksbutikken har 50 % rabatt på Lightning rod nå:

8,6’ 2–12 gram kr 1199,- -50%

9,6’ 2–12 gram kr 1299,- -50%

Lykke til med valget

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en beastmaster selv. Den fremste egenskapen til disse er at de er solide. Ofte er de noe underklassifisert. Jeg har en 3-15g 11 foter. Den kaster elendig med 3g og meget bra med 20g. 10-20 g ville vært riktigere.

Enkel eller dobbel sveiv? Jeg har begge deler og har aldrig merket noen forskjell i praktisk bruk.

Brems foran eller bak. Brems foran skal visstnok være bedre pga større bremseskiver. Jeg har begge deler og foretrekker faktisk brems bak pga at denne er enklere å justere mens man kjører fisk.

Størrelse 1000 fungerer greit til vanlig lett ferskvannsfiske. Går du opp et hakk har du imidlertid ei mye mer allsidig snelle. Funker fortsatt bra til lett ferskvannfiske, men også fint til lett sjøfiske og sjøørret/smålaks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får nesten benytte anledningen til å ri en av mine kjepphester:

Ikke bruk for tykt snøre. Du kaster nesten dobbelt så langt med 0,20 som med 0,25. Mange nybegynnere (sier ikke at du er det) setter altfor ofte på for tykt snøre, med svært begrenset rekkevidde som resultat.

Sørg imidlertid for å få et snøre med stor slitestyrke. Dette er viktigere enn bruddstyrke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.