Gå til innhold
  • Bli medlem

Flyfoto Skarvet til Bergen


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Vi har lagt ut en bunke flyfoto tatt fra et helt vanlig

passasjerfly. Resultatet er ikke så ille. Har satt navn på mange fjell, og nå gjenstår litt kvalitetssikring + mer research.

Et par bilder fra Telemark aller først. Har akkurat fått vite at "unknown" (første bildet) er Møsvatnet.

http://impact.ii.uib.no/arnt/Peaks/hordapics2.html

Dersom noen ser feil eller kjenner noe som ikke er tekstet, så hører vi gjerne fra dere.

Arnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Flotte bilete må eg seie 8) Det gir mange gode turminne.

Bilete fire: er ikkje Finse eit par cm over teksten "to Finse"? (jf bilete fem, Hardangerjøkulen)

... og det liknar på Lodalskåpa ja, bilete 8. Irriterar meg over at eg ikkje finn at Fresvikbreen/Syrdalsbreen/Blåskavlen nord for Mjølfjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Er det ikke Syrdalsbreen bak tekstene Mjølfjell og Skorafjell - et stort fjell som faller slakt til alle kanter.? (bilde 8)

Arnt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Ørjan, det er noe rart på bilde 4.

Iflg kart er "Hallingskarvet" høyde 1900m nære stupet (mot sør), mens her dominerer det jeg kaller Storeskuta akkurat det området. Har jeg bommet på Folarskardnuten?

Arnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Er det ikke Syrdalsbreen bak tekstene Mjølfjell og Skorafjell - et stort fjell som faller slakt til alle kanter.? (bilde nummer åtte)

Arnt

Dette er nok Skjerpisnuten. Jeg har flere bilder som ikke er lagt ut enda. Syrdalsbreen er lett å kjenne igjen, men ligger utenfor bildet.

Arnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er nok Skjerpisnuten. Jeg har flere bilder som ikke er lagt ut enda. Syrdalsbreen er lett å kjenne igjen, men ligger utenfor bildet.

Arnt.

Syrdalsbreen skal frå Mjølfjell stort sett vere i same retning som Lodalskåpa, kanskje ein anelse til høgre. Dermed vert det nok fjellet bak tekstane Mjølfjell og Skorafjell. Mot venstre fell det mot Store Breen som er hundre meter lågare. Blåskavlen er utanfor biletet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Dette var artig. Etter at Gardermoen kom,har eg alltid tiitta opp på sølvfuglane som heldt seg i rute, med ein kommentar Der er Bergensflyet Og no ser eg kva de ser der ovanfrå. Kjente og kjære fjell.

MEN: Bilde 3 er da slett ikkje av Hallingskarvet, men av Reineskarvet, med Lauvdalsbrea heilt til høgre. Me ser og Hemsedal og fjella nordover mot Fillefjell..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hmm. blemme...

Takk, Oddvar.

Årsaken var at jeg prøvde å sette sammen 3 bilder, hvor Hallingskarvet dominerte. Dette fikk jeg ikke til, og la ut kun dette ene bilde - uten å rette teksten.

Skal få rettet det opp.

Hilsen Arnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt på siden, men Oslo - Ålesund med Braathens eller Norwegian, i den retningen kan anbefales en finværsdag.

Etter en del tamme østlandsfjell bærer det over Jotunheimen. Jeg har blant annet noen fine bilder av Hurrungane og Skagastølsryggen.

Deretter Jostedalsbreen og Lodalskåpa. Og nå begynner flyet å gå lavere. Er man riktig heldig som jeg har vært en gang ble det "lavtflyving" over Smørskredtind og Slogen og ut Hjørundfjorden med Kolåstind og Jønnshorn omtrent i samme høyde som flyet. Jeg har noen spektakulære bilder fra den turen :D

Er det noen ruteflyvninger i Norge som kan matche en slik utsikt :?:

Jeg har forøvrig ikke skjønt hvorfor passasjerene sitter å leser aviser under en slik flytur når utsikten garantert er bedre enn du kan få på en fjelltur i Norge - og totalt svettefri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Deretter Jostedalsbreen og Lodalskåpa. Og nå begynner flyet å gå lavere. Er man riktig heldig som jeg har vært en gang ble det "lavtflyving" over Smørskredtind og Slogen og ut Hjørundfjorden med Kolåstind og Jønnshorn omtrent i samme høyde som flyet. Jeg har noen spektakulære bilder fra den .

Digitalt? Vi venter i spenning :D

Det er mange flyruter i nord-Norge som er en opplevelse. Dessverre ødelegger Widerøe alle mine årsbudsjetter, og får meg bittert til å innse at jeg kunne reist til Los Angeles eller Beijing for samme prisen eller mindre :?:

Arnt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arnt skrev:

Digitalt? Vi venter i spenning

Nei, dessverre. Jeg bruker vanligvis speilreflekskamera og lysbilder. Men det fineste bildet har jeg digitalisert, og bruker det som skrivebordsbakgrunn på PC'en min. Men jeg har ikke peiling på hvordan jeg skulle få lagt det ut på fjellforum :?:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Litt på siden, men Oslo - Ålesund med Braathens eller Norwegian, i den retningen kan anbefales en finværsdag.

Etter en del tamme østlandsfjell bærer det over Jotunheimen. Jeg har blant annet noen fine bilder av Hurrungane og Skagastølsryggen.

Deretter Jostedalsbreen og Lodalskåpa. Og nå begynner flyet å gå lavere. Er man riktig heldig som jeg har vært en gang ble det "lavtflyving" over Smørskredtind og Slogen og ut Hjørundfjorden med Kolåstind og Jønnshorn omtrent i samme høyde som flyet. Jeg har noen spektakulære bilder fra den turen :D

Er det noen ruteflyvninger i Norge som kan matche en slik utsikt :?:

Dette gjør de faktisk ganske ofte, jeg er selv begeistret for disse "sightseeing'ene". Paragliderne som hiver seg ut fra Sunnmørsalpene og surfer over fjella er ikke like glad for disse lavtflygningene. De er imidlertid klar over problemet, og er oppmerksom på "møtende trafikk". Har hørt om nesten-ulykker.

Har flere bekjente som har tatt Widerøe fra Hovden (Ørsta) til Oslo, lavtflygning i sommerværet. Dette skal visstnok også være en opplevelse.

Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.