Gå til innhold
  • Bli medlem

Helsport Trollspiret 2 extrem - "lufting"


skogy

Anbefalte innlegg

Har nettopp fått meg mitt første telt ( 2 uker siden), og har allerede hatt to overnattinger i det. Begge i ca 2-3 minus, litt vind (4-5 m/s), og litt snøfall. Begge gangene har jeg valgt å sette opp teltet der det stod mest mulig værutsatt til, slik at jeg skulle få verst mulig forhold.

De to gangene jeg har brukt teltet, har det vært litt kondens i innerteltet om morgenen, og jeg har en mistanke om at jeg ikke lufter riktig....i tillegg til at jeg begge nettene, den siste alene sammen med hunden, har ligget "feil vei", dvs med hodet lengst unna åpningen.

Det hører også med til historien at jeg er rykende fersk på telting, og har derfor tatt to turer i bymarka i Trondheim, for å teste litt. Og jeg trenger nok flere slike turer, før jeg stikker til fjells med det....

Det jeg lurer på er følgende. (Til tross for at jeg sitter med Helsport katalogen foran meg, og leser dens beskrivelse av Airflow II systemet, så må jeg bare spørre.)

Er det noen med god erfaring fra lignende eller samme telt, som kan fortelle meg hvordan man best mulig bruker "ventilene" ?

...gode generelle tips er velkommen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Annonse

Skal jo noe til å unngå kondens vinterstid da. Uansett så forsvinner det raskt fra innerteltet når du fyrer litt. Vinterstid må man bare finne seg i at kondens er en del av gamet, all verdens lufting kan ikke forhindre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsports Airflow II-system funker under følgende forutsetning: du må sette opp teltet med en lufteluke mot vinden som helst bør overstige bris, åpne luken helt og ha det helt åpent i andre enden. Da, og bare kanskje, vil du være kvitt all kondens! Om du så mye som tenker på å lukke igjen myggnettingen i disse luftelukene kommer kondensen tilbake :wink: På vindstille netter er det klin umulig for meg å holde mitt Helsport Rondane kondensfritt med døren igjen.

Veldig mange produsenter, spesielt amerikanske, men også nordiske, prater om kondens i innerteltet når de snakker om at det blir lite eller ingen kondens. Kondensen på ytterduken er det ikke så farlig med virker det som.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skvatt nesten litt da jeg plutselig så at noen hadde svart på innlegget mitt...men det var jo hyggelig.

Har fått brukt teltet en del og har vel hatt ca 10-12 netter ute siden 25 jan. (ikke verst synes jeg). De fleste nettene har vært i Trondheimsområdet.

Som ferskis får jeg stadig nye erfaringer, og oppdager nye ting hele tiden. Har brukt teltet i alt fra 4-5 plussgrader, til ca 10minus. Alle neter har jeg vært alene, dvs kun meg selv og hunden.

Kondensen har variert noe, men jeg har prøvd meg litt frem, og tror jeg har fått taket på den....

Jeg har droppet å grave kuldegrop i forteltet, og lagt et reinskinn der. Ikke for at jeg tror at skinnet varmer teltet, men rett og slett for at det var praktisk. Deilg å sitte i teltåpningen, og speide ut i vinterenatta med bålet son lyser opp. Samtidig er det behagelig at dt ikke er så kaldt når man sitter på kne etc i forteltet.

Har også brukt ventilene mer, dvs hatt dem mer åpne, og sørget for at de har vært noenlunde plassert rett i forhold til vinden. Uansett så blir det vel litt kondens på vinterstid, og det må jeg vel bare regne med. Det har foreløpig ikke vært provblematisk. Har også blitt flinkere til å "spenne opp" teltet mer med bardunenen, slik at avstanden mellom inner- og ytttertelttet har vært større. det har også resultert i at vinden bare høres, og merkes ikke i det hele tatt. Og da har det vært snakk om frisk bris.

Geb: Forteltet er vel ikke det største på markedet tror jeg, men er mer enn stort nok hvis man strammer bardubner osv riktig. Har liten erfaring med andre modeller, så det er litt vanskelig å uttale seg så mye. For min del er forteltet stort nok. DEt beste med gteltet er at det er enkelt å sette opp, og at det har god takhøyde. Skal man bruke forteltet til matlaging, tror jeg nok jeg ville satset på helsport fjellheimen extrem etc.

Jeg har også brukt en helsport gapahuk, som jeg setter opp "over" forteltet.

Takk for tipsene, justanothernut & mortwe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på en ting: Er forteltet på Trollspiret veldig lite, slik det ser ut som i katalogen? Er det plass til noe mer enn et par sko..?

Jeg har selv dette teltet. Forteltet er lite, men jeg har blant annet hatt to 130 liters sekker der over natta. Det skal sies at sekkene kom borti ytterduken, men det var ikke noe problem. Men det er som nevnt ovenfor vanskelig å lage mat osv der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv dette teltet. Forteltet er lite, men jeg har blant annet hatt to 130 liters sekker der over natta. Det skal sies at sekkene kom borti ytterduken, men det var ikke noe problem. Men det er som nevnt ovenfor vanskelig å lage mat osv der.

Ok. Takk for svar. Det er derfor jeg har kommet til at jeg ikke vil kjøpe dette teltet. Har heller sett litt på Marmot Thor 2P istedenfor..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.