Gå til innhold
  • Bli medlem

Høgevarde nordfra - erfaringer??


thomas@myran.no

Anbefalte innlegg

Hei!

Vi er under planlegging av en tur, topptur, til Høgevarde på Norefjell.

Er det noen som har gått den veien? Vi lurer på å kjøre så langt inn det er mulig nordfra, og da etablere en "basecamp" ved Fyrisjøen.

Skulle gjerne hatt noen førstehånds erfaringer mtp. terreng og teltmuligheter og ikke minst fiskemuligheter i dette området...

Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hei

her var det ikke mye svar. det er sikkert andre somer mer kjennt på Norefjell, men jeg har nu gått der mange gange både sommer, høst og vinter.

Vanlege korte ruten til Høgevard er vel fra Tempelseter. Jevnt oppoverog testet finvær, torden (dramatisk) og vinter -18 og kuling imot.

jeg har ikke kjørt inn veien ved Fyrisjøen til Gulviksseter, men det er vel der det er hyttebygging på gang? Desverre.

Fra seteren går sti til Høgevard, som jeg har gått det meste av anndre vegen. Stien svinger noe mot vest for å unngå det bratteste mot Høgevard.

Det meste på Norefjel - også utenfor sti - er kurant (lettgått) å gå.

Skulle det bli tåke må en bare huske at geologien (forkastning?) er slik at bratthengene er mot øst. Også på de mindre kollene, som ikke syns på kartet. I tåke skal en altså ikke gå østligen, for det er så muligt å gå ut over stup.

Eneste unntaket er vel Ranten - bort imot Gråfjell, hvor stupet er mot sør.

God tur

elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.