Gå til innhold
  • Bli medlem

Primushjelpetråd


elgen

Anbefalte innlegg

Annonse

Takk for svar ;) Det ble felleskjøpets blå kanner, men det er sikkert samme suppa vil jeg tro.

Jada, spent og fæl fyrte jeg opp primusen her igår. Fulgte bruksanvisningen til punkt og prikke, og primusen gikk helt fint til jeg oppdaget en liten flamme ved tanklokket. Primus ble da stengt av i en hurtighet som Morgan Kane ville ha misunnet meg :D

Etter denne "nær døden opplevelsen" sjekket jeg pakning på tanklokket og denne virket en smule tørr. Har tatt kontakt med selger, og han ordner opp med ny pakning, eller retur av primus om jeg vil dette.

Mvh Reginol

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjapt lite spørsmål ang Svea123? Hvordan er varmespredningen på den?

Jeg har en Omnifuel som jeg bruker nå, og som svir maten uhyre lett pga lettvektsstekepanna jeg bruker. Vektmessig er ikke Svea særlig mye tyngre, så jeg har litt lyst å prøve... Pluss at alle bildene dere slenger ut får meg til å ville ha noe annet enn "alle andre" på tur... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bumper spørsmålet mitt anngående "Ranite-tape", finnes det noe annet navn på slikt? Googla det og finner ingenting. Er det noen spesifikk forhandler som selger dette?

Er litt kritisk for jeg har en 9060 på opperasjonsbordet og er redd for at det skal ta for lang tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ossen får jeg av denne armen? Er det bare å dra den rett ut, eller må jeg vri den på en eller annen spesiell måte? Jeg har ikke tatt ut rensenåla og den delen rensenåla sitter i.

For de som lurer så er dette armen somn justerer rensenåla opp og ned på en Enders 9060.

264626_10150659769120512_830940511_19687991_5383438_n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svea123R:

Det hender at tanken blir så varm under bruk at den ikke kan flyttes eller berøres med hendene. Virker litt skummelt med tanke på lokkpakning og sånt. Ikke bruker jeg store kjeler som tvinger varmen nedover heller. Er det normalt at den kan bli så varm? Det skjer nemlig ikke hver gang jeg bruker den. Nå den siste gangen var den nyfyllt, om det kan ha noe å si?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt normalt. Du kan bruke så store kjeler du vill på 123. Tanken blir ikke varmere av det. Dette er mer et problem på primuser med sidetank.

Frykt ei, pakningen tåler varmen.

Det du mer skal passe på, er overtrykk, som kan åpne overtrykksventilen i tanklokket.

Først får du en liten flamme, som et stearinlys

Har du da ikke skjønt å fjerne kjele og slukke får du en større flamme.

Sover du fremdeles da, fortsetter denne som flammekaster.

Dette er et kjendt problem ved bruk av Sigg Tourist for Svea 123.

Ikke spesielt farlig, men man må være litt våken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar! Bruker den "in natura", jeg. Altså uten ekstra vindskjerm. Utendørs finner jeg alltid noe å sette den bak, og i forteltet blåser det ikke så ille. :D

Dette med overtrykk og liten flamme har jeg skjønt, men siden tanklokket er skjult inne i vindskjermen og det står en kjele og putrer oppå, kan det ikke bli vrient å oppdage faren i tide da? Bare en tanke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Heisann

Jeg har en ny Omnifuel.

Men jeg har et lite problem. Når jeg skal skru av slangen ifra flasken skrur man jo på det svarte "hjulet" på pumpen. Da renner det alltid bensin ut der, og dynker fingrene mine i bensin.

Hvordan unngår jeg dette? Har forsøkt å skru sakte/fort, men samme resultat uansett..

Samme når jeg skal ha av pumpen fra flasken, det er alltid trykk i flasken, så det "spruter" ut mellom pumpelokk og flaske så det renner nedover flasken..

Noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.