Gå til innhold
  • Bli medlem

Pulk-drag for kupert terreng


aker

Anbefalte innlegg

Hei!

Planlegger påsketur på ski med telt og søkt meg igjennom en del tråder på forumet.

Har oppdaget Paris-pulken og den frister veldig med lav pris(da med tau-drag-varianten).

MEN turen kommer til å gå i relativt kupert terreng, må jeg da ha fast drag?

Da blir Paris-varianten straks dyrere og dermed ikke fullt så fristende..

Hvordan kan en eventuelt ferdes med tau-drag i kupert terreng?

Vi er 2 som skal gå sammen, har hørt om støttetau bakover, noen erfaringer?

- Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke brukt Parispulken med bare taudrag, men med tau og elektrikerstenger. Pulken har jeg festet til sekken. Du kan lese mer om løsningen på denne linken: https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=7981&highlight=ent (Se innlegg av Martin M og Fimax). Løsningen er billig (ca 200kr) og lett å lage og reparere.

Hvor hensiktsmessig denne løsningen er for deg kommer ann på hva du legger i "relativt kuppert terreng". Jeg har gått fra Finse til Haugastøl via Krekkja (relativ kuppert i min terminologi), en mindre tur i Rondane og litt til og fra hytta med løsningen, og synes det fungerer greit.

Fordeler:

- Fungerer fint oppover, bortover og lettere nedoverbakker. Fungerer også bra i ujevnt terreng og når pulken ligger sideveis

- Lett utstyr, lett å ta med på offentlig transport

- Lett å alternerer mellom bruk av sekk og pulk

- Billig

- Parispulken tåler juling. Trakk den på vei fra slutten av løypa til Haugastøl togstasjon uten at det ga noe spesielt med riper. Hadde ikke gjort det med en pulk til 3000,- kr.

Ulemper:

- I brattere bakker kommer pulken bakfra. Den får større fart enn deg. I bratte bakker er da den beste løsningen å hekte den av sekken, og kjøre med den ved siden av deg.

- Passer ikke så godt i vanlige skiløyper, da bakkene ofte er litt for bratte og pulken har såpass dårlig styring at den kan lage problemer for andre folk i løypa (i skogen).

- Tror belastningen på ryggen blir noe større enn om man har et fastere drag

- Har du ikke en sekk eller annen løsning som egner seg til å feste pulken på, koster en separat sele ganske mye

Personlig ville jeg ikke tatt med Parispulken med "min løsning" i Jotunheimen, eller opp på Hallingsskarvet, eller for den saks skyld i marka (med mye mennesker).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.ifriluft.net/content/view/246/89/

Men sjekk prisen. Eg ga 2999,- for fjellpulken snerten på xxl. Så det går opp i opp. Har selv hatt paris, brukte bare noen røyr for å holde den bak der, men i bakken blei den plutseligt framfor meg. + eg tok ein pirruett :) Vuderte stivt drag, men prisen blei nesten som ny fjellpulk, så eg kjøpte det heller. Men på flaten var den genial.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg tenker skråli (godt uttrykk):

Lurer nemlig på hvordan Paris-pulken er å trekke i skråli?(altså at en følger høydekurvene i en bakke)

Gikk blant annet en bratt skråli i Rondane på ca 50 høydemeter med mye trær på kryss. Snøen bar meget godt med ca 1cm nysnø. Det hente at pulken gled noen ganger sidveis nedover, men den veltet ikke. En gang sklei pulken ned på siden av et tre og ble hengene rett nedover, men elektrikerstengene holdt. Hadde jeg gått med vanlig pulk med U-feste (eller en Paris med U-feste) tror jeg pulken ville velta flere ganger, og det ville vært tyngre å dra. På Finse-Haugastøl turen veltet pulken to ganger. Det skjedde fordi jeg strammet bilstroppene for hardt, og deformerte pulken.

Problmenene knyttet til nedoverkjøring har jeg alt nevnt. Jeg tror også at de som kritiserer bruken av store karabinkroker til festet har et poeng (at de bidrar til at det rykker mer). Skal teste ut noen nye løsninger her.

Forøverig helt enig med 4*4 om at man like godt kan få med Snerten om man vurderer å kjøpe pulksele (noe jeg har vurdert). 1200,- kr skal Sportsnett ha for et standard pulkdrag + 560,- kr for selen.

Jeg har ikke testet en moderne varepulk opp mot Parisen, men jeg liker den bedre enn en 50 år gammel trepulk med U-drag og en Fjellpulken for barn jeg har brukt mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.