Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Har tenkt meg nordover og gå Hestmannen, Dønnamannen og Rødøyløva i sommar dersom det er meldt bra vær.

I den forbindelse, er det nokon markante fjelltoppar ikkje så lang køyring ifrå E6 frå Trondheim til Sandnessjøen som er verdt å få med seg. Tenker då på toppar som er litt landemerker, ser litt stiligare ut enn røkla og helst har bra utsikt og? Priært toppar som ikkje treng lange omkøyringa frå hovudruta mi. (Dei 7 søstre gjekk eg i fjor)

Annonse
Skrevet

Du burde ta turen opp på Lovund også. 

Hvis du jakter landemerker hadde jeg også vurdert å tatt omveien om: Torget, Bolga, Træna, Kunna, Fugløy, Landegode, Vågakallen

Har dessverre ingen tips langs E6en.

Skrevet (endret)

Hva med Lukttinden? Den ligger rett øst for der du kjører av E6 i retning mot Sandnessjøen. Her er en turbeskrivelse med kart: https://www.tinderogtopper.no/post/lukttinden-1348-moh . Jeg ser disse har valgt å kjøre rundt "Hatten" for å starte turen litt nærmere fjellet, men det skal ikke være noe problem å starte rett fra E6 ved Ømmervatnet. 

Sitat

Lukttinden (og nabotoppene i sør, Dårtindan) er usedvanlig flotte topper når det gjelder utsikt. De ligger sentralt plassert på Helgeland, og de er relativt høye. Dette gjør at fjelltopper over absolutt hele Helgeland er synlige. Vestover ses havet og horisonten flere steder. Mest framtredende er Vega, Søla, Alsta med De sju søstre, Dønnmannen, Tomma, Hugla og Lovunden. Jeg trodde lenge at Træna ble liggende i skjul, helt til jeg fikk øye på Trænstaven som stakk opp mellom fjellene på Tomm

https://helgetur.net/2016/05/24/lukttinden/

PS: Det var ei dødsulykke der i fjor sommer, så det er et fjell man skal ha litt respekt for når det gjelder vær og føre, men vil ikke si det er noe farlig fjell å bestige. Det har vært dødsulykker på Dønnamannen og. 

Endret av ingen87
Skrevet

Øyfjellet ved Mosjøen er vel staselig. om du kjører via rv 17 er nordre høyholmstinden flott fra Høyholm på Vevelstad. Blir litt søstertopp til de 7 mer berømte:) Torghatten er obligatorisk og Vega sin høyeste er også flott og lett tilgjengelig. Trollvasstinden 800

• Liker 1
Skrevet

Forbordsfjellet på Skatval er kanskje det første du kommer til. Sti eller kjørbar anleggsvei til toppen med utsikt utover store deler av Trøndelag.

Skrevet

Heimdalhaugen i Grong (åpen Statskogkoie innst i Nesådalen, 20 min gange)

Geittinden i Vefsn, evt naboen Brurskanken som er litt lavere, men kortere å kjøre til og den har sti.

Brannheiklumpen i Steinkjer er en relativt enkel avstikker.

Tomskjevlen på Tomma i Nesna var fin, men når du kommer nord på Helgelandskysten så vasser man jo i flotte topper. Store Strandtinden 1173, Steintinden 1533 og Helgelandsbukken er de neste på bøttelista mi i det området.

Litt lenger nord er Kunna en fin tur og jeg skal prøve å få tatt en tur på naboen Skjeggen neste gang jeg er i området

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.