Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min sønn på 8 år liker aller best å bli med meg på mine turer utenfor langrennsløypene. Både å traske opp og renne ned. 

Jeg bruker enten telemarkski eller brede fjellski. Han kjører på sine stakkarslige langrennski.

Han drømmer om litt bredere ski med stålkant og en litt bedre støvel.

Eneste alternativ jeg finner er Åsnes sine fjellski til barn med 3/4 stålkant, men de lages ikke kortere enn 140. Han bør ikke ha ski lenger enn ca130.

Er det noen som har tips evt noe til salgs?

Noen lette telemarkski kan også funke.

Skrevet (endret)

@ozprey Sønnen min har brukt Åsnes MR Jr. med kombisko og NNN(/Turnamic/Prolink) og det har fungert bra. Vi har også tilsvarende ski i lengre utgaver til andre i familiens som brukes med kombisko og NNN på turer som går i og utenfor spor, samt også lange turer på hardere snø og kortere i løs snø. Søsteren min bruker MR Jr.  i 160 cm til toppturer også, men hun er ikke spesielt god eller glad i nedturen.

Det er artigst for ungene med korte ski, men de vokser ofte fort så det kan jo hende 140 går greit. Jeg vet ikke om det finnes andre alternativer på ski som er relativt smale og korte nok? Det hadde vært veldig fint om ungene kom med kjent vokseplan.

Telemarksutstyr blir tungt med plastsko, og spesielt med 75mm. Lærsko sysn jeg blir mykt på brede ski. Xplore kunne vært et alternativ hvis man fant korte, lett og middels brede ski i riktig lengde, men det blir dyrt og særlig for unger som vokser. Vi er veldig glade i Falketind 62X med det, men korteste lengde er 164 cm.

Den vanlige løsningen er at ungen går oppover på langrennsutstyr mens forelder bærer alpinutstyr til toppen, og det skiftes før nedkjøringen. Sønnen min har brukt telemarksutstyr, Völkl Matra Jr med 75mm og Scarpa T2x til noen toppturer og heisbasert kjøring i anlegg. Han er lett så utstyret ble tungt oppover tidligere, selv om han var og er veldig sprek, men nå er han såpass stor at det går fint. Jeg har forresten et par Matra Jr. 128 cm med 20mm plate og Riva 2/3 binding, samt T2x i størrelse 36/37 som jeg skulle ha solgt, samt et par i 138 cm som er brukt med Voile Switchback.

Lykke til med hva dere velger.

Endret av rokkitan

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.