Gå til innhold
  • Bli medlem

Kanopadling i nærheten av drammen


Anbefalte innlegg

Håper det er noe der ute som kan hjelpe meg.

Jeg driver å planlegger kanotur i nærheten av drammen.

Min datter på 4år maser om å få være med pappa på kanotur til sommeren, med overnatting i telt.

Noe som vet om et egnet sted i nærheten av drammen.

Helst stille vann, med noen fin teltmuligheter underveis.

Greit at det ikke for langt unna vei, mtp bæring etc. Men gjerne litt for oss selv slik at vi får være litt i fred.

på forhånd takk for svar.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har en datter på fem, som jeg prøver å få med på kanotur med overnatting, men hun har ikke lyst, kjedelig sier hun.

Har hatt hun med på korte kanoturer tidligere, men det er tydeligvis ikke naturens ro som hun tiltrekkes mest av. Prinsessegreier derimot (arrrrrrgggg). Måtte alle prinsesser brenne et visst sted. (En smule frustrert).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ler jeg.............. :arrow:

Min datter er også glad i prinsesser etc........, men også å være med pappa på turer i skog og mark.

Særlig fyre bål og få litt varm mat og drikke.

Hun maser om kanotur, så derfor har jeg lovt henne en tur til sommeren. Må bare finne et passende sted..............

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mine dager i speider´n padlet vi ofte strekningen fra Hillestadvannet i Hof til Eidfoss kirke ved Bergsvannet. Det er en flott og rolig strekning hvor man padler gjennom 4 vann og en artig elv.

Denne turen er unnagjort på noen få timer, men man kan jo overnatte på Bjerkøya på Bergsvannet og padle en runde på vannet før man går i land ved kirken. Man kan også forlenge turen ved å bære igjennom Eidsfoss ned til Eikeren og videre til fiskumvannet. Litt bæring igjennom Vestfossen og du kan padle helt til Drammen.

Vil du litt lenger til skogs vil jeg anbefale Øksneren som ligger Vest for Eikeren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Villmarkingen:

Jeg er ikke så voldsomt godt kjent på småvann i drammensområdet, men du kan jo kjøre til Hakavika ved Eikern og padle en tur derifra.

Er ei øy på Eikern som har noen fine overnattingsplasser...

http://www.gulesider.no/kart/index.c?ps=5&companies=&n=59.7407821989356&s=59.5544870733425&e=10.1958723116888&w=9.67652824237697&markX=341&markY=272&tool=zoom&scrollX=0&scrollY=0

Er ikke hundre prosent sikker på hvor det er best å starte turen fra langs veien, men det bør være noen plasser hvor du kan parkere like vd veien.

En litt morsom tur er å padle elva fra Vestfossen og ned til hokksund og drammenselva videre... Dette er en dagstur.

Med kajakk padla jeg for et par år sida fra Hillestadvannet i Hof og avslutta på Steinberg.

Turbeskrivelse finner du på www.eian.no .

vær obs på at om man padler hele strekninga så er det bæring/trilling både i Eidsfoss og Vestfossen... Med tralle er ikke dette noe problem (Biltema har GODE og billige traller..).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tips.

Vært inne å tittet litt på Økseren, ser fint ut og ikke så langt av gårde dersom alt skulle skjære seg mtp ovenatting, dårlig vær uhell etc............

Blir nok å prøve der en gang til sommeren.

Pappa må nok opp en tur alene å kikke først :)

Ser det er bilvei dit, håper bare det ikke er for my trafikk der ...............

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øksneren er veldig fin. Gøy å padle med de smale sundene som binder delene av vannet sammen.

Har padlet der 3-4 ganger, og har ikke vært plaget av mye trafikk. Det er vel bare 2-3 hytter ved vannet. Tror veien som kommer opp ved nordenden av vannet er stengt med lås, så det er ikke mye trafikk der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vansjø ved Moss er barnevennlig og fint. Ellers er det fint å padle mellom øyene i indre Oslofjord, f.eks. starte i Sandvika og padle ut og telte på Langåra eller Skauer'n (Skogerholmen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holder til på Kongsberg, så jeg er mest kjent i de vestlige strøka fra Drammen.

Etter min meining er Øksneren det fineste vatnet i hele distriktet, særlig nordenden som står som Tistillen på Kartet. Hajeren er og så ok, men ikke så fin som Øksneren. Kjør opp fra mellom Eidsfoss og Hoff. Veien fra Hakavika er bomstengt.

Junger på åsen vest for Hokksund er fint. Kjør inn Jungerveien fra Ormåsen.

Øksne og Kolsjø på Meheia mellom Kongsberg og Notodden. Du tar av fra hovedveien litt etter bebyggelsen på Meheia. Både Øksne og Kolsjø er fine. Sjøl foretrekker jeg Kolsjø. Det er en fin tur videre oppover vassdraget til Sandoren. Flere korte bæringer, som kanskje er greiest som en tur med tom kano etter at dere har slått leir. Statskog leier ut flere fine hytter ved disse vatna. Fossvannshytta står åpen og er til fri bruk. 2 køyer.

Sønstevann vest for Bolkesjø er veldig fint for en helgetur, men dette begynner jo å bli et lite stykke fra Drammen. Spennende kanal og kort bæring over i Tjågevatnet om du vil strekke turen. Kjør mot Gransherad fra Ormemyrkrysset og sett ut i sørøstenden av vatnet. (OBS sjekk kartet så du setter ut i riktig vatn.) Kan også sette ut fra veien mot Hovin.

En litt mer avansert tur er Lågen fra Hvittingfoss til Kjerra fossepark. Dette strekket av lågen er veldig fint, og du ser ofte bever i kveldinga. Padlinga er helt enkel bortsett fra 3 bæringer.

- 2 til 3 hundre meter forbi Brufoss. Ta opp i stor bakevje på venstre side rett ovafor fossen. Fløt det siste stykket om du er utrygg. Sett ut igjen på campingplassen. Litt bølger det første stykket etter utsett.

- Kort bæring forbi stryk som jeg ikke husker navnet på (50 meter). Bær på høyre side. Det er en smal kanal som kan padles på rette vannstander.

- Vrangfoss. 20 meter bæring på høyre side.

Start turen nedafor kraftverket i Hvittingfoss. Ta opp ved Kjerra fossepark. Strekket videre er også veldig fint, men ikke noe å dra med unger på. Flere bæringer, og for de litt viderekomne. Du må enten ha to biler, eller det går også greit å sykle tilbake for å hente bilen.

Så noen fine kortturer:

Elva Dørja ut i Fiskumvatnet. Elva er stilleflytende og med tett vegetasjon på begge sider. Sivskauen i Fiskumvatnet er spennende. Fugletårnet er også verd et besøk. Sett ut i bånn av Lundebakkene på gamle riksveien mot Kongsberg. Det er en parkeringsplass like ved brua. Det er helt greit å padle elva opp igjen, eller du kan fortsette ned elva forbi Vestfossen.

Junger.

Lågen i fra Svene til Pikerfoss. Grei padling bortsett fra en kort bæring forbi Hvamsfoss. Kombinasjon av fløting og bæring på venstre side. Her må dere være flere om det er med småunger. Sett igjen en sykkel ved Pikerfossdammen på opptur, så er det greit å hente bilen igjen. Sett ut på østsida like nedafor brua over Grettefoss. Det går en vei ned like etter brua.

Jeg padla Lierelva i fjor vår, og blei overraska over hvor rask og spennendes denne elva var. Det er et par terskler i elva der du må på land og dra forbi. En virkelig flott tur. Men, jeg er veldig usikker på åssen elva blir utover sommeren. Er det noen som veit om det er nok vatn da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er villig til å tilbringe etpar timer i bilen først, kan Fjorda anbefales på det varmeste.

Kjør til Hønefoss, til Jevnaker, og følg vestsiden av Randsfjorden nordover.

Ca.45 min. kjøring nord for Javnaker finner du dette: http://www.kjentmannsmerket.org/Fjorda.htm

Her finner du mange små og store øyer med opparbeidete telt- og bålplasser. Et ypperlig familieområde.

Men vær oppmerksom på at det er stor trafikk her om sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.