Jump to content

Drivstof til multifuelbrænder

FredeD

Recommended Posts

Hei

Jeg lurer lidt på hvilket drivstof der er best at bruke til min XGK brænder! Jeg har tidligere brukt rensebenzin men kan kun finne det i sportsbutikker og lurede på om jeg ikke kunne bruke noget annet med samme resultat...? Jeg vet at XGK'en kan bruke næsten alle typer brændbare væsker men hvad er det næstbeste efter rensebenzin?

I butikkerne ses især: Tennveske, Lampeolie og White Spirit ved siden af hinanden på hyllen. Hvad er forskjellen?

Håber på nogle snille svar :-)

Annonse
Guest Chev.

Skal man bruke parafin er gjerne tennveske å anbfefale og dette fås jo på enhver bensinstasjon (i Norge). white spirit brenner like greit, men lukter litt mer. Ved bruk av parafin (ellers også) er kondensfjerner like godt egnet som rødsprit til forvarmingen, fås også på alle bensinstasjoner. Lampeolje pleier ikke å bli anbefalt på grunn av tilsetningsstoffer som soter (XGKen svelger nok godt unna lampeoljen selv om det soter). Men nå tipper jeg snart en av primus-entusiastene kommer på banen, de har hjulpet mange med gode råd.

Hei

Jeg lurer lidt på hvilket drivstof der er best at bruke til min XGK brænder! Jeg har tidligere brukt rensebenzin men kan kun finne det i sportsbutikker og lurede på om jeg ikke kunne bruke noget annet med samme resultat...? Jeg vet at XGK'en kan bruke næsten alle typer brændbare væsker men hvad er det næstbeste efter rensebenzin?

I butikkerne ses især: Tennveske, Lampeolie og White Spirit ved siden af hinanden på hyllen. Hvad er forskjellen?

Håber på nogle snille svar :P

Som du ser er det allerede flere svar, det finnes argumenter for de ulike, men er du komfrtabel med bensin, så er 4-takt miljøbensin å anbefale. Dette får du på kanner på en del bensinstasjoner, på felleskjøpet og andre plasser som selger gressklippere og slikt.

900007404588.jpg

2 takts miljøbensin er oljeblandet, og vil skape sot og problemer.

Parafin (tennvæske etc) har noe høyere brennverdi, og er mindre lettantennelig, og derved sikrere ved en evt lekkasje.

dsk