Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bruker selv en rimelig "dum" telefon: Nokia 800 tough. For meg dekker den alt jeg trenger ringe, sende SMS, høre på en podcast, kalendervarsler eller ta en liten notis.
Det finnes en slags app-store på den, men har aldri forsøkt å laste ned noe derfra.

Kona må snart bytte mobil, og hun ser at hun heller nesten ikke bruker telefonen til annet enn å ringe og SMS, men hun har et par app'er hun må ha for parkering etc. Så egentlig ser hun etter noe midt mellom smarttelefon og "dum" telefon.

I går kom hun over denne artikkelen og tenkte det så ut som å være telefon som hadde holdt til henne: https://www.nrk.no/norge/unge-skaffer-seg-en-ny-type-_smarttelefon__-_-har-ikke-scrollet-1.17749141
Det må vel være noe slags Android eller noe tilsvarende siden de tilsynelatende får lastet inn #Ruter app m.m. Da antar jeg man også kan laste ned Easypark?

Noen som er nok bevandret i denne verden til at de klarer å se hva slags telefon det er gutta har?

Og om det stemmer at det er Android eller en variant som gjør at man kan laste ned et fåtall av de mest vanlige app'ene?

Skrevet (endret)
GrendelRaptor8 skrev (1 time siden):

Noen som er nok bevandret i denne verden til at de klarer å se hva slags telefon det er gutta har?

Og om det stemmer at det er Android eller en variant som gjør at man kan laste ned et fåtall av de mest vanlige app'ene?

Det er vel Doov R77 (Pro) med Dumbdroid, som er basert på Android. Det er nok slik at ikke alle apper kan installeres, og de skriver litt mer i FAQ-en på siden over. Er vel litt samme som GrapheneOS for de av oss som bruker det, at det kommer an på hvordan utvikleren har laget appen, om de benytter seg av Google sin "integritetssjekk" osv. Skal være mulig å skaffe Doov med Google Play Services installert såvidt jeg ser, men de kan vel ikke garantere at alle apper vil fungere (bank-apper osv.). De selges vel også på AliExpress og lignende steder.

Greit å merke seg at det ikke støttes å ringe over Wi-Fi per nå, og at telefonen ikke støtter 5G. Kan heller ikke lades med USB-C til USB-C-kabel, for de som er opptatt av det.

Endret av Måssåbjønn
  • Liker 1
Skrevet

Det som er litt synd er at de fleste telefoner følger en designfilosofi der kvalitet er jevnt fordelt, f.eks. har toppmodeller bra spec på det meste, mens økonomimodeller stort sett har "så der" kvalitet over hele linja.

Selv om jeg hadde klart med med en halv-dum telefon til det aller meste, så vil jeg ha bra kamera og høy IP-grad, så den tåler å være med på det meste. Skjermen, om ikke stor, bør være såpass at man kan vurdere eksponering av bilder og video før man kommer hjem, og det er for sent å ta ett nytt bilde.

Nå slipper jeg å tenke så mye på dette siden jeg må ha en telefon som IT-avdelingen har vurdert som sikker og kompatibel med device management systemet.
Men uavhengig av dette, har jeg egentlig kommet fram til at det er lettere å gjøre en bra smarttelefon så dum som jeg vil ha den, enn å prakkes med en halv-dum telefon som må tweakes til å starte de applikasjonene jeg uansett må ha, og i tillegg har middelmådige maskinvare som bl.a. resulterer i skuffende bildekvalitet.

Skrevet
aico skrev (50 minutter siden):

Det som er litt synd er at de fleste telefoner følger en designfilosofi der kvalitet er jevnt fordelt, f.eks. har toppmodeller bra spec på det meste, mens økonomimodeller stort sett har "så der" kvalitet over hele linja.

Selv om jeg hadde klart med med en halv-dum telefon til det aller meste, så vil jeg ha bra kamera og høy IP-grad, så den tåler å være med på det meste. Skjermen, om ikke stor, bør være såpass at man kan vurdere eksponering av bilder og video før man kommer hjem, og det er for sent å ta ett nytt bilde.

Nå slipper jeg å tenke så mye på dette siden jeg må ha en telefon som IT-avdelingen har vurdert som sikker og kompatibel med device management systemet.
Men uavhengig av dette, har jeg egentlig kommet fram til at det er lettere å gjøre en bra smarttelefon så dum som jeg vil ha den, enn å prakkes med en halv-dum telefon som må tweakes til å starte de applikasjonene jeg uansett må ha, og i tillegg har middelmådige maskinvare som bl.a. resulterer i skuffende bildekvalitet.

Jeg skjønner hva du skriver, men min erfaring etter å ha levd med en Nokia 800 tough ganske lenge nå er jeg ikke har behov for noen tweaks. Jeg kjører den helt standard og bruker kun ca 5 pre-installerte programmer på den som Telefon, SMS, notater, kalender og podcast.

Hvis min kone skulle brukt en slik Doov eller tilsvarende så tror jeg ikke det ville vært behov for noen tweaks. Enten kan man installere Easyapark og de 2-3 andre app'er hun bruker, eller ikke. Hvis det er situasjonen så kommer hun nok ikke til å bruke telefonen, men gjør som de foregående gangene hun har byttet telefon: kjøper omtrent den billigste Android hun finner.

Jeg skjønner man kan gjøre en smarttelefon dum, men vårt behov er ikke å forsøke å gjøre en dum telefon smart :-) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.