Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det har vært noen tråder om videokamera, som enten er "for gamle" eller ikke helt passer til mine ønskede spesifikasjoner.

Kortversjonen er at jeg de siste fem-seks årene har bitt meg merke i at jeg tar flere bilder når jeg har med meg et faktisk fotoapparat (på tur et Fuji X-E3 med en fast 23mm 1.4) kontra telefonen.

Samtidig husker jeg tilbake til min barndom med en bestefar som alltid hadde videokameraet hengende rundt halsen, og de påfølgende kveldene med feriefilmer som alltid startet med at han panorerte over et område og sa hvor han var.

Tanken er at et dedikert videokamera vil føre til at jeg tar flere videoer fremover. Det hender jeg gjør det med telefonen, og jeg synes alltid det er ekstra stas å se tilbake på (drar stort sett på tur med minst en av ungene), men det blir liksom ikke det samme. Jeg vet det er gammeldags og bakpå, men jeg mener fremdeles at et kamera er et kamera, mens en telefon er en telefon.

Så hva vil jeg ha?

Et dedikert videokamera. Som kan påmonteres ekstra grep og mikrofon, men som også har ok innebygd mikrofon og er lite og nett i seg selv. Optisk zoom må til, og det må ha mulighet for manuell eksponering. Kurrant autofokus er fint, mest fordi jeg begynner å bli langsynt og ikke orker briller av og på hele tiden, men manuell fokus fungerer også helt fint en stund til.

Det trenger ikke være helt nytt, jeg kjøper gjerne brukt jeg, men det hadde vært fint om det går på noe jeg har batterier til fra før (Canon LP-E6 eller Sony NP er vel mest aktuelt, selv om jeg innser at sistnevnte vel er håpløst utdatert?)

4K er fint, 1080 holder.

Og så må det være mindre enn alternativet jeg har for hånden, et Canon Retellerannet med en 24-105. For det tar jævlig bra video, men er for stort til at jeg orker å ha det med i tillegg til et dedikert fotoapparat. Og før noen spør: Nei, jeg orker ikke vaset med å bytte objektiv eller skru filter av og på for hver gang jeg skal bytte. Det blir for mye surr, spesielt når en skal ha kontroll på unger i tillegg. 

Hva finnes som matcher kriteriene? Jeg vet dette er noe jeg kunne funnet utav selv, altså. Men et sted stanser den mentale kapasiteten til en småbarnsfar i full jobb som prøver å sjonglere familieliv og noen hobbyer. Og jeg skal tross alt klare å trekke rett lapp i valgbod om ikke så lenge.

Annonse
Skrevet (endret)

Det matcher ikke kriteriene dine, men vil bare understøtte det du sier med dedikert filmkamera.

Da jeg hadde pappapermisjon med barn nr 2 kjøpte jeg et GoPro for å filme fra oppveksten til ungene. Et dedikert "filmkamera" som alltid er med, i barnas bursdager, julefeiring, ferie og ikke minst fjellturer (først og fremst der ungene er med). Prøver også å filme litt fra hverdagen, ved henting i barnehagen, middag, leking i stua, eller sånn som igår fra første skoledag. Alt som jeg tenker blir gøy å se tilbake til, når ungene selv blir voksne.

En GoPro er nok mer lik en telefon enn et filmkamera sånn filmteknisk (optisk og software), men jeg opplever at jeg filmer mer, og tar vare på materialet, i en helt annen grad enn det jeg gjør/gjorde med telefon.

Hver gang jeg filmer blir det en ny fil, og det er litt arbeid etterpå med å sette de sammen til en sammenhengende film. Men når de  jobben er gjort, laster jeg de opp på YouTube, krysset av for privat. Da har jeg filmene med meg overalt.

Endret av ingen87
  • Liker 2
Skrevet
1 hour ago, ingen87 said:

Det matcher ikke kriteriene dine, men vil bare understøtte det du sier med dedikert filmkamera.

Da jeg hadde pappapermisjon med barn nr 2 kjøpte jeg et GoPro for å filme fra oppveksten til ungene. Et dedikert "filmkamera" som alltid er med, i barnas bursdager, julefeiring, ferie og ikke minst fjellturer (først og fremst der ungene er med). Prøver også å filme litt fra hverdagen, ved henting i barnehagen, middag, leking i stua, eller sånn som igår fra første skoledag. Alt som jeg tenker blir gøy å se tilbake til, når ungene selv blir voksne.

En GoPro er nok mer lik en telefon enn et filmkamera sånn filmteknisk (optisk og software), men jeg opplever at jeg filmer mer, og tar vare på materialet, i en helt annen grad enn det jeg gjør/gjorde med telefon.

Hver gang jeg filmer blir det en ny fil, og det er litt arbeid etterpå med å sette de sammen til en sammenhengende film. Men når de  jobben er gjort, laster jeg de opp på YouTube, krysset av for privat. Da har jeg filmene med meg overalt.

En annen detalj med typ GoPro kamera er at du kan ha dem på hele tiden feks i en brystholder, slik at når du starter opptaket så begynner de opptaket 30 sekunder bakover i tid. 

Det krever litt ekstra batterier men, da får du med deg alle øyeblikk som skjer feks når barna er på tur, selv om de skjer uten at kameraet driver med aktive opptak. 

Skrevet (endret)

Usikker på om min GoPro Hero 8 har den funksjonen? Jeg var i alle fall ikke klar over det. Jeg har brystsele til den, så da må jeg kanskje bruke det mer. Det hørtes jo genialt ut :

Jeg bruker ofte caps-klipps når jeg er med ungene. Da har jeg begge hendene tilgjengelig, og kan hjelpe de (feks under fisking). Går litt ut over kvaliteten på filminga, men gir også litt morsomme filmer, særlig når man i euforien har glemt at det står og filmer 😅

Endret av ingen87
Skrevet

Sjekk ut DJI Osmo Pocket serien. Det er nok den veien du må gå. Mange YouTubere brukere disse, og man får overraskende god kvalitet, og innebygd gimbal hjelper også en del. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.