Gå til innhold
  • Bli medlem

Smørstabbreen igjen...


Atomsilda

Anbefalte innlegg

Hei!! Etter å ha lest eaa´s rapport måtte jeg komme meg avgårde. Etter å ha bodd i Sogn i mange år og bare vært på breen og ikke på toppene var det på tide. Med de værmeldingene var tiden kommet. Sjekket Web kamera på Turtagrø på fredag kveld og synest at det kunne bli enda bedre...utsatte turen til søndag...et bra valg tror jeg!! Behøver vel ikke skrive så mye her fordi eaa har skrevet så mye om denne turen før. Likevel vil jeg fortelle litt om hvordan JEG opplevde turen. :-P Mener at dette området er det fineste i hele Jotunheimen...

Valgte å kutte ut Store Smørstabbtind og spare denne til seinere i sommer. Dro derfor rett opp mellom Kniven og Sauen. Kom meg greit opp Kniven og var glad for at første topp var i boks!!! Tok så en matbit og mer Maxim sportsdrikke i steikende sol før vi tok med oss "Sauen". Derfra gikk vi innunder "Sakse" og kloret oss opp snørenna! Dette gikk overraskende lett selv om det var hard snø i skyggen i renna. Gode spor gjorde turen grei!!! Litt luftig synes jeg det var oppe på toppen, men heldigvis begynner jeg å takle dette bedre og bedre!! :lol: For få år siden hadde jeg nok ikke gått opp her nei!! Nedturen gikk greit og dro så rett opp Bjørnungen. nr. 4 i boks. Flott skue mot Veslebjørn og Bjørneggen. Flere folk var nå kommet oppover breen og mange var på vei til Storebjørn som også ble vår neste topp. Syntes det så såå langt opp til Storebjørn der vi sto nede i Bjørneskardet, men det gikk overraskende fort og greit opp til toppen. 5 topper i boks.

Satte kursen rett mot Veslebjørn som gikk meget greit! Da vi kom dit ble jeg meget skeptisk til turen bortover mot "Skeie". Denne ble nok for tøff for meg. Det kom noen karer forbi som hadde vært der og mente at dersom vi hadde vært på "Sakse" burde vi klare denne! Noe skeptisk la vi avgårde bortover eggen. Kompisen begyne å få krampe og syntes toppen så for bratt og tøff ut!! Hadde sett på bildet fra eaa´s rapport og da var det mer snø. Ble enda mer skeptisk. Tok så det valget at jeg ville forsøke. Tok på stegjern og tok med meg isøks å la i vei. Skalv litt i buksene da jeg kom litt for mye til venstre og der var det lite snø. Stegjern der var ikke veldig heldig. Kloret meg fast og kom meg opp, men fryktet retretten veldig!! Gikk videre borover "Skeie" til jeg så bort på "Kalven". Den får jeg ta på neste tur i dette paradiset! 7 topper i boks, men jeg var ikke nede ennå! Kjente skjelvingen i bena og begynte å karre meg nedover bratta. Kom meg heldigvis ned der det var litt mer snø, men jeg må tilstå at jeg var litt redd selvom jeg hadde rimelig kontroll. Det ER bratt her!Greit å ha øks og stegjern....En fantastisk følelse da jeg sto nede på breen igjen! :lol: Pakket ned øks, stegjern og fikk av fellene på skiene! Surfet nedover breen tilbake til Krossbu. Vel 9 timer på tur i dette fantastiske område. En av mine fineste turer noensinne!!!
De som ikke har vært her oppe MÅ opp hit!!!!

post-2015-13347446978_thumb.jpg

post-2015-133474469792_thumb.jpg

post-2015-133474469813_thumb.jpg

post-2015-133474469823_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Var på samme turen som deg på søndag, utenom Skeie. Synes den så litt småkinkig ut, så den får ligge til neste år. Må si renna opp til Sokse var morsom, all respekt til de eaa skrev om som sto ned der på ski. Det er ganske rått gjort! Gikk en litt alternativ rute opp til Storebjørn, fulgte Smørstabbrean inn under skardet mellom Vesle- og Storebjørn. Var litt kinkig å gå opp i 10-tida, isete og hardt. En utrolig flott helg, fikk med Store Smørstabbstinden, Storebreatinden og Veslebreatinden på lørdag. Noe solbrent i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Solbrent!! Det er jeg også. Jeg ser vel ut som en panda!! Det jevner seg vel ut etterhvert!! :wink: Jeg har ikke de toppene du tok på lørdag så de må jeg ta...ikke bare bare å stikke avgårde fra resten av familien hver helg....Hadde vært fint med ei uke nå med det været i dette området!!! Jobber altfor mye....skulle gått mye mer i fjellet... :wink: Er litt stolt av at jeg har tatt min første fire stjernes topp...satt litt langt inne den!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!! Etter å ha lest eaa´s rapport måtte jeg komme meg avgårde.

Gikk videre borover "Skeie" til jeg så bort på "Kalven". Den får jeg ta på neste tur i dette paradiset! 7 topper i boks, men jeg var ikke nede ennå! Kjente skjelvingen i bena og begynte å karre meg nedover bratta. Kom meg heldigvis ned der det var litt mer snø, men jeg må tilstå at jeg var litt redd selvom jeg hadde rimelig kontroll. Det ER bratt her!Greit å ha øks og stegjern... En fantastisk følelse da jeg sto nede på breen igjen!

Hehe, kult å kunne inspirere noen til faktisk å aksjonere! :D

Og Skeie er bratt, så selv om teknisk enkel, bør man partivis være meget konsentrert på ikke å gli ut oppi der!

Fulgte du noenlunde vårt vegvalg fra -06, slik sporene synes i mitt bilde fra dengang??

http://www.fjellforum.com/download.php?id=6847

Og ja - den herlige mestrings- og erobringsfølelsen man har etter en tur hvor man har tynt litt grenser, det er et skikkelig kick!

Gjett om det inspirerer til videre "satsing"! :P

Solbrent!! Det er jeg også. Jeg ser vel ut som en panda!!

Jøss - gikk du med finlandshette og uten solbriller da eller?! :lol:

For med solbriller (og uten finlandshette) blir man jo helst en negativ panda... :wink:

Må si renna opp til Sokse var morsom, all respekt til de eaa skrev om som sto ned der på ski. Det er ganske rått gjort!

Hysj da, ikke si dette så kopplamma Lars og Arve hører det - da blir de bare så overvettes krye og vanskelige å omgås! :wink::lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Svar til eaa! Vi fulgte eggen temmelig langt bort og gikk stupbratt ned på breen ca 150m før opptaket der du har tatt bilde av "Parbat" i din siste rapport der han er i ferd med å klyve oppover. Det var mindre snø der nå og det blir vel enda verre opp der for de som skal opp der til helga!! :lol: Hva mener du...bør det kalles en egg eller en rygg den fra Veslebjørn til Skeie? Egg og rygg er kanskje det samme. Forestiller meg liksom at en egg er ennå kvasssere og luftigere enn en rygg!!! :lol: Tror jeg MÅ opp til helga igjen hvis jeg får med meg noen....Har da lyst til å ta Store Smørstabbtind, Kalven Gravdalstind og Søre Smørstabbtinane. Kunne jo ta med med Storbreatinden, Veslbreatinden...oj hvor skal dette ende!!! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Svar til eaa! Hva mener du...bør det kalles en egg eller en rygg den fra Veslebjørn til Skeie? Egg og rygg er kanskje det samme. Forestiller meg liksom at en egg er ennå kvasssere og luftigere enn en rygg!!! Tror jeg MÅ opp til helga igjen hvis jeg får med meg noen....Har da lyst til å ta Store Smørstabbtind, Kalven Gravdalstind og Søre Smørstabbtinane. Kunne jo ta med med Storbreatinden, Veslbreatinden...oj hvor skal dette ende!!! :wink:

Var vel Håvard som stilte det spørsmålet i min rapport (http://www.fjellforum.com/viewtopic.php?t=8615),

men jeg mener vel at dette kvalifiserer til en egg, om enn ikke av de kvasseste.

Er ellers av samme oppfatning som deg, at en rygg for det første er bredere, og med adskillig slakere sider enn her.

En rygg føles vel sjelden luftig, selv om det også er et individuelt begrep...

Ellers ga dette mersmak, skjønner jeg! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg hatt fri så hadde jeg blitt med deg, Atomsilda! Mangler mange av de samme toppene som deg.. Var en utrolig fin helg, ser ikke ut til å bli noe dårligere neste heller! Noen som savner et par solbriller forresten? Fant et sort par ved varden på Storebjørn :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Super tur Atomsilda, samme som min solotur for nøyaktig ett år siden.

Jeg tror kanskje dette muligens blir blant dine, tja topp 5 turer blant 2K'er??

Personlig er dette favorittområdet. Starter høyt, kort avstand, lettgått og blant vidunderlige tinder.

Erik, ja enig i at egg/rygg er og blir individuell vurdering, og det er vel meg bekjent heller ikke no fasittsvar?

De fleste 2K-jegere vil nok ikke kvalifisere bla Besseggen som "egg" vil jeg tro, uten at vi skal moralisere den som ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.