Gå til innhold
  • Bli medlem

Turtips - ørretfiske i Eidskog, Kongsvinger og Grue?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter mange år med dønn kjedelig småabborfiske i regionen prøver jeg meg med en forespørsel her. Det heter riktignok "Fjellvandring", men jeg håper skog og mark er gangbart også :-D

Jeg var nettopp i Setesdal Austhei og dro så mange ørreter jeg bare gadd. Jeg har ikke opplevd maken - helt fantastisk, både naturen, fiskeopplevelsen og gourmetfaktoren! Men, det er langt til Setesdal, så det blir ikke akkurat skytteltrafikk dit. Jeg planlegger å dra tilbake neste år, og i mellomtiden må jeg finne på andre turer.

Derfor lurer jeg på om noen har noen gode tips for hvor i hjemmeregionen min, altså Eidskog, Kongsvinger og Grue det faktisk er bra ørretvann. Kan hive på Aurskog og litt inn på svenskesiden også. Som nevnt er  jeg grundig lei abbor, heretter det er bare ørret som gjelder! 😛

Annonse
Skrevet

Mjøsa er jo berømt for storørret året rundt. Så en kar som dro opp 3 stk på mellom 6-8 kilo hver i løpet av en enkelt ettermiddag i romjula.

Men ellers så er det jo gode muligheter i Glomma. Jeg kjenner ikke de lokale forholdene men du er omgitt av gode muligheter for å få ørret i alle størrelser.

Der er feks folk i nærheten av ditt område som stadig vekk legger ut videoer fra skogsvann med svært godt fiske.

• Liker 1
Skrevet

Takk for tips! Mjøsa og Glomma er notert. Idealet for meg er nok vann litt inne i skogen, uten folk og bebyggelse, hvor man kan slappe av noen dager, enten på fottur med telt, eller biltur med baktelt.

Jeg har hørt at det skal være bra ørretfiske i traktene, men jeg har altså kun fått abbor i åresvis, og reisefølget har dratt opp noen gjedder. Det begynte å bli litt sånn at jeg tenkte at det har blitt dårlig med "rød fisk", i hvert fall på disse kanter... Plasser som Gausdal og Setesdal (og sikkert tusen andre steder) oppleves som langt bedre stelt. Litt googling og noen fiskeguider har ikke gitt meg noe veldig konkret å gå etter. De beste plassene er kanskje litt hemmelige(?) F.eks hos ifiske.no nevnes at abbor og gjedde dominerer, med konkrete tips, mens ørrettipsene er vage. Jeg skal søke og surfe litt mer her på forumet. Målet er å finne konkrete tips om spesifikke områder eller vann for å redusere bomturene mine.

I mellomtiden tas alle tips imot med takk.

Skrevet

Sjekker Fishking videoer nå. Fishking om å få abbor: "Det er greit at det skjer noe, men der er ikke akkurat den jeg er på jakt etter". Ditto, Fishking :-))

Vann omtales f.eks. som "ganske ukjent vann". Ref. tradisjonell hemmligholdelse(?) - i "gamle dager" var det jo en del av nettopp det. Bloggen på fishking.no ser ut til å gå litt mer konkret, så bra tips der - takk igjen!

Skrevet
1 hour ago, Ørn said:

Vann omtales f.eks. som "ganske ukjent vann". Ref. tradisjonell hemmligholdelse(?) - i "gamle dager" var det jo en del av nettopp det. Bloggen på fishking.no ser ut til å gå litt mer konkret, så bra tips der - takk igjen!

image.thumb.png.1fa6e7817e0827f7d377437fabeb1f8b.png

Joda, de sier nesten aldri hvor de er hen men de sier ofte om de er lokalt eller har reist langt. Og de bor ikke så veldig langt unna deg. 

Så du kan i alle fall få et greit inntrykk av hvilke muligheter som finnes selv om du ikke vet nøyaktig hvor. Men det å teste nye vann er jo også litt av morroa. 

Skrevet

Vel, jeg vil ikker si at Harestua er lokalt når man bor like ved Magnor (det er 2 timer med bil). Litt av greia er at jeg er lei av "å teste" abborvann, og med begrensede turmuligheter tenkte jeg å få et litt skarpere fokus med lokale turer. Men infoen er brukandes, og man trenger jo alltids å utvide horisonten. Dessuten er vel litt mystikk rundt fiskingen noe man må påregne, i våre dager som den gang :)

Skrevet
Ørn skrev (2 minutter siden):

Dert var jo ganske konkret - takker!

Bare hyggelig, fiskeutvalget der gjør en god jobb. Så kjøp fiskekort og støtt arbeidet :)

Ps. Du må nok regne med å kunne få noe annet på kroken også da. Rene ørretvann er det vel dårlig med ... 

• Liker 1

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.