Gå til innhold
  • Bli medlem

skismørning på null-føre


Anbefalte innlegg

mars har ankommet, og påskeføret ikke minst.

jeg sliter med smørninga når tempen ligger mellom minus 1 og pluss 1, og det snør eller er ny snø i sporet. klister som ytterste lag eksluderer vel seg selv, så har prøvd ulike VR varianter, og rode sin multigrade, men har ikke funnet løsninga ennå...

må kanskje bare rubbe opp skia? eller er det noen som har esset??

(det gjelder primært treningstur på racingski, det blir fort kortfelle hvis turen er på fjellski)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!!! Jeg tror løsninga blir å investere i de nye rubbeskia til Madshus. Har hørt så mye bra om de på dette vanskelige føre. JEG skal investere i disse skia til neste sesong iallefall. Lei av å bomme og drive med dette klisteret. Greit med klister forsåvidt når det er kornete og litt isete spor, men dette nullføre og nyansene her er vanskelig. Nesten umulig. Har man disse skiene er kanskje ikke dørstokkmila like lang når man VET det blir bra.... :D Men så var det prisen på de da...blir vel 3500-4000 m/binding :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..er jo nettopp det du beskriver. Har selv prøvd , og feilet, men har ved flere anledninger funnet en bra kombinasjon. det jeg ofte har gjort er følgende:

Legger et lag med START sølvklister. Sølvet gjør at klisteret ikke er så "hissig". Har bedre erfaring med Start universal (sølvklister), enn for eks swix sitt universalklister. Har også varmet klisteret inn med smørejern. Når så det har tørket / avkjølt seg, har jeg lagt den voksen jeg tror har passet best til forholdene. Her har jeg brukt swix Vr 50,55,60,65 & 70, og også rohde multigrade, viola extra & viola. Blir litt for vanskelig for meg å finne frem "esset", men tror nøkkelen ligger i det laget med klister som ligger i bunn. Det er så mye annet som også påvirker det, og alt i fra luftfuktighet, til evt profil under skia. Selv går jeg på 2007 mod, madshus hypersonic classic wet skia, og er veldig fornøyd med den. Hvis jeg ikke husker feil tror jeg jeg ofteset har brukt startklisteret, og blandet swix vr 55 eller vr 60, med rode violet. Det har gitt det beset resultatet.

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så enkelt! Hmmmm. Tror nok jeg likevel satser på rubbeski neste år. Har hatt flere turer der klister/tørrvoks har vært brukbart litt lavere nede, men etterhvert som jeg kommer høyere opp begynner ting å bli trasig...ising og kladding. Umulig å få bra ski hele veien mener nå jeg. Tror rubbeski vil være esset når temp. er rundt +1/-1 og nedbør i form av snø. (kram).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rubbski trenger du ikke om du ikke skal gå konkurranse. Rubbski begrenser seg også veldig mye i forhold til temp og snøtype.

Når det er nysnø og -1 1 +1C så er SkiGo fluorkicker et supert valg. perfekt for typisk nullføre. Klister kan heller ikke utelukkes, klister fungerer fint selv om det er nysnø i sporet, hemmeligheten er å dekke klisteret med tørrvoks. dette kan virke litt avansert men om man prøver noen ganger får man det etterhvert til. StartWide Grønn er fin til dette, i tillegg til mange andre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for masse innspill!

har prøvd kombien med klister (mest isklister) og ulik voks utenpå, uten å få helt match på¨det, men skal prøve med ny giv når jeg ser dere sverger til det.

men hva er SkiGo fluorkicker? det høres dyrt ut...??

Ifjor påske brukte jeg starte-tape tror jeg det heter, virker litt jalla men funka overraskende bra og holdt lenge, men føret var mere isete da, så mulig det er en erstatning for klister..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!!! Jeg tror løsninga blir å investere i de nye rubbeskia til Madshus. Har hørt så mye bra om de på dette vanskelige føre. JEG skal investere i disse skia til neste sesong iallefall. Lei av å bomme og drive med dette klisteret. Greit med klister forsåvidt når det er kornete og litt isete spor, men dette nullføre og nyansene her er vanskelig. Nesten umulig. Har man disse skiene er kanskje ikke dørstokkmila like lang når man VET det blir bra.... :) Men så var det prisen på de da...blir vel 3500-4000 m/binding :roll:

Off topic, men jeg har noen konklusjoner angående rubb/Zero, som jeg tror kan være av interesse. Hvis så, send en PM til meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifjor påske brukte jeg starte-tape tror jeg det heter, virker litt jalla men funka overraskende bra og holdt lenge, men føret var mere isete da, så mulig det er en erstatning for klister..
Jeg har nettopp kjøpt rød Start grip tape og håper det kan være løsningen for å unngå problemer når jeg skal på skitur i Drammensmarka i påsken. Jeg regner egentlig med at det blir klisterføre, så hvis ikke tapen duger blir det klister.

Steinar Mundal burde vel ha greie på smurning og han sa at universalløsningen er et meget tynt lag grønt klister innerst mot sålen som selvfølgelig er rubbet opp i lengderetningen. Deretter fiolettklister i mer normal tykkelse og så til slutt dagens klister som enten er fiolett, universal, rødt eller hva det skal være. Selv praktiserer jeg "kjappvarianten" med blått eller grønt klister innerst mot sålen og deretter universalklister oppå. Det fungerer bra for meg så lenge det ikke er for mye nysnø iblandet den kornete snøen.

Ellers har jeg av og til brukt blått klister rett på sålen og pakket det inn med voks, som oftest blå ekstra. Erfaringene fra å bruke denne løsningen når det er mildere og f.eks VR60 oppå klister er mildt sagt dårlige.

Jeg synes det er rart at noen kan anbefale sølvklister rett på sålen som det er gjort tidligere i tråden. Det må være bedre med et tynt lag hardere klister innerst mot sålen for å få smurningen til å holde litt lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rubbeski er fine å bruke på nullføre.

Har selv brukt Fischers zero-ski (rubbeski - racing) i snart 2 sesonger nå og er svært godt fornøyd. De har et smalt bruksområde, men legger man ned en del timer på trening/konkurranser så er det vel anvendte penger. De passer absolutt best ved ufyselige værforhold, - når det sludder og tempen ligger på +1 til +3 grader. Da gir de spikerfeste og god gli. Skiene er også brukbare helt ned mot våt nysnø og regnvær. Blir snøen for tørr (ca.-1 grad og kaldere) gir de litt dårlig feste, da passer vanlige ski bedre. De kan også brukes v/ blanke spor, men da kan festet bli for dårlig igjen.

For å unngå ising pleier jeg å ”smøre” med silikon (vanlig silikonspray som f.eks. fås i de fleste byggvarebutikker).

Har du et par gamle utgåtte ski, så går det også an å rubbe opp festesonen på disse m/ grovt sandpapir, det var vel dette man brukte før rubbeskiene kom på markedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte i farten selvfølgelig å ta med at man bør legge et lag med grunnklister innerst, slik at man får et bra feste for det som etter hvert skal utenpå. Men, ja, jeg har også flere ganger lagt det direkte på sålen, og hatt bra suksess med det. uansett så er det så utrolig mange faktorer som spiller inn akkurat når det gjelder denne tråden, og når ikke en gang verdens beset smørere klarer å finne den samme løsningen, så er det vel ingen tvil om at det er mange teorier. Skimerke, skitype (våt, kald osv), profil, spenn og en hel del andre værmessige forhold, som sansynligvis gjør at det vil alltids være en hel haug med ulike løsninger som funker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler alle å prøve tape! Har testet både Rex og Start sin tape, og er kjempefornøyd. Når det er rundt 0 er det kjempevanskelig å smøre. Hvis en ikke skal gå skirenn, men bare ha passe feste og komme seg framover på akseptabelt vis, er tape fantastisk. Det er lett å legge, og helt greit å ta av igjen. Jeg må innrømme at å ha mer enn ett par langrennsski i garasjen (litt mer enn middels skiinteresse her, altså...) og bruker nå ett av parene som tape-ski. Dvs de står ferdige med tape på hele tiden, klar til uttrykning når føret tilsier det. Dette er andre året, og jeg er kjempefornøyd. Men om du bare har ett par - altså ikkeno' verre å legge på og ta av tape, enn hva det er å grise med klister og myke vokser. God påsketur!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.