Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal gå en runde rundt Snøhetta-massivet og bo i telt. Hvis det kommer moskuser som slår seg ned i nærheten av teltet i løpet av natten, hva er den beste strategien da? Holde seg rolig inne i teltet og vente til de drar? 

Annonse
Skrevet

När man väljer tältplats så får man använda kikare eller zoom på kameran eller telefon och flera hundra meter som säkerhetsavstånd.

Att sova i hytta är nog en bättre ide då de kan springa både upp och ner även i stenig terräng minst dubbelt så fort som du utan packning.

Men de har mkt bra luktsinne så är det medvind till dem lär du ej komma nära av misstag.

Sätt upp tältet på en höjd så du har bra sikt runt om.

Ska finnas 233 st nu i Dovre fjäll

Funderade på vandring där då mindre regn och stabilare väder än längre väster ut men då antalet var så mkt större än jag visste så får det vara.

• Liker 1
Skrevet

Hei

jeg har aldri hørt om problem med moskus i forbindelse med telting!? Og ikke opplevd det selv heller.

Ellers hold bra avstand - enda større hvis du har hund med! Jeg har måtte vente l-e-n-g-e (flere timer!) på en moskusflokk, som la sig for å tygge drøv akkurat ved en bro over elv i Dovre. Ja, med hund!  De gamle okser byttet vakt hele tiden. Det var helt klart, at de visste hvor vi var.. Da de var ferdig med annen del av måltidet flyttet de langsomt på sig. Så vi kom først frem til Reinheim ved midnatt.

Vær obs: store stein med hår = moskus! Det verste er vel å gå på dem på sti i skogsterreng fx oppover fra Kongsvoll. Ha respekt og avstand. 

Elgen

• Liker 1
Skrevet

Krikri skrev (10 timer siden):

Jeg ble jaget av to moskuser for ca 12 år siden. Ifølge en moskus-kjenner var dette sannsynligvis to unge hanner i puberteten. De oppdaget meg på 200-300 meter og løp rett mot meg. Jeg var heldig og hadde ei stor og lang steinrøys rett i nærheten og løp opp i ura. Da stoppet de nederst der ura startet. I forkant av hendelsen har jeg vært årlig i dette området, uten noen slike hendelser, tvert imot har jeg sett på moskus som fredelige dyr og hatt flere tette møter med både enkeltdyr og mindre flokker.Jeg har ikke vært på Hjerkinn/Snøhetta området etter dette.

• Liker 1
Skrevet

Hat telta ein del på dovre og på meg så verkar det som om dei ikkje kjem for nærme teltet, mogleg dei likar å ha litt avstand. Har aldri opplevd at dei har blitt nærgåande så lenge ein har litt avstand. Har Hugs omsyn til vilrein dersom du skal innover. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.