Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er flere tråder på forumet angående flyvninger med pulk som spesialbagasje. Dette er visst null problem, men det jeg lurer på er:

Hvordan er erfaringene med håndteringen av de? Jeg har hatt dårlig erfaring med blant annet våpenkoffert tidligere som fikk seg en megatrøkk. Kjedelig nok det, men kanskje verst er det å fylle ut de hundre skjemaene for å få noe tilbake for det.

Hvordan sikrer dere pulk for flytransport?

Jeg lagde et "ytre skrog" i papp, bobleplast og massevis av pakketape for pulken nå. Tenker det burde være bra nok. Oversiden vil være relativt myk, så jeg er ikke så bekymret der. Det er vel også et poeng at man ikke taper og polstrer igjen hele pulken i tilfelle innholdet skal kunne inspiseres...

Tanken min er å feste beskyttelsesskroget rundt pulken med noen tape-runder som lett kan fjernes/erstattes. Bærehåndtakene i pulken vil være tilgjengelige.

IMG_8401.jpeg

IMG_8402.jpeg

Skrevet

Nå sender ikke jeg pulk selv så ta det jeg sier med en klype salt. 

Men jeg ville ha fylt den med klær, liggeunderlag, sovepose og liknende, rett og slett brukt all bagasjen min som beskyttelse for pulken. 

Så ville jeg ha merker den med store "This side up" og "Fragile" skilt. Det fungerer ikke 100% men, det er da bedre enn ingenting. 

Du får også kjøpt rørisolasjon billig på biltema. https://www.biltema.no/bygg/vvs/sanitet-og-vann/rorisolasjon/rorisolasjon-rett/rorisolasjon-rett-o-35-mm-2-m-2000050507

Kjøper du et par slike med stor diameter feks 42mm, så kan du presse dem over hele kanten til pulken hele veien rundt. Hver av dem er 2m i lengde, så 2 stk skal være nok til å komme helt rundt.

• Liker 1
Skrevet

Ikke dumt tips, men kanskje best for en ikke-pakket pulk. Den kommer til å være stappet med det som er mykt + litt annet som polstres litt på innsiden. I tillegg skal jeg ha "pulkrullen" min med to liggeunderlag og telt på toppen. Den er selvbeskyttende, så den er grei så lenge ingen løsner den fra pulken. Håper det går greit i bagasjen...

• Liker 1
Skrevet

Jeg har pakket for å få det til å gå opp i 23 kg standard kolli pga pris. Pakket pulken med klær og utstyr og så tung mat i banankasser som kastes når en får pakka pulken på flyplassen. 

Det eneste jeg gjorde med pulken var å legge maskeringstape og så gaffatape under meiene så de ikke skulle få så mye riper og hakk  

Det kjipe med spesial-innpakking er jo at den må brukes hjem igjen også…

• Liker 1
Skrevet

Lurt det med enkel tape over de områdene. Det jeg har prøvd å sikre mest mot er hull og sprekk i skroget om den mistes/kastes i bakken e.l.

Jeg sikret meg med en ekstra koffert-kolli om pulken blir for overfylt. Det blir jo litt klær, sko, sele/sekk i tillegg til pulken og skiene.
At innpakkingen må bli med hjem igjen er egentlig bare en fordel for meg som har muligheten til det og ikke skal "rett ut" på skitur fra flyplassen. Da måtte jeg nok ha tenkt litt lurere på pakkingen.

Litt OT, men også litt relatert: Jeg ser at Norwegian spesifikt sier at i skibag skal det kun være ski og staver. Hvor strenge er de på dette? Jeg kunne fint tenkt meg å legge litt klær i skibagen for ekstra beskyttelse der og...

Skrevet
1 hour ago, sneakyowl said:

Litt OT, men også litt relatert: Jeg ser at Norwegian spesifikt sier at i skibag skal det kun være ski og staver. Hvor strenge er de på dette? Jeg kunne fint tenkt meg å legge litt klær i skibagen for ekstra beskyttelse der og...

Jeg kan ikke kommentere de spesielle reglene til Norwegian, men jeg flyr hvert år med ski til Norge. Etter å ha opplevd et uopprettelig bindingsbrudd for noen år siden (på tur, ikke på grunn av flyselskapet) tar jeg nå med meg to par ski i én skibag og legger igjen bagen og ett par ski i Oslo som back-up. Til tuppene og endene av hvert skipar lager jeg en tykk lomme med bobleplast, og jeg pakker også inn bindingsområdet med et tykt lag bobleplast. Emballasjen legges i skibagen på depotet mitt og kan brukes om igjen på flyturen hjem.

Hvis du ikke har et sted å legge igjen emballasjen når du ankommer destinasjonen (jeg antar at du ikke vil ha den med deg i pulken!), kan det være lurt å avklare på forhånd hvor du kan kjøpe bobleplast osv. på destinasjonen før flyturen hjem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.