Gå til innhold
  • Bli medlem

Sove under myggnett


construct

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg har siden i vinter begynt å sove under presenning når forholdene tillater det. Lett å bære, god plass under. Dere vet hva jeg mener. :)

Jeg har aldri sovet under presenningen i myggsesongen. Til helga skal jeg på fisketur og vil helst bare bære med meg presenningen. I et lett anfall av myggpanikk, eller var det stæsjpanikk, stakk jeg innom Nomaden i Oslo og kjøpte et myggnett jeg tenker å ligge under. Det er rektangulært, "husformet" og akkurat stort nok til at jeg og liggeunderlaget får plass under det. Det har ikke bunn, men et pluggfeste i hvert hjørne. Jeg får bare håpe at det er tett nok nederst til at mygga ikke finner veien inn.

Det slo meg at jeg ikke hadde lest noe særlig om at folk bruker det, så jeg mistenker at jeg har oversett en eller flere detaljer som gjør det mindre attraktivt.

Er det noen som har erfaring med å ligge under slike?

Nettet på Nomadens webshop: Nettstedet er nede, virker det som

Hjemmesiden til produsenten (Brettschneider). Den heter Extra Leicht.

Extra-Leicht-2.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei. Jeg lager også en gapahuk av en pressening hele året

men bruker aldri myggnett.Smører inn hals, ører og panne

med myggmelk og snører soveposen helt igjen med ca.

1o-15 cm åpning. Det funker for meg og er verdt et forsøk.

Er stort sett i øst/nordmarka og østfold og det er sikkert

andre steder med mere mygg. Skitt fiske :?

Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har lenge vært på utkikk etter et mygnett som duger, de fleste har for store masker til at det hindrer knotten å komme inn, noe som er lite attraktivt i Norge. Regner med grunnen til dette er at de er mest brukt i jungelen og da mot mosqito, som er en del større en knotten! noen som vet av gode myggnett med meget fine masker som knotten ikke kommer igjennom? disse må som sakt være meget fine, nesten slik at man ikke ser hullene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vurderte Ajungilak Nordland, men den virket veldig tung. Tror den veide over halvkiloen. Jeg valgte det nettet over rett og slett fordi det var det minste nettet jeg fant som jeg følte var stort nok :? (Supersubjektivt)

Uansett - jeg skal komme med en rapport til uka når jeg har fått et par netter i det.

*glede seg til i ettermiddag* :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vurderte også dette et øyeblikk, men jeg innser at jeg alt for ofte liker å åpne soveposen i løpet av natta om det er varmt. Da er det fritt fram for å bli spist :D

I motsatt tilfelle ville den du viser her vært gull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde 4 netter ute i romsdalen i forrige uke, akkurat til været ble dårlig. Da var det mye knott, og vi fant ut at knott driter i myggnetting og myggmiddel - den biter uansett. Når vi fikk opp teltet etter at det begynte å regne var det helt knottefritt utendørs men knotten greide fint å være inni teltet. Superirriterende.

Knotten hadde sikkert klart seg like fint under presenning som under teltduk, så jeg har trua på sånt nett man tar over hodet egentlig. Svetter gjerne litt ekstra så lenge jeg slipper å bli spist levende :-P Også har jeg supertynn sovepose (komfort på 8 grader) så det var egentlig ikke noe problem. Det blir spennende å høre om myggnettet fungerer tilfredsstillende mot knott!

Skal kjøpe meg hettegenser i morra for å øke trivselen ved bålet om kvelden :D Også blir det nok bretur til uka. Der er det ikke knott!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er jeg tilbake fra tur og har fått "testet" myggnettingen.

Da jeg parkerte sykkelen var det masse mygg, og på veien inn måtte jeg holde pusten når jeg kjørte gjennom knottsvermene. Men ironisk nok var det ikke mygg oppe i høyden der hvor jeg la meg til. Jeg tenkte at det sikkert var fordi det var litt kjølig, så jeg rigget opp nettet under gapahuken og "håpet" det skulle ta seg opp på morgenkvisten når sola begynte å varme... Den gang ei :?

Nettet var lett å henge opp. Jeg bandt den ene enden av "mønet" til gapahukens ene raje. Den andre bandt jeg fast i et tau jeg hadde spent mellom en teltplugg i bakenden av gapahuken og den andre raja. I tre av hjørnene festet jeg nettet til bakken med en teltplugg. Nettet var langt nok til meg som er 193 lang (Nettet er 2m langt).

Det ble jo ikke helt tett langs langsidene, og det virker ikke som om det er nok stoff i nettet til å pakke sidene under liggeunderlaget. Det blir spennende å se hvordan det virker om jeg klarer å oppdrive noen insekter :)

post-2280-133474472136_thumb.jpg

post-2280-133474472141_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.