Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vår gode mann Mads har laget en veldig god og forklarende film rundt problematikken med CO og hvor raskt dette inntreffer i telt. Veldig god visuelt eksempel på hvor fort det kan gå og hvor lett det er å tro at man har kontroll. 

Anbefales for alle som telter! 

• Liker 2
Annonse
Skrevet

När man smälter snö Ska man ta lite snö och få den att smälta sedan fyller man på mer snö,då går det fortare och drar mindre bränsle men påverkar ju inte CO.

Intressant om han har testat i Absiden med med öppet inner tält och nästan helt stängt yttertält och öppet all ventilation + lite öppnad dragkedja ovan köket och mätt hur mkt CO det blir i innertältet med kastrull och med värmeväxlare.

Man ska heller inte sätta på kastrullen före brännaren blivit varm och brinner med blå låga. 

Skrevet

Det nyttigste jeg har på CO er det å ha kjent hvordan det føles når man er en liten dose forgiftet. Anbefales absolutt ikke, men å ha kjent på de knalltydelige symptomene har sin nytte.

Kort runde snøsmelting i forteltet på et lite telt med mindre god lufting, der formen på teltet egentlig bare "bærer" all varm luft (med CO) rett i trynet på deg og tilnærmet ingen bevegelse i luften utenfor ble cocktailen som fikk meg til å bli så svimmel og tung i hodet som 20 faktiske cocktails. Det tok flere timer før jeg følte meg noenlunde normal igjen, men selv da var det nok en del igjen i kroppen.

Den påbegynnende tunge følelsen i hodet er fort gjort å forveksle med noe annet. Denne kan du fort kjenne om du kokkelerer på brenneren selv med grei lufting, men henger med hodet mye "rett over" kjelen/stekepanna det kokkeleres i. 

Skrevet

I videoen til Hansen forklarer han om fyring i innerteltet. Oppfattet det slik: Han fyrer i innerteltet og lukker igjen begge dørene. Kun lufting i ytterteltet med åpne ventiler. Skulle tror at dette blir for tett, selvom innertelt er ganske luftige. Hva er deres tanker og erfaringer rundt dette?

Skrevet
LitekH skrev (6 minutter siden):

I videoen til Hansen forklarer han om fyring i innerteltet. Oppfattet det slik: Han fyrer i innerteltet og lukker igjen begge dørene. Kun lufting i ytterteltet med åpne ventiler. Skulle tror at dette blir for tett, selvom innertelt er ganske luftige. Hva er deres tanker og erfaringer rundt dette?

Jeg gjør også dette iblant, men det er ikke noe jeg vil eller kan anbefale på noe vis. Folk plukker opp bare det de vil plukke opp av tips og får kanskje ikke med seg det å kjenne brenneren sin, sørge for at den brenner rent osv... Jeg har ikke gjort målinger under de tilstandene selv, men ref. opplevelse nevnt over er jeg årvåken på å kjenne etter tegnene, og lufter helt ut flere ganger underveis. Gjøres absolutt ikke med noe kjele eller panne på brenneren.

Man lukker igjen for å holde på luften. CO-en går heller ikke så mange steder da. Å gjøre det med en brenner som brenner bare litt dårlig kan være en snarvei til skikkelig forgiftelse.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.