Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Annonse
Skrevet
Urd skrev (På 31.5.2025 den 9.43):

R-verdien er ikke så mye å skryte av

Bra tips, takk. Har bestilt den nå. Robust og med flere bruksmuligheter, virker lovende. Pluss vekta, så klart.

Siterer deg på det med R-verdi for jeg er litt usikker på om det holder hvis jeg da bruker Exped med R-verdi 3, pluss Evazote, ved la oss fem minus i høyfjellet i sommer. Exped'en er vel 65-ish cm bred, Evazote'n blir 50 cm når du dobler den, jeg synes det blir litt smalt, så da tenker jeg at jeg vil bruke den helt brettet ut. Hva bruker du i tillegg til Evazote, henh.vis sommer og vinter?

Skrevet (endret)

Vanskelig å ikke anbefale Thermarest Z-Lite. Ganske rimelig og holder seg godt. Før brukte jeg kun et Bergans Extreme på alle barmarksturer og var kjempefornøyd med det, men har gått over til Z-Lite pga:

- Trekker ikke noe vann

- Tåler en ganske røff bruk uten å flerre opp

- Veier mindre

- Praktisk og enklere med bretting vs rulling

Z-Lite er tynnere og isolerer noe mindre enn Bergans Extreme, men jeg har ligget på kun det flere ganger under 0 grader og likevel fått til grei søvn. Det er det eneste liggeunderlaget jeg bruker på Norge på Langs nå (litt forumtid på hviledag!):)

Så lenge vi snakker barmarkssesong synes jeg ikke det er så viktig med bredt liggeunderlag. Man tåler helt fint å havne litt utenfor matta uten at all søvn og komfort forsvinner. 

En matte som IKKE kan anbefales er Exped Flexmat plus. Samboeren sitt på samme tur som meg har uforklaremig begynt å revne opp skikkelig, som om en bjørn har grafset i det. Den må nok byttes ut ved neste anledning.

Endret av sneakyowl
  • Liker 1
Skrevet
11 hours ago, sneakyowl said:

Vanskelig å ikke anbefale Thermarest Z-Lite. Ganske rimelig og holder seg godt. Før brukte jeg kun et Bergans Extreme på alle barmarksturer og var kjempefornøyd med det, men har gått over til Z-Lite pga:

- Trekker ikke noe vann

- Tåler en ganske røff bruk uten å flerre opp

- Veier mindre

- Praktisk og enklere med bretting vs rulling

Z-Lite er tynnere og isolerer noe mindre enn Bergans Extreme, men jeg har ligget på kun det flere ganger under 0 grader og likevel fått til grei søvn. Det er det eneste liggeunderlaget jeg bruker på Norge på Langs nå (litt forumtid på hviledag!):)

Så lenge vi snakker barmarkssesong synes jeg ikke det er så viktig med bredt liggeunderlag. Man tåler helt fint å havne litt utenfor matta uten at all søvn og komfort forsvinner. 

En matte som IKKE kan anbefales er Exped Flexmat plus. Samboeren sitt på samme tur som meg har uforklaremig begynt å revne opp skikkelig, som om en bjørn har grafset i det. Den må nok byttes ut ved neste anledning.

Har alltid hatt øynene mine på det liggeunderlaget, etter å ha lest hva du skrev tror jeg jammen jeg skal prøve det..

Er snedig at det kan brettes istedenfor også.

God tur videre ! 🤠

• Takk 1
Skrevet
thomas christensen skrev (På 2.6.2025 den 11.25):

Siterer deg på det med R-verdi for jeg er litt usikker på om det holder hvis jeg da bruker Exped med R-verdi 3, pluss Evazote, ved la oss fem minus i høyfjellet i sommer. Exped'en er vel 65-ish cm bred, Evazote'n blir 50 cm når du dobler den, jeg synes det blir litt smalt, så da tenker jeg at jeg vil bruke den helt brettet ut. Hva bruker du i tillegg til Evazote, henh.vis sommer og vinter?

Jeg bruker mitt stort sett ved pauser og som gulv og underlag til hundene. Er ikke så mye pga. isolasjon at jeg valgte det, men ville ha et lett og slitesterkt underlag, og det at det passer perfekt som bunn i Unna er et stort pluss.

Tror ikke det overhenget på 7.5 cm på sidene vil ha så mye å si i praksis om du bruker det dobbelt under Exped 3R, men det kan sikkert andre svare bedre på.

• Liker 1

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.