Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelmen 978 moh revidert


Gjest Fjellfinn

Anbefalte innlegg

Annonse

Mulig du kunne disse fra før, men Sunndals/Innerdals-toppene på P9 tror jeg jeg kan peke ut nå...

Fra venstre mot høyre:

1) Skardfjellet (flat topp og bratt, mørk fjellside mot oss), Trolla (eller Nordre Trolla??) stikker opp som en spiss bak og til høyre for denne.

2) Digert fjell litt til høyre for midten...dette må være Vinnufjellet. Tror vi ser både Kongskrona og Dronningkrona.

3) Til høyre for Vinnufjellet stikker Kaldfonna opp...denne ligger på sørsiden av Sunndalen.

4) Litt lavere, kvass topp...husker ikke hva denne heter...Grøvelnebba eller noe sånt?

5) Såvidt synlig lengst til høyre i bildet...selveste Storkalken, den høyeste av Sunndalsfjellene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfinn
Mulig du kunne disse fra før, men Sunndals/Innerdals-toppene på P9 tror jeg jeg kan peke ut nå....

Jeg hadde ikke med meg godt nok kart da jeg var på Hjelmen i 2003 og tok derfor ikke ut navna da, og derfor har jeg heller ingen notater fra da. I ettertid har jeg nok blitt kjent med disse fjella, men har fremdeles for "dårlig" oversiktskart. (type Trollheimen turkart i 1:75 000)

Mange takk så langt! Skal nok få vevd ut navna etterhvert!

Bilde P7, dette:

http://www.krovoll.net/Hjelmen/slides/P7.htm

har jeg "gjettet hvor er tatt, i notaboka fra 2003 er det for dårlig notert om dette er ut Bøfjorden :D

Men det er da vel det, hvis jeg da ikke har vridd meg mer ut mot Surnadal?

Dette er da vel "Moldepanoramaet"/ Romsdal og uti der??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

x på bilde 13 er Pekhøtta som "Gjeldnes" sier. Også enig i navnsettingen på bilde 14, men Grånebba som du nevner mellom Grinaren og Skjerdingfjellet????

Bare en liten kommentar til rutebeskrivelsen din ved stikrysset ved Almbekkvatnet (der T-stien tar av mot Tverrlihytta). Ruta herfra opp på Hjelmen går opp til venstre.

haldis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelige bilder, Fjellfinn. Selv om jeg ikke har vært på Hjelmen, fattet jeg interesse for hvilke topper vi ser på de flotte fjellmotivene. Innerdalstoppene var lett gjenkjennelige og her har El Gringo har stort sett rett i sin redegjørelse bortsett fra at Kongekrona nok er skjult bak Dronningkrona.

Men bilde P7 lengre mot sydvest hadde mange interessante topper som jeg måtte undersøke nærmere. Her er resultatet:

Den markerte toppen med bratt høyreside en knapp tredjedel inn i bildet fra venstre, er høyeste Slotthø (1837 m) i Vikebotn. Videre følger bakerst Midtfonntind i det samme området. Den mørke toppen noe nærmere i bildet er Skrommelnebba i Øksendal. Videre mot høyre og lengre bak er Breitelnebba i Vikebotn. Så kommer en ny mørk topp nærmere i bildet som er Ryssdalsnebba i Øksendal, videre mot høyre kommer i rekkefølge de tre Eikesdalstindene: Vikesaksa, Fløtatind og Skjorta. Takkene aller lengst til høyre er Hoemstind og Hauduken vest for Eikesdalsvatnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfinn
Er ikke den x på bilde 13 Pekhøtta mon tro.

På bilde 14 vil jeg si, fra venstre: Indre, Ytre sula, Grinaren, Skjerdingfjellet, Snøfjellet, og ei rad med innderdalstopper bakom der igjen.

Joda, det er Pekhøtta selvsagt, slik ble P10, det er flere fjell her som jeg kunne kjent med kart i handa, men,men:

http://www.krovoll.net/Hjelmen/slides/P10.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfinn
Mulig du kunne disse fra før, men Sunndals/Innerdals-toppene på P9 tror jeg jeg kan peke ut nå...

Fra venstre mot høyre:

1) Skardfjellet (flat topp og bratt, mørk fjellside mot oss), Trolla (eller Nordre Trolla??) stikker opp som en spiss bak og til høyre for denne.

2) Digert fjell litt til høyre for midten...dette må være Vinnufjellet. Tror vi ser både Kongskrona og Dronningkrona.

3) Til høyre for Vinnufjellet stikker Kaldfonna opp...denne ligger på sørsiden av Sunndalen.

4) Litt lavere, kvass topp...husker ikke hva denne heter...Grøvelnebba eller noe sånt?

5) Såvidt synlig lengst til høyre i bildet...selveste Storkalken, den høyeste av Sunndalsfjellene.

Sånn (?):

http://www.krovoll.net/Hjelmen/slides/P9.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfinn
x på bilde 13 er Pekhøtta som "Gjeldnes" sier. Også enig i navnsettingen på bilde 14, men Grånebba som du nevner mellom Grinaren og Skjerdingfjellet????

Bare en liten kommentar til rutebeskrivelsen din ved stikrysset ved Almbekkvatnet (der T-stien tar av mot Tverrlihytta). Ruta herfra opp på Hjelmen går opp til venstre.

haldis

Grånebba var i beste fall en dårlig spøk haldis...

Jeg mener å kunne skille ut flere fjell, men som sagt uten kart i en fremmed by, kommer jeg ikke lengre enn:

http://www.krovoll.net/Hjelmen/slides/P11.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.