Jump to content
IGNORED

Arvet en fiskestang, men har null peiling

arildv
 Share

Recommended Posts

Jeg har fått en stang av typen Shimano Speedmaster BX 240 med kastevekt 3-14g. Jeg må kjøpe snelle og sen, men er ikke så dreven i fiske så jeg er usikker på hva jeg trenger.

Kunne tenkt meg å fiske både i fjellvann og i sjø fra land, kan denne stangen brukes til dette? I så fall hvilken snelle/sen vil dere anbefale?

En 3-14 blir litt spinkel i sjø. Er fin til innelandsfiske. 
En snelle størrelser 2000-2500(20-25) . Noen liker mindre og større men jeg synes det er grei størrelse på snelle i forhold til stanga. 
Sene er litt smak og behag. Jeg bruker normalt multifilament. Mest Fireline 0,10. De holder lenger enn vanlig sene. Det er dog ikke anbefale bruke de i elver da stein vil slite de av.
Mine sneller har 2 spoler, da har jeg en med Fireline og en med vanlig sene. Vanlig sene må være litt tykkere for  ha samme bruddstyrke.
Jeg har flere sneller men den jeg bruker mest er denne https://www.magasinet.no/okuma-ceymar-xt-spinning-25-haspelsnelle

Fireline https://www.xxl.no/berkley-fireline-110m-smoke-svart/p/1095582_1_style?gclid=Cj0KCQjw8O-VBhCpARIsACMvVLNtJknU3A9pp2zKrgR3L_8dhl8JCfpSneKhUXHHWzozqEAVxTu9ecoaAriLEALw_wcB&gclsrc=aw.ds

Vanlige sene https://www.xxl.no/berkley-trilene-sensation-300m-0-24-clear-monofilament-fiskesene/p/1037597_1_style

• Like 1

Takk for kjapt svar! Betyr det at kastevekten henger sammed med maksvekten stangen tåler? Kan denne stangen brukes til laksefiske, eller burde jeg holde meg til ørret og annen "småfisk"?

Det er en stang for lettere fiske ja, skaff deg ett lite knippe sluker i 5-12gr og prøv abboren og ørreten så trives nok både du og stanga best. Start med vanlig sene i 0.25 og en snelle i 1500/2000/2500 størrelse(ta med stang i butikken og finn den du synes balanserer best, og ta en med bremsen foran), så kan du heller prøve fireline etter hvert. Stanga skal være bra den, så da er det bare å ønske skitt fiske!

Gode råd i meldingene over. Speedmasteren var en svært god stang en gang i tiden. Jeg har to, en liten og lett slik din er og en for sluker opp til 60 gram. Den er betydelig kraftigere og tykkere i godset. Den bruker jeg til stangfiske fra land. Den går til nøds i båt og da kanskje mest til dorging. Til pilking fra båt kreves det en enda kraftigere stang. 

Tore

Edited by torese

Gratulerer med ei flott stang👍👏 Har selv samme modell. 

Den fungerer nok best til fiske i vann med sluker opp til 12 gram. Men skulle du stå ved sjøkanten og bruke ei 10 grams møresild så er ikke det noe problem. Både sei, sjøørret, torsk, makrell og andre landnære arter er artig å få på denne stanga😉

I såfall bør du se på ei snelle som tåler saltvann, og vaske den og stang etter bruk i sjøen. Jeg ville holdt meg til ei 1000 snelle til denne stanga.

• 2 weeks later...
arildv skrev (På 29.6.2022 den 15.34):

Takk for kjapt svar! Betyr det at kastevekten henger sammed med maksvekten stangen tåler?

Ja, men like mye hva slags sluker det er behagelig å kaste med. Og det er det disse "3-14 g" sier noe om. Om sluken er for tung i forhold til stanga vil stanga være for tynn, og det kjennes ut som om du prøver å kaste med en bit kokt spaghetti. I motsatt fall blir det mer som å kaste med en flaggstang, tung og uhåndterlig men nødvendig når slukene er store nok.

Og ender du opp med å bøye stanga for mye vil den nok brekke ja. Det du spesielt må huske er at om du setter fast kroken eller på annen måte drar tungt, er å dra på langs av stanga og ikke på tvers så den bøyer seg, da slike fine og lette stenger sjelden tåler like mye som billige glassfiberstenger.

For min del tenker jeg ørret og abbor når jeg hører om en slik stang, og det er det jo mye av her i landet. En utmerket stang til å dra ut på tur med, enten det er i marka eller på fjellet.

Edited by haraldthi
Stavekontrollet

Jeg endte opp med en 2500 snelle, av typen Shimano Sedona, da den var på salg på den lokale turutstyrbutikken. Nå gjelder det bare å komme seg opp i fjellet og finne en ørret :D

• Like 3

2500 snelle passer veldig bra her, godt kjøp. Ville bare sei at til fiske frå land i sjøen etter fisk opp til 1-2 kg (dvs makrell, lyr, sjøørret m.m.) funker denne stanga bra, og stanga knekk ikkje om du får større fisk, men du kjem til å bruke veldig lang tid siden stanga blir for mjuk til å gje deg noko hjelp :-)

• 1 month later...