GĂ„ til innhold
  • Bli medlem

Ski til opp og ned...og litt bortover...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser vel egentlig etter en toppturski som ogsÄ kan brukes i litt flatere terreng og. Har ikke gÄtt mye pÄ ski de siste 15 Ära, sÄ jeg er rimelig lite opplyst nÄr det gjelder utvikling pÄ utstyr. Ønsker lette ski med gode svinge og flytegenskaper. Dette er viktigere enn bortoveregenskaper.

Har kikket pÄ Vetletind kan disse vÊre brukbare?

Ser jo at det er mange valgmuligheter nÄr det gjelder bindinger. Hva er forskjellene? Hva bÞr jeg velge til mitt bruk og hvorfor?

SĂ„ er det sko...noen anbefalinger?

Annonse
Skrevet

hei

ser ut til at vi samme bruksomrĂ„de for valg av ski. selv har jeg valgt Åsnes Rago med Rottefella super telemark binding. skal montere hellĂžfter fĂžr jeg tar de i bruk denne sesongen. bruker Åsnes spesial kortfell til toppturer. skiene er stĂždige Ă„ kjĂžre med, men noe brede til bruk i maskinpreparerte spor. har valgt Varg Morgedal stĂžvler, i lĂŠr, kanskje mest av nostalgiske grunnen, men trives godt med dem.

jeg utgir meg ikke for Ä vÊre ekspert pÄ omrÄdet, men er fornÞyd med mitt valg. lykke til og god(e) tur(er).

Skrevet

Jeg bor i Hardanger og her er det svÊrt ulendt for Ä si det mildt, men i dalene er det ogsÄ bortoverbakker, eller smÄkupert om du vil.

Selv satset jeg pÄ fisher ski fremfor Äsnes.... dette pga Äsnes skiene er meget stive og klyver ikke sÄ fint pÄ fÞre der det er is/fonnesnÞ/gjennombruddsfÞre.

Fisher sine ski er litt mykere pĂ„ den fremste delen der Åsnes er meget stive.

Åsnes er vel litt bedre pĂ„ smĂžrelomme om du skal gĂ„ langt pĂ„ hardt fĂžre og eventuelt dra pulk. Bedre og stivere spenn enn pĂ„ fisher ski.

Min skipakke bestÄr derfor av Fisher BCX E 109 Tour (ski for smÞring) , skiene har mÄl : 78-60-70.

Rottefella Riva Z bindinger med hÊl-lÞftere pÄ 15 mm oppbyggingsplate. Skoene mine er Crispi Sydpolen i lÊr med Gore-tex.

Disse skiene svinger meget bra pga. 18 mm innsving og er meget lette . Skiene har ogsÄ "Spor" for skifeller i endestykket bak pÄ skiene, slik at fellene ikke glir til sides.

Jeg monterte stramme og lÄsefeste for skifeller i selve bindingene pÄ mine Fisher E 109 og mine Atomic TM 22 ski. Da slipper en mye trÞbbel om limet i skifellene skulle bli dÄrlig.

Skrevet

Hei har selv Åsnes cobat (militérski) med kortfeller, riva 3 og t4 sko

Dette er en slags kombi pakke vil jeg si, et kompromi mellom bortover ski og topptur .

Dette er en klart tyngre pakke med plastikk sko og tyngre ski enn Rago men har klart sine fordeler hvis man skal stÄ trygt ned etter en topptur.

Har brukt de i litt over et Är nÄ pÄ 2 "lengre" turer tung sekk 1uke og 1uke med pulk.

Med pulk er det ganske fint med litt kraftige sko og riva3 som gjĂžr det trygt i nedoverbakkene..

brukte de ogsÄ til topptur med fin telemarknedkjÞring i pÄsken i fjor.

De skiene du la ut link til er jeg ikke kjent med, men kanskje noe tilsvarende?

Lykke til .

• 2 uker senere...
Skrevet

Hei.

Fischer109 vil vĂŠre et godt valg for deg. SvĂŠrt gode ski i bratt terreng som ogsĂ„ tĂ„ler flatmark. Jeg bruker Åsnes Rago/rottefella75mm i flatere terreng, men her i bratta pĂ„ vestlandet bruker jeg som sagt mest Fischerskia i kombinasjon med Rivabindinger. Denne kombinasjonen gir fin kontroll.

Skrevet

Jeg var ogsÄ pÄ utkikk etter sÄnne ski og satser nÄ pÄ et par gamle Tua telemarkski. Slike ski kan du finne svÊrt pene eksemplarer av pÄ de fleste loppemarked. Selv betalte jeg 5 kr for et ubrukt par.

Jeg mener at skiutviklingen noen ganger gÄr i lÞkker, nye fjellski ligner mer og mer pÄ 90 tallets telemarkski. Dagens fjellski har riktignok noen ganger et bedre smÞrespenn, men mange av dem er relativt myke.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn pĂ„ siden automatisk.   Vis som en ordinĂŠr lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   TĂžm tekstverktĂžy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved Ä bruke dette nettstedet godtar du vÄre BruksvilkÄr. Du finner vÄre PersonvernvilkÄr regler her.