Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Må bare beklage om dette har vært diskutert opp og ned i mente tidligere, men fant ikke det helt store ved et enkelt søk.

6-åringen har blitt helt hektet på tanken om isfiske takket være 2000 dager ute. Og jeg er strengt tatt ikke vond å be selv. Alltid hatt lyst til å prøve. Og det er jo tross alt august allerede, så da er det jo på tide å tenke på vinteren. Kjenner meg selv godt nok, tross alt, til å vite at jeg enten kan begynne så smått nå og ha det nødvendige på plass når det trengs, eller raide en nettbutikk på en fredags kveld etter et glass for mye, fordi det plutselig dukket opp en mulighet til å dra på isfiske, for å ende opp med dobbelt opp av alt jeg egentlig ikke trenger, og samtidig mangle noe av det vesentlige. 

Problemet er bare at jeg er ganske blank på det meste. Fikk bor i bursdagsgave her (fyren i sportsbutikken trodde etter sigende det var en spøk, men klarte til slutt å finne et innerst, bakerst på lageret), så det er på plass. At en fiskespade i plast kan være grei å ha med seg til å ta unna har jeg også forstått. Hva gjelder fiskestenger så har min datter en liten i plast fra et sett med håv og krabbestang, og selv tenker jeg å klare meg med en hjemmelaget pilk eller tre. Men der stopper kunnskapen.

Har forstått at det brukes blinker litt over kroken, og at det gjerne fiskes med agn. Er det noen forskjell på hva som fungerer når og hvor med disse blinkene? Hvor langt under skal kroken henge? Hva er det enklest å agne med? Lodd? Snøretykkelse? Mormyska? 

Og mer generelt - hva anbefales det å ta med for å gjøre turen sånn noenlunde komfortabel? Å sette opp teltet frister jo selvsagt, men samtidig strider det mot instinktet å hamre plugger ned i isen en står på. Noe klarer jeg jo å tenke meg til selv, sånt som varme klær, noe å sitte på, kakao og mat, men jeg antar at det er noen triks dere som har gjort har i ermet som jeg ikke er i nærheten av å tenke på.

Og hva med selve fisket? Tips der? Alt tas imot med takk.

Ørret og røye, forresten. Det er det det fiskes etter. Selv om jeg sikkert ender med ei småsur gjedde som stikker av med utstyret.

Annonse
Skrevet (endret)

Hurtigguide: https://www.skittfiske.no/guider/fiske/nybegynnerguiden-for-isfiske

Har forstått at det brukes blinker litt over kroken, og at det gjerne fiskes med agn.
Er det noen forskjell på hva som fungerer når og hvor med disse blinkene? -> Ja, men det er totalt uforutsigbart. Noen dager er rosa blink best, noen ganger er store blink best, andre dager er det motsatt. 
Hvor langt under skal kroken henge? -> Under blink bruker jeg alt fra 10-30 cm. Litt situasjonsbetinget. Etter STOR røye på dypt vann har jeg typisk lengre avstand mellom krok og blink enn omvendt (mindre fisk på grunnere vann)
Hva er det enklest å agne med? - Røyeblink med krok under etter røye vil jeg påstå er enkeset om du skal fiske etter de to slagene. Ellers kan det på et godt abborvann være enklere å fiske etter abbor med pimpel f.eks. Tynne akkarstrimler er grreit, sitter godt og varer lenge og er kanskje enklest. Maggot fisker bedre synes jeg. Kombinasjon kan være bra, skrellet reke, kanskje kuttet i litt tynne striper like så. Ulempen med maggot er at du bør huske å holde boksen temperert så de ikke fryser i hjel. Noe som ofte betyr å ha boksen i eller nære soveposen om natta. 
Lodd? - -> Nei, blinket eller pilken eller hva man benytter som lokkemidddel har vekt nok i seg selv. (MEN du kan etter f.eks ørret bruke bare søkke med kork under - røye lar seg enklere lokke med blink - ørreten kan være mer forsiktig, tar lettere agn som bre henger rolig for seg selv uten bevegelse f.eks) 
Snøretykkelse? - Litt avhengig av størrelsen på fisken der du opererer. 0,25 er kurant på stikker. Skal du ha de frittsåtende er det fordel opp mot 0,40 om fisken kan være stor.
Mormyska? -> Fordel med egne dedikerte stikker med tynn veldig myk tupp slik at man ser den minste antydning til at fisk tar agnet. Funker til alle aktuelle fiskeslag, kanskje spesielt når de er litt forsiktige (enkelte dager er det bare slik). Fordel med noe tynnere snøre enn ellers - derfor har man gjerne dedikerte stikker (som nevnt) hvor også snøretykkelsen er tilpasset dette fisket. Ved fiske med blink etter røye merker jeg ingen forskjell på om kroken under blinket er en vanlig krok eller mormyshka - jeg bruker uansett mye maggot på. 

Enkle gapahuktelt er enkle og skjermer mot vind. Mitt har endog hull i bunn så du kan sette det over hullet. Har brukt denne typen mye oppgjennom. Behøver ikke festes i isen. Som regel er det et lag snø mellom is og himmel: 

image.png.227b39342ce59695a6aa3b16cd03e224.png

Endret av Espen Ørud
Skrevet

Er ingen spesialist på is fiske, men den erfaringen jeg har med isfiske er at det rimelig hokus pokus og null stress, spesielt om du fisker etter ørreten.

Kjøp rimelig utstyr, ingen vits å bruke 1000 vis av kr, i tilfelle det blir lite brukt. Min erfaring er at isfiske er en kald affære. Spesielt tidlig på vinteren og når det er mørkt..

Første budet er å være trygg på isen og ta forhåndsregler ang. ferdsel på is.

Ellers treng du utgangspunktet en fiske sen og krok alla type mormyska med en maggot på. Tok min første ørret på første hull og første forsøk, så til og med fiske i hullet før den beit på :-) 

Er du etter ørreten, kan du bore hull omtrent over alt på isen, så lenge det noen lunde vann under isen :-). Litt værre om det er røye du på jakt etter, siden den går i stim. Har aldr fiska i gjeddevann før.

Skrevet (endret)

Tips og triks: 

Vi bruker mye disse pilkestikkene: https://www.arcticflies.no/isfiskestikker/833-4615-royal-viking-2600.html#/1043-type-2600

De er billige, men solide og har den fordelen at de bremser snøret om du holder de den ene veien, og låser snøret om du holder de andre veien. Så snu etter behov: 

Fra en dag jeg laget demo for dem: https://www.instagram.com/p/B_KuFlqjD32/

Fordelen med at de er rimelig er at vi gjerne har 6 stk (eller 15 ;-)) ferdig knyttet med hjemmefra med forskjellige blink på. Så kan man bare bytte stikke og slippe å sitte på isen for å knyte knuter med frosne fingre. 

image.thumb.png.c88b6ee81e9355c3c79436329548cf88.png

Endret av Espen Ørud
Skrevet

Blinker kalles ofte røyeblink, og brukes stort sett hvis det er røye men ikke på ørret. Men selv har jeg brukt det på begge deler. 

Noe av det viktigste utstyret til isfiske er støvler med foring, det er gjerne 30 cm snø og 5 cm vann som ligger oppå isen. Du trenger skikkelig skotøy, gjerne også noe å sitte på. Med barn ville jeg ha vurdert en god matte eller liknende som kan skjerme for kulden fra bakken. En liten pulk til utstyr er helt topp, en pulk man kan sitte på er enda bedre. Isfiske-telt kan være noe du ønsker å investere i på sikt. 

Plastspade ville jeg ha unngått, du vil helst ha en skikkelig solid spade som er flat fremme. Det er ikke skjelden at man må måke hele området rundt der man skal være, spesielt hvis man vil ha en stol. 

Men på generelt grunnlag, isfiske trenger ikke å være utstyrsintensivt, pilkestikker i seg selv koster gjerne bare en 50-lapp og er helt ok. 

Har du muligheten kan siktfiske være spennende, da skjærer man ut en hel firkant fra isen og kan sitte og se på fisken som svømmer forbi, sikten gjennom vannet på vinteren kan være helt fantastisk så da ser du fisken som snuser på agnet før den biter. 

Skrevet

I tillegg til alle gode tips du har fått til nå, vil jeg trekke frem disse på isen! 

heat-company-fotvarmer-614b1d055947a.jpg.e988b724aa7dcaa65b83905825866590.jpg

• Liker 1
Skrevet (endret)

Hold 6 åringen god og varm fra topp til ytterste tå.Ta dagsturer ikke langt fra bilen. Ha med varm drikke/ mat. Benytt vann med god fiskebestand, type fisk spiller liten rolle. Sørg for en flott tur i fint vær, gjerne når sola varmer utover våren. Slik tror jeg du sikrer en langvarig og utviklende fiskeinteresse hos 6 åringen.

Endret av Fenrisfrøya

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.