Gå til innhold
  • Bli medlem

DeLillos på Romsdalshorn


kjesso

Anbefalte innlegg

Gjest Srx (Ron)
Men jeg må si at rock er det styggeste jeg kjenner; det presser hjernen ut av hovedet på folk!
Da har du sikkert hørt en del rock :D
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • Svar 59
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Jeg gir blaffen i hva slags musikk der framføres på fjellet! Musikk passer ikke på fjellet, hvor det er stillhet og naturens lyder dér er konge!

Men jeg må si at rock er det styggeste jeg kjenner; det presser hjernen ut av hovedet på folk!

Naturens storhet gjør musikkopplevelsen enda mer intens etter min mening. Stiller meg litt tvilende til hvor mye rock du har hørt med den andre påstanden, det er da en ganske omfattende sjanger, men smaken er som baken... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, frem til nå har jeg vært av den formening at:

Verden hadde vært et meget bedre sted å være uten religion!

Lurer på om jeg ikke skal inkludere "fundamentalistiske fjellvandrere" i samme kategori :D

Utover det så er jo mye av erfaringen vår fra Vinjerock at arrangementet tiltrekte seg veldig mye unge folk som tidligere ikke hadde fått øynene opp for fjellheimen, men ble helfrelst - og kom tilbake resten av helgene hele høsten for å gå i fjellet. Hvis litt rock'n'roll denne ene helga i året også kan gi ungdommen sunne interesser er jeg kjempefornøyd! Nå er det vel en del her inne som også klager på at fjellheimen er overbefolka, så det er vel delte meninger om den saken også :wink:

Uansett, velkommen til Eidsbugarden om et par uker!

Supert hvis en slik happening i tillegg fører til at ungdommen får opp øynene for fjellets gleder.

Ja, fjellheimen oppleves muligens til tider overbefolket, men det er jo bare å oppsøke den utenfor ferieperioder, så får man være alene om man vil....

Forøvig spennende artistlister både for Vinje- og Raumarock!

Synd med det ene frafallet, men slikt rår man desverre ikke over desverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal uberørt natur bli den nye konsertarenaen? Eller en kulisse for pr-fremstøt? Selvfølgelig er dette ingen stor sak. En ganske ubetydelig sak egentlig, men med noen prinsipielle sider. Festivalen bruker det i pr-sammenheng og da må de som ikke liker det kunne si hva de synes. Hvis det er "greit" at deLillos holde konsert på en fjelltopp, så er terskelen lavere for hva det er "greit" at andre gjør.

Helt enig i at dette ikke er en stor sak egentlig, det er bare prinsippet som får meg til å reagere. Det er ikke noe stort problem i livet mitt at Vinjerock eksisterer eller at DeLillos skal spille på Romsdalshorn. Selvfølgelig er det jo bra om det bidrar til at flere oppdager fjellet.

Men jeg står stadig for det jeg har skrevet. Synes det er synd at man nå må gå andre veier for å få folk til å få øynene opp for fjellet. Liker best at fjellet og skauen skal stå for det trauste. Enkelte mener forresten at skogens "uteliggere" er en utdøende rase. I tilfelle føler jeg meg i den kategorien.

Jeg er nok ganske så fundamentalistisk i mitt syn på skog og fjell ja 8) Men bedre å være fjellfundamentalist enn originalversjonen av fundamentalist. Religion er egentlig totalt uinteressant. Minst like farlig som penger også...

Jeg føler på mange måter at det er mitt ansvar å slå et slag for det trauste og ukule her på forum. Jeg har jo selv vært så dust å kalle meg for oyvindbr som jo bare er et brukernavn fra høyskolen for et par år siden. Tenkte ikke at forum var anderledes og at jeg selvfølgelig bare skulle kalt meg for Øyvind...

Å kalle seg for oyvindbr er jo noe av det mer ukule man kan komme på. Men på en måte passer det, for jeg har alltid hatt en gammeldags tenkemåte og har sjelden vært begeistra for ting som fenger mine jevnaldrende.

Så det ligger til min natur å ønske at sivilisasjonen og alt som har med media og eventuelt sladrepressestoff å gjøre holder seg unna fjellet.

Uansett er det tre ting som er mye alvorligere for meg ute i naturen: Hogstflater, kraftlinjer og motorferdsel!

Rock på sitt beste med sine mellomspill kan faktisk gi meg fjellstemninger med assosiasjoner til kjente og kjære fjellpanoramaer, men det er jo en annen sak :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen mellom Vinjerock og DeLillos på Romsdalshorn er at Vinjerock foregår (såvidt jeg har skjønt) på en parkeringsplass ved siden av et høyfjellshotell, en mastadont av en DNT-hytte samt et hyttefelt. Dette er IKKE uberørt natur. Altså en meget stor forskjell fra toppen av Romsdalshorn.

Hadde man avholdt en av konsertene på Vinjerock på toppen av Falketind hadde det blitt like mye bråk som DeLillos på toppen av Romdsalshorn. Kanskje mer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, direkte uberørt kan ikke naturen nede på Eidsbugarden kalles, der har det jo vært full rulle siden 1868 8)

Men er det ikke egentlig helikopter og aggregatene som er det negative her? Hva om Lars Lillo hadde slengt gitaren på ryggen, pesa seg opp for egen maskin - og spilt en akustisk minikonsert for en gjeng andpustne fjellgeiter? Hadde det vært like ille? Kommer jo ikke bort fra at det like fullt er et pr-stunt, men da er det i allefall langt bedre gjennomført :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I boka "Turer med trøkk" skriver Lars Monsen innledningsvis om det meningsløse livet de fleste av oss lever med jobb 5 dager i uka, 5 ukers ferie, massevis av TV-kanaler som tuter oss øra fulle med motebevisste homsepatruljer og bimboer som bevisst manipulerer hverandre, garasje som kan åpnes med fjernkontroll, og så videre...

Dette er rett og slett arrogant tullprat! Hadde vi ikke hatt TV-kanaler, hadde ikke Monsen fått solgt TV-programmene sine. Hadde vi ikke tjent penger hadde ikke Monsen solgt bøkene sine. Og uten TV og overflodssamfunn og ikke minst sponsorer, hadde ikke Monsen kunne farte i rundt i villmarka og skrive bøker for å fortelle oss hvor meningsløse våre liv er.

Jeg jobber 5 dager i uka i en jobb jeg trives med, jeg har 5 uker ferie som jeg liker å bruke utendørs, jeg har TV-kanaler som gjør at jeg får sett de programmene jeg liker, jeg har enebolig og bil. Mitt liv er hverken mer eller mindre meningsfylt enn Monsen sitt, det er bare annerledes.

Dessuten er det få av romantikerne her på ff som hadde greidd seg før i tiden, så slutt å prat tull, men nyt naturen med glede og gled dere over andre som nyter naturen på sin måte. Norge er fremdeles stort nok til at en konsert på toppen av Romsdalshorn ikke plager særlig mange mennesker. Vis romslighet, folkens!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med bernt.

De som kaller Vengedalen og området rundt Romsdalshornet for uberørt natur bør ta seg en tur for å kikke (de har vel neppe vært der?). Var der i går, og det siste jeg såg i det jeg kjørte ned fra de øvre delene av Vengedalen, ved foten av Romsdalshornet, var en campingbil. Noen turister som var på vei opp på fjellryggen for å kikke ned i Romsdalen. På fjellryggen mot Blånebba går en gedigen høyspentmast og fra toppen av Romsdalshornet ser en rett ned på bilvei, masseturisme, kebabsjapper, bensinstasjoner og annet man forventer å finne i urørt natur. Skal en diskutere hva som passer inn og hva som ikke passer inn, kommer DeLillos glatt inn under "passe inn" i denne sammenhengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raumarock har no stadfesta at DeLillos skal opna festivalen med ein konsert på Romsdalshorn:

http://www.raumarock.com/delillos85.html

I Romsdals Budstikke i dag seier festivalsjefen i tillegg at

"Dette blir en videreføring av det Kaizers Orchestra gjorde på prekestolen, bare enda bedre. Siden det er så mange festivaler rundt omkring, må vi gjøre noe for å markere at vi er her. deLillos '85 tente på tanken med en gang og var ikke vanskelig å få med. I det siste har [vi] jobbet med å få godkjent konserten av kommunen. Det er ikke bare bare å få landingstillatelse på toppen."

E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som kaller Vengedalen og området rundt Romsdalshornet for uberørt natur bør ta seg en tur for å kikke (de har vel neppe vært der?)

Jeg er enig i at Vengedalen og området rundt Romsdalshornet ikke er uberørt natur. Men selve Romdalshornet, og særlig den øvre del, må regnes om uberørt. De fleste fjell i Sør-Norge er enten rett ved en vei eller utbygde områder eller kan ses fra slike steder.

Jeg mener det var en diskusjon her på FF for en stund siden der man fant ut at nesten alle 2000meterne kunne ses fra en vei. Dessuten kan alle bestiges med dagstur fra bilen. At et fjell ligger inntil en vei eller utbygget område så betyr ikke det at det bør være fritt frem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er rett og slett arrogant tullprat! Hadde vi ikke hatt TV-kanaler, hadde ikke Monsen fått solgt TV-programmene sine. Hadde vi ikke tjent penger hadde ikke Monsen solgt bøkene sine. Og uten TV og overflodssamfunn og ikke minst sponsorer, hadde ikke Monsen kunne farte i rundt i villmarka og skrive bøker for å fortelle oss hvor meningsløse våre liv er.

Jeg jobber 5 dager i uka i en jobb jeg trives med, jeg har 5 uker ferie som jeg liker å bruke utendørs, jeg har TV-kanaler som gjør at jeg får sett de programmene jeg liker, jeg har enebolig og bil. Mitt liv er hverken mer eller mindre meningsfylt enn Monsen sitt, det er bare annerledes.

Dessuten er det få av romantikerne her på ff som hadde greidd seg før i tiden, så slutt å prat tull, men nyt naturen med glede og gled dere over andre som nyter naturen på sin måte. Norge er fremdeles stort nok til at en konsert på toppen av Romsdalshorn ikke plager særlig mange mennesker. Vis romslighet, folkens!

Å kalle meg arrogant er det samme som å hevde at alt vann renner oppover! Jeg sier bare meninga mi på grunnlag av det jeg føler på en generell måte, er da ikke ute etter å angripe noen! Jeg er da totalt harmløs...

Selvfølgelig har du rett i det du hevder ellers, men det må da gå an å mene det jeg mener uten at det skal bli gjennomanalysert i minste detalj. Greia mi er at jeg skulle ønske at det meste var mer gammeldags. Synes at alt må være så trendy nå, og da trekker jeg gjerne inn endel saker og ting som jeg synes passer inn. Jeg sikter til det jeg kaller forkulingen av samfunnet.

Mennesker var mye sterkere før, selvfølgelig hadde verken du eller jeg klart oss før i tida.

Jeg har også sagt at denne saken ikke er et stort problem for meg i livet, det er bare prinsippet jeg reagerer på.

Jeg liker bare å få ut dritten overfor ting som irriterer meg ved media, som reality-tv, typiske tv-serier og sladreblader. Og så liker jeg at naturen får være i fred for nytenkning.

Jeg ser da på fjernsyn sjøl. Er i stand til å se tre VM-kamper i fotball på rad om jeg ikke har noe annet å finne på. Jeg er så lite politisk engasjert at jeg ikke har tenkt å starte noen folkebevegelse. Skulle bare ha med meninga mi. Jeg er veldig glad for at jeg slipper å fryse utendørs 90% av årets netter, og jeg koser meg med TV når det er fotball, naturprogrammer og enkelte spenningsfilmer. Det er coca-cola-kulturen jeg angriper, ikke helheten i samfunnet! Uansett så må man få lov til å kalle 5 uker ferie i året for meningsløst når man liker villmarksliv! Det er ingen ting, bare en liten smakebit med fritid. Man lever bare en gang, og livet i fjell og skog er så verdifullt at 5 uker føles meningsløst for meg, så der må jeg få lov til å være hjertens enig med påstanden om meningsløshet uten at noen skal føle seg truffet.

Nå har jeg ingen planer om å diskutere mer, for jeg liker best å konsentrere meg om naturen.

Med mindre jeg skulle få altfor mye ny kjeft da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke skjønne at dette skal vær noe å jazze seg opp over. Ikke skader de naturen på noen måte og den beskjedne støyen fra Helikopteret gjør neppe permanente skader på Romsdalshornet heller. At noen får litt vondt i prinsippene sine får heller være.

Dersom man ønsker å jobbe for vern av fjellet bør man kanskje se litt på hyttefelter, høyspentlinjer, motorveier og annet dævelskap som faktisk ødelegger store områder hvert år og heller la dette sympatiske lille viseorkersteret fra Oslo 3 få tralle i fred.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å kalle meg arrogant er det samme som å hevde at alt vann renner oppover!

Beklager hvis du oppfattet det slik at jeg kalte deg arrogant. Jeg kjenner deg ikke, og har ikke grunnlag for å kalle deg noe som helst.

Men jeg mener fremdeles at å påstå at folk som jobber 5 dager i uken og har 5 uker ferie lever "meningsløse liv", det er arrogant tullprat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner ikke deg heller, og skal uansett ikke slenge med leppa. Aksepterer din mening og skjønner din argumentasjon. Skulle kanskje skrevet mer konkret. Skriver ofte fort og i endel tilfeller gæli også... Selv om jeg ikke føler at livet generelt er meningsløst så mener jeg som fjellinteressert at det er meningsløst at man skal ha så lite som 5 uker fri i året. 8-10 uker hadde vært bedre.

Ha en fin tursommer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe... det er jo et lite paradoks at "vanlige" folks meningsløse liv bidrar til at Monsen kan ha et meningsfylt. Jeg leser bernt sitt innlegg slik i alle fall.

5 uker ferie, fri lør-søn hver uke + noen helligdager gjennom året. Det blir vel fort en 140 fridager gjennom året. Selvfølgelig godt fordelt. Da kan man være sosial/leve urbant og få godt fordelte porsjoner med stille friluftsliv uten å få eremitt'iske trekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De Lillos - postgirobygg - Tre små kinerese og alle de norske popgutta der = 3 Dildos.....

Møkkamusikk, bra de spiller vekke ifra folk 8)

Nå må du slappe av litt, bonden. At du sammenligner disse bandene viser at du har null og niks peil på musikk. DeLillos ligger mange hakk over Postgiro, som igjen ligger noen hakk over Tre Små Kinesere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten så synes jeg at det kanskje var litt arrogant det jeg skrev om vann som renner oppover...

Jeg skulle heller sagt at jeg ikke er arrogant, men en beskjeden fyr med litt (vel?) sterke meninger.

Ja det hadde vært helt fantastisk med 10 ukers ferie med lønn, da kunne man i tillegg til å rekke å ta litt sosiale hensyn i feriesammenheng også fått tid til et par-tre 2-ukersturer i året og dermed fått utforska mange forskjellige områder skikkelig.

Hørte tilfeldigvis ei DeLillos-låt her om dagen og måtte smile. Har jo tross alt ingenting imot dem 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det begynner å bli en del uvesen rundt omkring nå - tettstedene i Gudbrandsdalen vrimler av køntrifestivaler med tilhørende tusenhodete harrytroll sommeren igjennom, men greit nok; til fjells over bygden står min hu - men høyere opp utsettes vi nå for kjedelig poprock der Eidsbugarden og Romsdalshorn kanskje bare er begynnelsen?

Og de kebabsjappene og bensinstasjonene du ser fra toppen av Romsdalshorn, de ligger nå engang der og har gjort det noen år, men rock&tull i dette miljøet er av nyere dato. La fjell være fjell og i fred for urban musikk. Vi må da ikke nødvendigvis bli hjernevasket av pop-samfunnet? Det er mer enn nok popmusikk i hverdagen, det tyter ut på kjøpesentre, nærradioer, P1,3,4 m.fl, fra rånebiler og strandradioer, popbransjemarkedsførerne jobber steinhardt med store budsjetter for å eksponere musikken sin for flest mulig mennesker ved flest mulig anledninger til fortrengsel for annen musikk - og ikke minst til fortrengsel for stillhet.

Som plateselskapet ECM sier det så godt i sitt slogan: ECM - the most beautiful sound next to silence.

Merkelig at en urban intellektuell plateselskapsgrûnder (ECM-grunnlegger Manfred Eicher) skjønner det mange norske "fjellfolk" ikke innser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men høyere opp utsettes vi nå for kjedelig poprock der Eidsbugarden og Romsdalshorn kanskje bare er begynnelsen?

La fjell være fjell og i fred for urban musikk. Vi må da ikke nødvendigvis bli hjernevasket av pop-samfunnet? Det er mer enn nok popmusikk i hverdagen, det tyter ut på kjøpesentre, nærradioer, P1,3,4 m.fl, fra rånebiler og strandradioer, popbransjemarkedsførerne jobber steinhardt med store budsjetter for å eksponere musikken sin for flest mulig mennesker ved flest mulig anledninger til fortrengsel for annen musikk - og ikke minst til fortrengsel for stillhet.

Pop-musikk og rock passer lite sammen med fjellets storhet. Viss det står til meg skulle det hellere være klassisk musikk.

Men musikk kan en jo få høre andre steder – så åffer spol'ere stillheten i fjellet? Er det ikke for å kose sig og nyte stillheten og fjellets lyder en dra til fjells?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste i avisa i dag at man er bekymret for kø oppover Romsdalshorn i forbindelse med konserten, og kanskje spesielt nedover ETTER konserten da alle skal avgårde samtidig. Arrangøren skal visstnok sette ut en vaktpost i Vengedalen som skal advare publikum om at det ikke er tilrådelig å dra oppover uten betydelig erfaring. :!: Dessuten er det begrenset hvor mange klatrelag som kan være i aktivitet samtidig. Så hvis det er noen som hadde tenkt seg på Romsdalshorn i år - hold dere unna denne helga!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste i avisa i dag at man er bekymret for kø oppover Romsdalshorn i forbindelse med konserten, og kanskje spesielt nedover ETTER konserten da alle skal avgårde samtidig. Arrangøren skal visstnok sette ut en vaktpost i Vengedalen som skal advare publikum om at det ikke er tilrådelig å dra oppover uten betydelig erfaring. :!: Dessuten er det begrenset hvor mange klatrelag som kan være i aktivitet samtidig. Så hvis det er noen som hadde tenkt seg på Romsdalshorn i år - hold dere unna denne helga!

Konserten er på fredag, så resten av helga er det nok normale tilstander........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er glad i rockemusikk og jeg er glad i fjellet, men jeg har ikke det inntrykket at DeLillos er spesielt fjellinteresserte. Dette er nok bare et pr.stunt som sikkert blir filmet og brukt i all slags reklame.

Hadde deLillos hatt et forhold til fjellet så hadde det vært noe annet, men ikke opp der med helikopter. De burde da bruke beina. Jeg håper de ikke får landingstillatelse. Dette er etter min mening et latterlig og teit tiltak. Men jeg synes det er greit med Vinjerokk. Hadde tenkt å dra for å høre Sivert Høyem og Blood Sveat and Tears, men kutter det på grunn av dårlig værmelding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.