Gå til innhold
  • Bli medlem

Midte Ringstind, Stølsmaradalstind og Østre Ringstind


Atomsilda

Anbefalte innlegg

Hei!! Endelig kom godværet tilbake. Denne lørdagen skulle vi bestige tre topper,- og hvilken dag det ble! Flere av oss hadde vært på Store Ringstind før slik at denne fikk være denne dagen! Kl halv 9 langet vi innover vakre Ringsdalen med fuglekvitter og en god lukt av vår i fjellet! :shock:

Da vi kom inn til snøen viste det seg at denne var så fast og fin at skiene ble på sekken. Vi gikk til fots helt opp til Ringsbreen. Innerst i Ringsdalen kom vi oss greit opp det kinkige punktet som er der inne. Vi måtte gå et godt stykke bratt opp til venstre fordi det var en stor snøgleppe der. Merkelig at vi kun så spor etter 2-3 personer på hele turen. Folk har nok tydeligvis lagt bort skia for i år, eller kanskje noen tror at forholdene ikke er gode lenger!

Breen lå der med glimrende forhold og vi la i vei oppover til vi var innunder Midtre Ringstind. Vi gikk som vanlig i skråhellinga til vi var ved ryggen der vi skulle gå opp. Her parkerte vi skia og gikk bratt oppover i snøen før vi kom til steinura. Jeg hadde fryktet denne oppstigningen og det var et par tre litt kinkige punkter der oppe, men det gikk greit. Var rimelig fornøyd da jeg sto på toppen! :roll: Fryktet litt nedstigningen og vi ville prøve å gå ned i snøflanken lenger øst. Dette var et særdeles dårlig valg. Snøen var ikke løs nok og siden isøksa lå igjen i sekken var det dumdristig å forsøke seg ned her. Jævlig bratt og litt uoversiktlig var det der nede i sida. Mistet man festet her ville det gå fryktelig galt. Steiner og fjellknauser og stup...Var vel over 100 høydemeter nede da fornuften tilsa at vi burde ta samme vei ned igjen! En snau time rotet vi bort her, men vi kom oss etterhvert trygt ned igjen. Det er vel ikke for ingenting at ingen har nevnt noe om å gå ned denne veien!! En erfaring rikere!

Dro så videre samme vei som vi kom og inn Ringskardet. La i vei innover den fantastiske breen innunder Stølsmaradalstinden. Helt vindstille og brennhett!! Denne toppen var noen enklere å bestige. Et par småpunkter forholdsvis langt nede på sørryggen ellers så var det greit. Tørre og fine forhold og det ble en skikkelig kosetur. På toppunktet var det så varmt og godt at vi jeg godt kunne tenke meg å legge meg å sove på det varme berget! Klokka var nå 14.30 En fantastisk utsikt mot Austabotntinden og Ringstindene. Denne toppen kommer jeg til å huske godt! :oops: Nedstigningen gikk greit og vi koste oss på ski over breen igjen mot foten av Østre Ringstind! Ved foten av Østre Ringstind tok vi en lengre rast og vi diskuterte hvordan vi skulle angripe denne toppen. Satt nå på ca. 1770m og hadde en fantastisk utsikt mot Midtmaradalstindene og Storen. Midtmaradalstindene og ryggen så skremmende og tøffe ut. Disse tror jeg ligger over det nivået jeg er klar for! :twisted:

Jeg ser av "fjellbibelen" at Østre Ringstind har 4 stjerner. Vi gikk meget bratt opp i snø et godt stykke opp mot toppen og måtte etterhvert forsere flere litt kinkige punkter noe lenger opp. Kan nok tenke meg at det seinere på sommeren er enda flere vanskeligheter der oppe. Vi kom greit opp, men alle vet at toppen er ikke beseiret før man er vel nede igjen! Dette gikk faktisk bedre enn turen opp synes jeg og vi var rimelig fornøyde da vi sto ved foten av toppen igjen!! Tre fantastiske topper denne junidagen var knall! :lol: Nå var det bare å cruise nedover breen og nedover Ringsdalen. Vel nede ved bilen etter en suveren tur i Hurrungane. Turen tok ca. 10 timer og pulsen viste seg å være 127 i snitt og 166 max. En flott tr.tur i tillegg til en opplevelse for livet. Nå ventet en kald halvliter øl på Turtagrø for enkelte av oss. :mrgreen: ..før 30 mil med bilkjøring!

post-2015-133474472145_thumb.jpg

post-2015-133474472156_thumb.jpg

post-2015-133474472166_thumb.jpg

post-2015-133474472175_thumb.jpg

post-2015-133474472183_thumb.jpg

post-2015-133474472193_thumb.jpg

post-2015-133474472201_thumb.jpg

post-2015-133474472226_thumb.jpg

post-2015-133474472236_thumb.jpg

post-2015-133474472252_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Fryktet litt nedstigningen og vi ville prøve å gå ned i snøflanken lenger øst. Dette var et særdeles dårlig valg. Snøen var ikke løs nok og siden isøksa lå igjen i sekken var det dumdristig å forsøke seg ned her.

Såpass hard snø altså, med solsteiken rett inn i bratta, midt på dagen og midt i juni?

Må si snøen holder seg godt ennå, selv etter den heteperioden som var nå tidlig i måneden...

Jeg ser av "fjellbibelen" at Østre Ringstind har 4 stjerner. Vi gikk meget bratt opp i snø et godt stykke opp mot toppen og måtte etterhvert forsere flere litt kinkige punkter noe lenger opp. Kan nok tenke meg at det seinere på sommeren er enda flere vanskeligheter der oppe.

Tror beste veien opp på Østre er å gå på Stølsmaradalsbreen et par hundre meter østover langs fjellfoten fra Ringsskaret,

før man derfra går nesten rettlinjet mot toppen på et temmelig rent og stort snøfelt.

Ruta rett opp fra skaret møter flere uggne sva og småhammere, som unngås helt ved å gå opp lenger øst.

Men hvordan snøfeltruta er sensommers etter større nedsmelting vet jeg ikke, kan muligens ligge enkelte svapartier under snøen?

Nå ventet en kald halvliter øl på Turtagrø for enkelte av oss. :twisted: ..før 30 mil med bilkjøring!

Hmm - kan fort bli dyr feiring det..! :mrgreen:

(med mindre man kun er passasjer da)

Takker for finfin oppdatering! :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott tur! Fine bilder, særlig fra Midtre Ringstind. Artig at du kommer til å huske Stølsmaradalstind lenge, det skjønner jeg godt :twisted:

Husker at jeg ikke hadde de helt store forventningene til den da jeg var student, men siden jeg ikke hadde lappen, og måtte ta buss til Øvre Årdal var den eneste tilgjengelige totusenmeter for meg om jeg skulle alene på tur. Men jeg ble rimelig bergtatt da jeg kom til topps på den for første gang. Har vært der totalt 5 ganger, og den er en av mine favoritter. Siden jeg har vært på 81 totusenmetere så har jeg jo et visst grunnlag for å uttale meg. Stølsmaradalstind er en fantastisk utsiktstopp! Alt ligger på rekke og rad...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke så verst vær dere fikk Atomsilda! :twisted: Er en flott opplevelse å rusle rundt i sentrum av Hurrungane på en sånn dag.

En liten kommentar til teksten til bilde nr.6: Du skriver Austabotntind bak til venstre, men det vi ser der er nok heller store Ringstind. :mrgreen:

Tror beste veien opp på Østre er å gå på Stølsmaradalsbreen et par hundre meter østover langs fjellfoten fra Ringsskaret,

før man derfra går nesten rettlinjet mot toppen på et temmelig rent og stort snøfelt.

Ruta rett opp fra skaret møter flere uggne sva og småhammere, som unngås helt ved å gå opp lenger øst.

Slik oppfattet jeg også østre Ringstind etter litt sondering nedenfra. Snøfeltene i sørsiden tines som regel godt opp i vårsola, og da er flanken der nokså uproblematisk å ta seg opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.