Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei
Mitt faste turtøy er kostbare, men fantastiske, Ventile-plagg fra Brynje. Både bukse og jakke har jeg i det stoffet. 
Det er vindtett og vannavvisende, men i heftig regn så vil jeg bli våt. Heldigvis tørker de ganske raskt. 
I sommer har jeg tenkt meg på en tur over noen dager i fjellheimen, og risikoen for nedbør er selvfølgelig der. 

Det jeg lurer på er om jeg bør ha med en 100% vanntett jakke og bukse og kanskje et regntrekk til sekken, eller om en vindsekk/fjellduk vil være vel så effektivt?

https://www.xxl.no/helsport-nordmarka-fjellduk-fjellduk-gronn/p/1056061_1_Style

Den vil ta mindre plass og veie mindre enn 3-lags skalljakke/bukse. 

Hvordan er forumets forhold til slike sekker kontra klassisk regntøy?

Annonse
Skrevet
5 minutes ago, DueMetri said:

Slike fjellduker er jo veldig greie å ha med seg, men de fungerer jo også best hvis man sitter stille og du får fremdeles kondensasjon på innsiden av den når den ligger helt inntil kroppen din.  De er jo heller ikke det beste å gå rundt i. 

Tror de fleste her fremdeles leter etter den perfekte løsningen på regnvær i fjellet. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg har en poncho men etter å ha brukt den et par ganger har den blitt igjen hjemme. Mest fordi da jeg krøp inn og ut av teltet så trampa jeg alltid på den. Men den er ganske grei og luftig når man går. Ikke prøvd med mye vind men. I camp bruker jeg skallbukse og sånn god gammeldags regnjakke stort sett. Personlig ville jeg ikke valgt en sånn fjellduk i stedet for skalljakke/bukse, da måtte jeg ha tatt med begge deler. Men det er meg :)

• Liker 1
Skrevet

Jeg går ofte med tøybukse og komboen lett vindjakke og skalljakke om sommeren og høsten. Og så har jeg en regnbukse som heter Marmot Precip Eco Full Zip som jeg drar på meg om det regner for mye, godt fornøyd med den. Skulle jeg hatt en regnjakke så ville jeg tittet på jakka i samme serie. Personlig så ser jeg ikke for meg å vandre med verken vindsekk eller poncho til vanlig, for ikke å snakke om i skitvær. Ser for meg at det blir for mye løse deler som blafrer og styrer for min del. Men jeg har stort sett en lett vindsekk i bånn av sekken på turer av litt lengde som sikkerhet og en sjelden gang ly ved pauser i dårlig vær.

Hvis det skal regne hele dagen så hender det jeg skipper tøybuksa og kjører kun regnbuksa med nettinglongs under. Eller så går jeg for skallbukse

• Liker 1
Skrevet

Jeg gjør det enkelt på slike turer. Så og si aldri med 2 ytterjakker eller -bukser.

Jeg bruker en lett goretex jakke som regnjakke og vindjakke, og går med en lett goretex bukse.

Har evt. med en lett zip-off turbukse om det er varmt i været, ellers bruker jeg bare luftingen i goretex buksen. Når jeg går.

Dette puster greit når det er oppholdsvær og klærne er tørre. Er det lite vind tar jeg bare av jakken og går i ullskjorten eller en lett fleecegenser utenpå.

• Liker 2
Skrevet (endret)
DueMetri skrev (På 4.6.2025 den 11.22):

Hei
Mitt faste turtøy er kostbare, men fantastiske, Ventile-plagg fra Brynje. Både bukse og jakke har jeg i det stoffet. 
Det er vindtett og vannavvisende, men i heftig regn så vil jeg bli våt. Heldigvis tørker de ganske raskt. 
I sommer har jeg tenkt meg på en tur over noen dager i fjellheimen, og risikoen for nedbør er selvfølgelig der. 

Det jeg lurer på er om jeg bør ha med en 100% vanntett jakke og bukse og kanskje et regntrekk til sekken, eller om en vindsekk/fjellduk vil være vel så effektivt?

https://www.xxl.no/helsport-nordmarka-fjellduk-fjellduk-gronn/p/1056061_1_Style

Den vil ta mindre plass og veie mindre enn 3-lags skalljakke/bukse. 

Poncho er veldig bra å bruke om det dukker plutselig regnskur eller at været slår om i slutten av dagen. Det som er bra med en slik poncho er at du enkelt kan trekke den over deg med sekk og alt. Ulempen er om du bruker den over lang tid, da kan det bli mye kondens på innsiden og da er du ikke lenger tør... 

Regner det når du starter og skal regne hele dagen, så ville jeg heller satse på klassisk regntøy som er vind og vanntett og som ikke puster. Jeg kjører ikke vanlig tøy under og bruker regntøy med ullundertøy under. Du blir våt i regntøy også, regner det heftig og mange timer ute vil vannet trenge inn til slutt, som det også gjør med gtex (har du ikke opplevd det med gtex har du ikke vært ute i dårlig vær enda).

Det som er viktig her, er ikke nødvendigvis å være tørr og komfortabel, men å være varm og komfortabel. Er du på tur sommers tid med mye nedbør, selv i med temp rundt 10 grader kan du fort bli nedkjølt, og er du uheldig, så kan det fort ende galt/redningsaksjon. Fordelen med klassisk regntøy som er vind og vanntett er at du kan ha tørt tøy (nedpakka) når du kommer frem til teltet. Er du på tur i skikkelig vestlandsvær, kan det regne i flere dager i strekk, så om du ikke har mulighet til å tørke klær underveis, så anbefaler jeg ha med begge to!

5 juni i dag, og her jeg bor i Vest-Telemark var det rundt ett par pluss grader med regn og vind da jeg sto opp.

Du kommer langt med ventile, bruker det selv :-)

Endret av Dompappen
  • Liker 1
Skrevet
Dompappen skrev (2 timer siden):

Det som er viktig her, er ikke nødvendigvis å være tørr og komfortabel, men å være varm og komfortabel:-)

100%.
Jeg bruker aldri regnbukse av noe slag, men heller en lett og ganske luftig bukse som tørker fort. Det skal regne ganske hardt og lenge før jeg blir ordentlig våt på benene, og det gjør ikke noe i seg selv så lenge temperatur og vind ikke er hhv. for lav og høy. Blir det kaldt med vind har jeg ull-longs som jeg kan ta på. Da holder jeg med varm, med forbehold om at jeg også holder meg i bevegelse.

På overkroppen er det viktigere at jeg holder meg tørr(ere) - Man blir uansett våt på innsiden av svette og kondens med skalljakka, men man holder seg varm om man må. Blir det kaldere og surere er det en kurant løsning å bare gå hardere for å bli varmere.

Litt spartansk kanskje, men det er det jeg har funnet ut fungerer bra for meg og min "gåstil". Nå er for øvrig "skalljakka" bestående av en vindjakke og en veldig lett skalljakke. Det har fungert ypperlig. Yrer det smått og blåser litt holder det med vindjakka. Tar regnet seg ordentlig opp hiver jeg Gore Tex Paclite jakka over i tillegg.

Fjellduk er for meg mer et sitte-stille type utstyr/plagg. Å gå med det blir krise klamt - Hva gjør det egentlig å bli litt våt så lenge man ikke fryser?

Regntrekk på sekk har også sin verdi, men er også noe jeg sjeldent bruker. Mest fordi jeg irriterer meg over blafring og at det henger i veien for å komme til div. i sekken. Jeg sørger heller for at det som må være tørt i sekken pakkes deretter, enten i plastposer e.l. Det skal regne VELDIG mye før sekken blir så våt at det trenger inn i alskens pakksekker man har på innsiden.

Skrevet

Takk for mange fine svar. Så i teorien så kan jeg gjøre som før da, bare bruke Ventile-plaggene og akseptere at jeg blir våt. Heller ha med tørt ulltøy i sekken og skifte til når dagens marsj er unnagjort. Aldri vært så fan av gore-tex selv om jeg skjønner at det er praktisk. 

Skrevet (endret)

Kan nevne at etter å ha brukt mange tusen på diverse ting jeg har testet så er Non Stop Dog wear Forest Anojakka beste jeg har testet til å være ute i drittvær dagen lang.

Men den egner seg ikke til å ha med i sekken, det er ikke et lite plagg.

Men fordelen med den er at den er en mellomting mellom vindsekk og jakke. Og at luftingen skjer ved at den er romslig.

Endret av Gabs88

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.